NEOPHODNO RESTRUKTUIRANJE AIR SERBIA Pomoć države avio-prevozniku oko 200 miliona evra, ocenjuje Fiskalni savet
7.12.2020 14:02 Autor: Ljiljana Begović
Predsednik Fiskalnog saveta Pavle Petrović rekao je da država mora da prekine praksu preuzimanja dugova pojedinih kompanija koje loše posluju, kao što je Air Serbia u ovim okolnostima, i istakao da je tom preduzeću potrebno restruktuiranje.
Govoreći o Predlogu zakona o budžetu za 2021. godinu, Petrović je na sednici skupštinskog Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja naveo da je epidemija pogodila i nacionalnu avio-kompaniju, kao i ostale u svetu, te da je pomoć države za pokrivanje gubitka u vreme epidemije opravdana.
Petrović kaže da se iz rebalansa budžeta i budžeta za 2021. godinu ne može utvrditi koliko će iznositi pomoć države, ali da je Fisklani savet došao do iznosa od 200 miliona evra.
Predsednik Fiskalnog saveta kaže da je ispod 50 odsto tog novca za pokrivanje gubitaka tokom epidemije, a da je više od 50 odsto za „pokrivanje lošeg poslovanja Air Serbia i pre epidemije“ i dodaje da to preduzeće od 2015. beleži minus od 15 do 20 miliona evra.
Da bi pokrila taj manjak, kaže Petrović, Air Serbia se zaduživala kod Etihada i Komercijalne banke, često po visokim kamatnim stopama od sedam odsto.
„Tako se odjednom pojavljuje onaj model poslovanja od pre nekoliko godina, kada se Srbijagas zaduživao, pa je država preuzela dug od milijardu evra i onda ga isplaćivala sledeće četiri ili pet godina. To mora da se prekine, ne može država da plaća dugove“, rekao je Petrović.
Zbog toga, naglašava, potrebno je restruktuirati, odnosno da se utvrdi stvarno stanje i da se ono prikaže javno.
Air Serbia će se restruktuirati da ne bi otišla u stečaj
Ministar finansija Siniša Mali najavio je da će do kraja godine biti usvojen plan restrukturiranja nacionalnog avio-prevoznika.
Mali je na sednici skupštinskog Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnog novca poručio da Srbija, kada je reč o nacionalnom avio-prevozniku, nije uradila ništa više ili manje od onoga što je predviđeno ugovorom, koji je, kako je naglasio, javan i objavljen na portalu Vlade Srbije.
Na poruku predsednika Fiskalnog saveta Pavla Petrovića da nacionalnu avio-kompaniju treba restrukturirati, a ne terati u stečaj, Mali je odgovorio kako se slaže i naglasio da je rad na restrukturiranju u toku.
„Program restrukturiranja Air Serbia biće usvojen do kraja godine, potom ga šaljemo na odobrenje Evropskoj komisiji, a onda će biti jasno i koliko novca dajemo i za šta se daje“, rekao je Mali i poručio da vlada neće ostaviti ovu kompaniju na cedilu.
„Oni svoje troškove moraju da smanje, da se prilagode novonastaloj situaciji – kako su radili Air Baltik i slične kompanije, tako će raditi i Vlada Srbije, sve u skladu sa pravilima Evropske komisije o državnoj pomoći“, rekao je Mali.
On je naglasio da je svaka pomoć, uplata ili dinar iz budžeta ikada upućena nacionalnom avio-prevozniku, bila predmet analize Evropske komisije zbog pravila o državnoj pomoći, i da niko ne bi dozvolio rizik da ta pravila prekrši, pošto bi tako nešto dovelo do zatvaranja Air Serbia.