(VIDEO) KUPOHOLIČARI DOČEKALI CRNI PETAK Pandemija neće zaustaviti potrošačku maniju
IzdvajamoLifestyleManifestacijeSrbijaSvetU fokusuVestiZanimljivosti
27.11.2020 12:53 Autor: Marko Miladinović
U Sjedinjenim Američkim Državama četvrtog petka u novembru svake godine počinje praznična kupoholičarska sezona, koja traje otprilike mesec dana, i završava se Novom godinom. Ova svojevrsna tradicija prvo se proširila na ostale anglosaksonske zemlje, a zahvaljujući globalizaciji tržišta danas je prisutna u svim krajevima planete.
Prvi put termin “Crni petak” upotrebljen je 1952. godine, i nema veze ni sa kakvim religijskim običajima, već jednostavno sa činjenicom da je za otvaranje praznične sezone uzet prvi vikend, odnosno petak po obeležavanju praznika Dana zahvalnosti. Crna boja u finansijskom svetu označava “ulazak u plus”, odnosno ostvarenje dobitka, za razliku od crvene, koja se vezuje za upadanje u dugove ili bankrot.
No, ovaj Crni petak biće drugačiji od svih pređašnjih, naravno iz razloga koji su povezani sa ograničenjima uzrokovanim pandemijom korona virusa.
Iako su prva predviđanja u SAD bila maltene apokaliptična, pogotovo imajući u vidu da je samo na Crni petak 2019. godine uživo i online nešto manje od 190 miliona Amerikanaca otišlo u šoping, ove godine svakako neće propasti kupoholičarski običaj, ali će doći do rekordnih rezultata u domenu online prodaje.
Prosečni Amerikanac prošle godine je za tri dana kupoholičarske groznice potrošio 361,9 dolara, što znači da su trgovci u SAD za Crni petak lane prihodovali oko 68 milijardi dolara. Od tog iznosa, 11,9 procenata je došlo od prodaje online.
U Velikoj Britaniji, na primer, prodaja putem interneta u nedelji pred Crni petak već je bila veća za 56 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Na ovaj dan, a u stvari čitav vikend, najveće popuste od britanskih trgovaca nude proizvođači odeće, pa kod njih sniženja za online kupovinu ove godine iznose i do 90 odsto.
U SAD će šoping uživo biti ozbiljno osakaćen činjenicom da je najveći malotrgovinski lanac u zemlji Walmart odlučio prvi put da zatvori vrata svojih prodavnica za veliku feštu kupovine. S druge strane, Walmart se uključio u trku za najpovoljniju online ponudu sa najvećim igračima na polju internet kupovine, poput kompanija Amazon, BestBuy i Target.
Evo nekih primera popusta za online kupovinu u SAD za vreme Crnog petka i vikenda koji sledi za njim. Adidas ima sniženja do 50 odsto, HP do 60 odsto za kupovinu putem zvaničnog sajta, Walmart u sekciji 4K televizora nudi za 50 odsto jefitnije uređaje, a Apple preko BestBuy, Amazona i sopstvenog servisa nudi istorijski najniže cene svojih proizvoda, kao što su Kindle, iPad Air ili AirPods Pro.
I trgovački lanci u Srbiji prigrlili su online popuste ove godine, pa se tako na svim sajtovima tehnološke opreme mogu naći povoljniji laptopovi i televizori. Sva tri mobilna operatera u zemlji takođe nude pojedine modele telefona sa popustom uz ugovornu obavezu.
Ipak, tržni centri u Srbiji nisu odustali od prodaje uživo, ali će dinamika kupovine u njima biti prilagođena u skladu sa merama i preporukama za zdravstvenu zaštitu koje su trenutno na snazi. Međutim, biće jako teško obuzdati moguću navalu kupaca obzirom da neki od tržnih centara nude popuste i do 75 odsto na pojedine popularne artikle, zaključno sa sledećim ponedeljkom.