Klimatski paket EU nagoveštava skupu tranziciju u novo doba
14.7.2021 17:27 Autor: Vladimir Jokanović



Evropska komisija objavila je u sredu „zeleni plan“ ili zvanično „Fit for %%“, detaljan predlog za smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte u narednim godinama, s tim što bi plan potencijalno mogao da napravi revoluciju u mnogim sektorima, od avionskog do brodarskog.
Evropska unija zacrtala je cilj da do 2050. godine postane neutralna u pogledu emisije ugljen dioksida, kao i da će smanjiti emisiju gasova sa efektom staklene bašte za najmanje 55 odsto do 2030. godine, u poređenju sa nivoima iz 1990. godine, prenosi CNBC.
„Ekonomija fosilnih goriva dostigla je svoje limite. Želimo da narednoj generaciji ostavimo zdravu planetu, kao i dobre poslove i rast koji ne šteti našoj prirodi“, rekla je predsednica EK Ursula fon der Lajen (Ursula von der Leyen), koja je predstavila predlog.

To će istovremeno značiti povećanje troškova emisije ugljenika za grejanje, transport i proizvodnu, odnosno oporezivanje vazduha sa visokom koncentracijom ugljen-dioksida i brodskog goriva. Takođe, biće oporezovan uvoz cementa, čelika i aluminijuma, a motori sa unutrašnjim sagorevanjem biće poslati u istoriju. EK je predložila da zabrana prodaje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem započne 2035. godine.
Evropski komesar za klimatsku politiku Frans Timermans (Frans Timmermans) naveo je da će se građani i industrija pitati o novom predlogu, kao i da EK to čini sa „dobrim ciljem“.
„Činimo to da bismo čovečanstvu pružili šansu za borbu“, rekao je Timermans. Za usvajanje predloženih mera biće potrebna saglasnost država članica EU i Evropskog parlamenta, a procedura bi mogla da potraje oko dve godine.

Očekuje se da će neki industrijski sektori intenzivno lobirati protiv predloženih mera, kao i da će veliki zagađivači siromašnije države članice pokušati da zaštite svoje građane od porasta cena i skupe tranzicije. Neimenovani diplomata jedne zemlje EU rekao je da će uspeh predloženog paketa zavisiti od toga da li je realan i socijalno pošten i da istovremeno ne destabilizuje ekonomiju, preneo je Reuters.
Klimatskim „paketom“ EU predviđa se da do 2050. godine avio-kompanije treba da koriste najmanje 60 odsto održivog goriva umesto kerozina. Trenutno su takva goriva pet puta skuplja, pa neće biti čudno ukoliko letovi budu znatno poskupeli.

Takođe države članice EU mogle bi da budu obavezane da izgrade mreže stanica brzih punjača za elektična vozila, kao i pumpi za vodonik. Već do 2030. godine, trebalo bi da bude tri miliona takvih stanica u EU. Cene bi mogle da budu jedinstvene u EU, prenosi Tanjug.
Evropska komesarka za energetiku Kadri Simson želi da uvede obaveznu štednju energije izolacijom zgrada, kroz energetski neutralne nove zgrade, efikasnija postrojenja za grejanje i klima-uređaje. Ušteda energije bi trebalo da iznosi 32,5 odsto do 2030. Potencijal za uštedu postoji pre svega u zgradama javne administracije, bolnicama i školama.
Poljoprivreda i drvna industrija bi, prema EK, što pre trebalo da postanu klimatski neutralne. One bi trebalo da za svaku tonu CO2 koju emituju, sadnjom drveća i drugih biljaka „vežu“ drugu tonu CO2, prenosi Deutshe Welle.