Lanci snabdevanja preopterećeni, cene transporta se neće vratiti na pretpandemijski nivo
13.10.2021 15:46 Autor: Marko Miladinović
Ionako loše stanje u međunarodnim lancima snabdevanja po svoj prilici će prvo postati još gore, pre nego što konačno krene putem oporavka.
CNN piše o „košmarnoj situaciji“, uzrokovanoj kombinovanim faktorima zagušenja u najvećim lukama, višestruko povišenim cenama kontejnerskog transporta, krizom energenata, te smanjenjem proizvodnje poluprovodnika.
Komentarišući najnovije revizije godišnjih prognoza ekonomskog rasta MMF-a – po kojima je naša zemlja, zapravo, poprilično dobro prošla – rejting agencija Moody’s konstatuje da će „pojačane granične kontrole i ograničenja mobilnosti, neuspostavljanje univerzalne globalne Covid-19 propusnice, uz već otežano zadovoljavanje tražnje, kreirati savršenu oluju u kojoj će globalna proizvodnja biti otežana jer se isporuke ne vrše na vreme, troškovi i cene skaču, a rast BDP-a u svetu doživljava usporavanje“.
Posledice su vidljive golim okom, od nestašica pojedinih proizvoda, do domino efekata inflacije.
U najnovijem razvoju događaja, američki maloprodajni lanci ovu prazničnu sezonu kupovine započinju mesec dana ranije i za toliko unapred pomeraju svoje narudžbine, nadajući se da će amortizovati tražnju (i deo troškova) kroz zakup veće količine skladišnog prostora, a dve najveće luke na zapadnoj obali SAD, Los Anđeles i Long Bič, kroz koje ulazi 40 odsto američkog kontejnerskog transporta – donele su odluku da rade non-stop, kako bi se bar donekle „otpušio postojeći zastoj“.
Prema rečima glavne i odgovorne urednice portala Pluton Logistics Marije Kambić, poslednji kvartal u godini je inače izuzetno dinamičan za transportno-logističku industriju.
„Praznici podstiču trgovinu na malo, a pored toga u industriji se prazne lageri, ispunjavaju prodajni targeti, spremaju se zalihe za novu proizvodnju… Uprkos velikom pritisku, stručnjaci tvrde da ‘Božić nije otkazan’ i da, iako problem evidentno postoji, nestašice neće biti tolike da bi došlo do praznih polica, već će doći do smanjenog izbora“, objašnjava Kambić u razgovoru za Biznis.rs, i dodaje da većina trgovaca – pošto je situacija alarmantna – s obzirom na tranzitno vreme, pa i cenu transporta, zaobilazi daleke destinacije i traži nova tržišta.
Ona ističe da je jedan domaći trgovac tekstila odustao od Kine, jer dok roba stigne zaboravi i šta je naručio. Zbog toga se trenutno opredelio za Tursku, za koju isto važi da je tranzitno vreme dosta duže nego ranije.
„Analitičari i poznavaoci prilika smatraju da cene neće pasti u skorije vreme, potencijalno se sledeće godine mogu očekivati korekcije, ali ne velike. Tako se vraćanje cena na nivo pre pandemije ne može očekivati. Svakako se traže i nude alternative, neki upiti se mogu rešiti, ali u zavisnosti od toga koliko je klijent spreman da plati. Imamo čak i ponudu kamionskog transporta iz Kine, za koji kažu da je jeftiniji od aviona, a brži od broda“, napominje Kambić.
Kako kaže, problem poslednjeg kvartala ili praznične sezone nije prisutan samo u brodskom transportu, već i u kamionskom, tako da se i cene drumskog transporta u tom periodu povećavaju.
Pročitajte još:
Amerikanci govore da njihovom tržištu već nedostaje između 60.000 I 100.000 profesionalnih vozača kamiona, svedoci smo da je deficit vozača cisterni u Velikoj Britaniji, između ostalog, doveo do kašnjenja isporuka goriva do benzinskih stanica u toj zemlji, a naši sagovornici su ranije govorili o potrebama školovanja oko 5.000 profesionalnih šofera za potrebe transporta u Srbiji.
„Višak robe stvara manjak transportnih kapaciteta, a nedostatak slobodnih kamiona pomera rokove isporuke. U slučajevima kada je poštovanje rokova neophodno, uvoznik ili izvoznik mora skuplje da plati uslugu kako bi bio prioritetan“, napominje glavna urednica portala Pluton Logistics.