Težnja ka nultom broju poginulih u saobraćaju

Ograničenje brzine na 30 km/h u naseljenim mestima može imati i kontraefekat?

AutomobiliSrbijaVesti

20.3.2022 08:01 Autor: Miljan Paunović 42

Ograničenje brzine na 30 km/h u naseljenim mestima može imati i kontraefekat? Ograničenje brzine na 30 km/h u naseljenim mestima može imati i kontraefekat?
Ograničenje brzine vozila u gradovima od 50 km/h je nešto na šta su se vozači navikli, mada nisu retki primeri prekoračenja. A šta bi... Ograničenje brzine na 30 km/h u naseljenim mestima može imati i kontraefekat?

Ograničenje brzine vozila u gradovima od 50 km/h je nešto na šta su se vozači navikli, mada nisu retki primeri prekoračenja. A šta bi bilo kada bi se u naseljenim mestima u Srbiji najveća maksimalna brzina vozila ograničila na 30 km/h, kao u pojedinim delovima Pariza ili odnedavno Berlina? Da li bi to smanjilo broj poginulih na putu, zagađenje vazduha, gužve u saobraćaju?

Damir Okanović iz Agencije za bezbednost saobraćaja kaže za Biznis.rs da je nemoguće dovesti broj stradalih u saobraćajnim nesrećama na nulu, ma koliko da je mala brzina na putevima u gradu.

„Ima slučajeva kada i pri brzini vozila od pet ili deset kilometara na sat pešak pogine, recimo udari glavom o asfalt i taj udarac bude smrtonosan. Relevantna istraživanja su pokazala da je brzina od 50 km/h u naseljima prihvatljiva, a rizik smrtnog stradanja je prihvatljiv, kako god to zvučalo. Sa manjom brzinom on bi bio manji, ali ne bi bio isključen. Vreme putovanja bi se produžilo, možda bi se i zagađenje povećalo, ali to ne mogu da tvrdim. Generalno, može dovesti do rizičnijeg ponašanja pešaka“, objašnjava Okanović i dodaje da to može imati i kontraefekat.

„Zagovornici ograničenja brzine u naseljenim mestima na 30 km/h žele da u najvećoj mogućoj meri smanje smrtnost stradanja, odnosno teškog povređivanja pešaka, i zagovaraju to kao meru koja treba da demotiviše vozače da koriste motorna vozila u gradu, odnosno da koriste bicikle ili javni prevoz. Jedan od negativnih efekata takve mere to što bi se definitivno usporio saobraćaj i pešaci bi češće mogli da se usude da nepropisno ponašaju, to jest da tu propisanu brzinu za vozače dožive kao malu, pri kojoj vozač može uvek da zakoči, i da ih podstakne da češće prelaze ulicu u slučajevima kada je to zabranjeno – van pešačkog prelaza ili na crveno svetlo“, ističe naš sagovornik.

Zaštitne maske i ljudi na ulici
Foto: Pixabay.com

Osim kod škola, gde je maksimalna dozvoljena brzina vozila 30 km/h, u Beogradu na primer postoji još delova gde važi ova brzina. Naime, već godinama unazad Dorćol – Dušanova, Tadeuša Koćuščka, Dunavska i Dubrovačka proglašeni su za „zonu 30“.

„Ograničenje bi uticalo i psihološki na vozače. Sam put ukazuje na to kako bi vozač trebalo da se ponaša. Zamislite da na velikim bulevarima vozač vozi brzinom od 30 km/h? Ne postoje istraživanja na ovu temu, ali to bi sigurno uticalo na psihologiju vozača, pažnju, frustracije. Ovo pitanje je kompleksno i stručnjaci bi trebalo da se pozabave odgovorom“, ističe Okanović.

Pariz, Berlin, ko je sledeći?

Na većini ulica „Grada svetlosti“ ograničenje brzine od 30 km/h stupilo je na snagu 30. avgusta prošle godine. Još dok se govorilo da će vlasti u Parizu doneti ovakvu odluku, građani su negodovali, ali to nije uticalo na promenu. Skoro 60 odsto ulica u glavnom gradu Francuske obuhvaćeno je ovom merom. Pariz nije jedini, jer se u još nekim francuskim gradovima primenjuje ovo ograničenje.

Kada je u pitanju bezbednost saobraćaja u Berlinu, senatorka za životnu sredinu, mobilnost, zaštitu potrošača i klime Betina Jaraš (Bettina Jarasch) želi što više zona od 30 km/h, navodi se na berlinskom gradskom sajtu.

„Bezbednost saobraćaja je glavno pitanje u Berlinu u narednih nekoliko godina i pitanje kojim ćemo se sada baviti intenzivnije. Zahtev saveznoj vladi je da omogući lokalnim vlastima da same odluče gde su potrebna ograničenja brzine. Ako ne smanjimo broj automobila na putu i ​​ograničenje maksimalne brzine, nećemo moći da postignemo viziju ‘nule’. Ova vizija ima za cilj da broj poginulih u saobraćaju svede na nulu, ako je to moguće“, rekla je Jaraš.

  • ZVE84

    20.3.2022 #1 Author

    Mnogi pešaci se svakako kreću kao muve bez glava… Opreznom vozaču i opreznom pešaku nije bitno da li automobil kreće 30 ili 50km/h

    Odgovori

    • IVAN

      27.11.2022 #2 Author

      Nadajmo se da će zaista da vazduh bude manje zagađen i bezbednost veća

      Odgovori

  • ZVEZDICA01

    20.3.2022 #3 Author

    Problem je u nesavesnim pešacima koji prelaze ulicu gde stignu, pa tako i ograničenje od 30km/h ne znači ništa ako ne vode računa!

    Odgovori

  • Ika

    20.3.2022 #4 Author

    Sve sto doprinosi bezbednosti u saobracaju, ne moze biti lose

    Odgovori

  • MARIJANA

    20.3.2022 #5 Author

    Sve sto moze pomoci daljoj bezboednosti okoline je dobrodoslo

    Odgovori

    • DUSA

      21.5.2023 #6 Author

      Bas tako i treba pojacati kontrole

      Odgovori

  • Maša

    20.3.2022 #7 Author

    Pa i treba tako

    Odgovori

  • SNEZANA

    20.3.2022 #8 Author

    Smatram da to svakako treba uvesti.

    Odgovori

    • VILENJAK

      20.3.2022 #9 Author

      Kao vozač kažem da se ne slažem sa tim! Pešaci, motociklisti i biciklisti takođe trebaju da obrate pažnju.

      Odgovori

    • Srdjan

      22.3.2022 #10 Author

      Koji su to „logični“ argumenti za tako nešto?
      Pogibiju u saobraćaju se ne može izbeći , uvek će se desiti da neko pogine i pored svih ograničenja i pritiska da se vozi polako . I prvi zakon koji smo imali o saobraćaju je bio dovoljano bezbedan za učesnike, da su ga se ljudi pridržavali, problem su ljudi ne zakoni. Problem su bezobrazluk, nesavesnost, nepoštovanje, i neznanje učesnika. Koliko god da se postavljaju ograničenja uvek će biti onih koji ih se ne pridržavaju.
      NE UBIJA BRZINA !
      Ubija sudaranje koje se dešava zbog nepoštovanja osnovnih pravila.
      Dokle god pešaci budu imali stav

      „Nisam ja kriv ako me udari, ja imam prednost“,
      i onda izleću i dovode sebe u opasnost nema pomoći. Nije bitno ko je imao prednost i ko je u pravu kad „ODE GLAVA“.
      VODITE RAČUNA JEDNI O DRUGIMA I O SEBI , PA NEĆE BITI POTREBNA OGRANIČENJA.
      Kad pešak napravi prekršaj , i desi se nezgoda , to ne piše u novinama.
      Tad se ćuti ,kažnjava se vozač ,jer se mora i nikom ništa. Toga ima, masa slučajeva ,i o tome se ćuti.
      Kad je vozač stvarno kriv ,o tome pišu sve novine, i osuda na sve strane i „marketing “ čini svoje.
      Dolazimo u situaciju da se zakonom štite bezobrazluk i ne poštovanje samog zakona.
      Da je ograničenje brzine u naselju 70 80 na sat. Ko bi se usudio pretrčavati ?
      Da su kamere obavezne u kolima , i da se koriste kao dokaz na sudu , ko bi pretrčavao i ko bi se od vozača ne pridržavao pravila ?

      Odgovori

  • TATJANA

    20.3.2022 #11 Author

    Treba naci resenja shodno svim ostalum okolnostima u tim mestima

    Odgovori

    • DUSA

      21.5.2023 #12 Author

      Nasli su resenja samo treba da se pridrzavaju

      Odgovori

  • DANIJELA

    20.3.2022 #13 Author

    Potrebno je vise opreznosti od strane i pesaka i vozaca. Slazem se da brzinu treba smanjiti ali isto tako i pesaci treba da obrate paznju na saobracajne propise i pravila.

    Odgovori

  • IVAN

    20.3.2022 #15 Author

    Treba stati na put bahatim vozacima.

    Odgovori

  • Anna

    20.3.2022 #16 Author

    Ovde se zaboravlja da i Pariz i Berlin imaju gradski saobraćaj koji funkcioniše besprekorni kao i ono što Beograd nikad neće imati- metro. Ovde su ljudi prinuđeni da idu kolima ako hoće da stignu u neko normalno vreme.

    Odgovori

  • STEFAN

    20.3.2022 #17 Author

    Svi treba da voze oprezno i pazljivo pogotovo u naseljenim mestima, ali nazalost vecina vozaca to ne postuje

    Odgovori

  • MARA

    20.3.2022 #19 Author

    Ako u Parizu i Berlinu ima efekta, što da ne.

    Odgovori

    • DUSA

      21.5.2023 #20 Author

      Ovo je Srbija tesko ide kod nas

      Odgovori

  • GAGA

    20.3.2022 #21 Author

    Nije realno ogranicenje 30km/h. Elektricni trotineti dostizu brzinu 40km/h. Potpuni nedostatak kulture, pa samim tim i saobracajne, se ne moze nadomestiti ogranicenjima. A da ne pricam koliko bi takvo ogranicenje brzine doprinelo pogorsanju zagadjenja.

    Odgovori

  • NATI29

    20.3.2022 #22 Author

    Ima jos faktora na koje treba obratiti paznju

    Odgovori

  • BIJUTI27

    20.3.2022 #23 Author

    Svu na voz i nema problema 🙃

    Odgovori

  • CELEKRALJ

    20.3.2022 #24 Author

    Kod nas se ne poštuje ni trenutno ograničenje tako da uvođenje manjeg ne bi imalo svrhe.

    Odgovori

  • Milovan94

    20.3.2022 #25 Author

    Treba ograničiti brzinu ali sa druge strane u saobraćaju svi treba vise da vode računa.

    Odgovori

    • DANIJELA

      20.3.2022 #26 Author

      Bas tako. Ima tu puno stvari koje treba resiti.

      Odgovori

  • GOCA BG

    20.3.2022 #27 Author

    Kada bi svi postovali ogranicenja,a pesaci semafore i pesacke prelaze,manje bi bilo saobracajki…

    Odgovori

  • VERA

    20.3.2022 #28 Author

    Postoje i teorijska ali i praktična primena ovih brzina u naseljenim mestima. Moraju da vide koje je najbolje resenje.

    Odgovori

  • MAJALG

    20.3.2022 #29 Author

    Mislim da nema potrebe za tim, mislim da je sasvim dovoljno ogranicenje u okrugu oko skole a ostalo je sasvim zadovoljavajuce.

    Odgovori

  • Milisavka

    20.3.2022 #30 Author

    Svakako treba stati na put bahatim vozacima

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    20.3.2022 #31 Author

    Ma ni to nista nece pomoci…rebnes po dzepu pa da vidis kako svi postaju savesni….nazalost

    Odgovori

  • TINA

    20.3.2022 #32 Author

    Ni postojeca ogranicenja se ne postuju

    Odgovori

  • DANA

    21.3.2022 #33 Author

    Ne poštuju se ograničenja ma koliko da je

    Odgovori

  • NINO

    21.3.2022 #34 Author

    Veci je procenat bahatih vozaca, mada ima i bezobraznih pesaka.

    Odgovori

  • BOJANA

    21.3.2022 #35 Author

    Samo treba još i da se pridržavamo ograničenja i da svo budu oprezniji. Ali danas svi negde žure i jure.

    Odgovori

  • IRINA

    21.3.2022 #36 Author

    Trebalo bi da svi malo pripaze u saobraćaju i pešaci i vozači

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    21.3.2022 #37 Author

    neće smanjiti stradanje ograničenje vožnje na 30 km /h
    oni koji izazivaju nesreće ne poštuju ograničenja, kolika god bila zato se i dešavaju nesreće
    svakako svi učesnici u saobraćaju treba da budu pažljivi i da poštuju propise

    Odgovori

  • JANA

    21.3.2022 #38 Author

    Ogranicenja brzine i alkohol treba uvek kontorolisati ,ja sam i za vece sankcije

    Odgovori

  • Dragana

    21.3.2022 #39 Author

    Svakako su kola jaca od pesaka tako da nije na odmet slabija brzina.

    Odgovori

  • LUKA

    25.3.2022 #40 Author

    Mislim da nece imati svrhe

    Odgovori

  • Ribar

    30.5.2022 #41 Author

    Preovlađuje logika „Sto štapova po tuđim tabanima nije ništa.“!
    Koliko bi se povećali troškovi prevoza robe do prodavnica?
    Koliko bi se povećalo vreme za odlazak i povratak s posla?
    Koliko bi se produžilo vreme čekanja na intervencije servisa gradskih službi?
    Ovaj i slični predlozi samo pokazuju nesposobnost vlasti da zavede red u saobraćaju. Red bi podrazumevao da vlast bude jednako stroga i prema pešacima i prema vozačima i prema putarima i prema kontrolorima saobraćaja pa i prema predlagačima zakona.

    Odgovori

  • DUSA

    21.5.2023 #42 Author

    Koliko god kontra efekat da ima treba se pridrzavati toga

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...