Nedovoljno elektro punjača na putevima Srbije, cena jednog i do 60.000 evra
AutomobiliLifestyleSrbijaVesti
3.9.2021 08:01 Autor: Miljan Paunović
Električni automobili su sve prisutniji u Evropi i svetu, gde se vozači već navikavaju na svakodnevnu vožnju „na struju“. Iako su i u Srbiji dostupne subvencije za kupovinu električnih vozila, čini se da nabavka ekoloških automobila još uvek spada u rang dugoročnih planova, kako zbog njihove cene, tako i zbog stanica za punjenje baterije, to jest za „sipanje goriva“ u ovoj vrsti automobila.
Problem sa elektro punjačima – stanicama za punjenje baterije električnih vozila u Srbiji, je taj što ih nemamo dovoljno, kaže za Biznis.rs direktor firme Salmont u Beogradu, Petar Džingalašević.
„Na našim putevima još uvek nije razvijena infrastruktura, što i ne treba da čudi jer u Srbiji nemamo veliki broj električnih vozila. Ipak, ovo pitanje će morati da se rešava u budućnosti, jer sve više stranaca koristi vozila na električni pogon“, ističe naš sagovornik.
Problem kod punjenja električnog automobila je taj što ima vozača kojima je potrebno da se na brzinu napuni baterija. Oni ne mogu da čekaju, u prolazu su, a punjači su dosta skupa investicija da bi ih bilo više od jednog na jednom mestu.
Džingalašević kaže da su u poslednje vreme hoteli počeli sa kupovinom punjača, te da je električne automobile moguće puniti svuda.
„Električno vozilo se, naravno, ne puni samo na parkinzima predviđenim za to, već i privatno, u kućama, garažama. Kada se vozilo puni kod kuće, ta utrošena električna energija se plaća. To nije slučaj kada punimo vozilo na nekoj od stanica, ta električna energija se ne naplaćuje, jer država još uvek nije regulisala kome bi trebalo da se plati usluga“, kaže vlasnik Salmonta, firme koja se bavi instalacijom i održavanjem AC i DC punjača, a od skoro i stanicama za punjenje električnih vozila.
Vek trajanja baterije zavisi od načina na koji je punimo. Što češće punimo na “brzim” punjačima, to je vek baterije kraći. Koliku kilometražu će vozilo moći da pređe, zavisi od vozača. Generalno, ista situacija je i sa gorivom – kako vozite, toliko i trošite.
„Baterija ne može odmah da se napuni ako je zagrejana, i na to se mora sačekati, tako da je punjenje baterije električnog vozila i dalje jedan sporiji proces, mnogo sporiji od točenja goriva“, objašnjava naš sagovornik.
On kaže da je država svojevremeno raspisala tender za studiju izvodljivosti ugradnje punjača za električna vozila, ali da taj projekat nije realizovan.
„Nije mi poznato šta se sa tim desilo. Koliko sam upućen, premijerka je rekla da će država ubuduće više da se posveti ovom pitanju. I to jeste potrebno, jer iako kod nas još uvek ima malo vozila na električni pogon, prolazi i prolaziće sve više električnih automobila iz inostranstva. Zbog toga je važno razvijati mrežu stanica priključaka za punjenje“, objasnio je Džingalašević.
Cena punjača zavisi od vremena koje je potrebno za punjenje baterije – da li pola sata do 60 minuta ili mnogo više, od osam do 15 časova – i kreću od 1.000 do čak 60.000 evra.
Gde se nalaze elektro punjači na putevima Srbije?
Iz javnog preduzeća Putevi Srbije za Biznis.rs kažu da su do sada instalirali osam punjača za električne automobile na strateški ključnim tačkama, na glavnim putnim pravcima u Srbiji.
„Elektro punjači snage 22-50kW locirani su na platoima naplatne stanice Preševo (iz smera GP sa Makedonijom ka Nišu), zatim Šid (iz smera GP sa Hrvatskom ka Beogradu), potom Dimitrovgrad (iz smera GP sa Bugarskom ka Nišu) i na platou naplatne stanice Subotica (iz smera GP sa Mađarskom ka Beogradu). Takođe, instalirani su na odmorištu Boljkovci, na auto-putu Miloš Veliki (smer Beograd-Čačak), u blizini naplatne stanice Ljig, s tim što ovaj punjač trenutno nije u funkciji, iz tehničkih razloga“, objašnjavaju iz Puteva Srbije.
Kako dalje navode, ovi punjači poseduju tri priključka – dva za brzo DC punjenje i jedan za brzo AC punjenje. Ovakva stanica omogućava napajanje električnih automobila maksimalnom izlaznom snagom: 50 kW za DC i 22 kW za AC punjenje.
Elektro punjači snage 175kW su locirani na platou bivše naplatne stanice Niš (smer Beograd-Niš), zatim na platoima Niš (smer Niš-Beograd) i Beograd (smer Niš-Beograd).
Od januara 2021. godine, na glavnim putnim pravcima funkcionišu tri ultra brza elektro punjača, maksimalne izlazne snage 175 kW. Predviđeno korišćenje ovog punjača je po principu usputnog punjenja, što je pogodno za naplatne stanice, odmorišta na auto-putevima ili benzinske stanice.
„Navedeni punjači su predviđeni za rad napolju na temperaturama od -30 do +50C. Novi elektro punjači odgovaraju svim neophodnim standardima i pogodni su za trenutnu i sledeću generaciju elektro automobila. U ovom trenutku, tri nova ultra brza punjača su povezana na platformu Charge&Go. Ova platforma posredstvom aplikacije omogućava nadzor i upravljanje nad sistemom punjača, online uvid korisnika aplikacije u zauzetost punjača, kao i mnoge druge pogodnosti. U toku je postupak integracije postojećih pet punjača na istu platformu, čime će se obezbediti značajna mreža punjača na javnim putevima, objedinjena u jednu korisničku aplikaciju“, kažu iz ovog javnog preduzeća.
Vozači mogu da se informišu o tačnim lokacijama instaliranih elektro punjača, jer su svi oni vidljivi na vodećim svetskim aplikacijama poput Plug&, Share, Virta, ChargePoint, ali i na Google mapama. Usluga punjenja električnih automobila na postojećim punjačima za sada je besplatna.
Putevi Srbije su, u saradnji sa Ministarstvom građevine, saobraćaja i infrastrukture, uputili inicijativu za izmene aktuelnog Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara sa ciljem uvođenja popusta na putarinu za električna vozila.
Kako su nam saopštili, u planu je instalacija još 10 elektro punjača na putevima I-A reda.
„U toku je izrada tenderske dokumentacije koja će biti objavljena na internet prezentaciji JP Putevi Srbije i Portalu javnih nabavki, nakon čega će biti sproveden postupak nabavke i instalacije elektro punjača.
JP PUTEVI SRBIJE
BULEVAR KRALJA ALEKSANDRA 282, 11050 Beograd (Zvezdara), Srbija
446.728.088,57 (2020)
(2020)