Online kupovina trajno promenila prirodu trgovine
BiznisNovacPoslovanjePreduzetnikSrbijaVesti
7.12.2021 09:15 Autor: Redakcija Biznis.rs
Digitalizacija, smanjenje sive ekonomije i veće prisustvo malih trgovaca u ruralnim delovima zemlje neki su od pravaca koji bi trebalo da budu obuhvaćeni strategijom razvoja trgovine do 2025. godine. To je deo zaključka sa javnog uvida u strategiju koju je organizovala Skupština Srbije, prenosi RTS.
Gotovo svaki sedmi zaposleni u Srbiji radi u trgovini, pa su iz tog razloga dobili mogućnost da svoje viđenje strategije trgovine kažu javno u skupštinskoj sali.
A oni predlažu ulaganje u trgovinu u zabačenim seoskim naseljima, bolju infrastrukturu, uključujući internet i kurirsku logistiku.
„Kada sam počela da radim u jednom ruralnom okruženju iznenadila me činjenica koliko su ti ljudi orijentisani na online kupovinu i nisam mogla da verujem da osobe koje ne možete da zamislite da koriste android telefon, poručuju online“, rekla je privrednica u parlamentu.
Građani su najviše trošili u maloprodajnim lancima dok svega 20 odsto kupuje u komšijskim piljarama. Koliko se troši?
„Samo hipermarketi i supermarketi beleže rast u 2021. godini u odnosu na 2020. godinu, prvenstveno zbog otvaranja novih supermarketa. Ovi prodajni kanali realizuju 28 odsto ukupnog prometa, dok su velike i srednje prodavnice i dalje najznačajniji nosilac prometa sa 31 procentom“, kaže Jasmin Hodžić, pomoćnik ministra trgovine.
Online kupovina je u Srbiji u vreme pandemije trajno promenila prirodu trgovine, a procena je da je trenutno u Srbiji četiri miliona e-kupaca. Tome će impuls dati fiskalizacija, od koje se očekuje da smanji sivu ekonomiju i da pruži pravi uvid u potrošnju.
Željko Rakić, načelnik u Sektoru za trgovinu, kaže da nemaju podatke o tome koliko ima maloprodajnih objekata u Srbiji, kom trgovinskom formatu oni pripadaju, koliki je neto prodajni prostor, da li se oni bave elektronskom trgovinom, koliki im je promet, koliki je promet u određenom mestu i tako dalje.
Pročitajte još:
Strategija trgovine predviđa popularizaciju online potrošnje u zabačenim planinskim selima gde veliki trgovinski lanci ne dolaze, a preduzetnici mogu naći interes. Sve to omogućava digitalizacija.
„Biće im normalno da se u virtuelnom sistemu osećaju kao da su u prodavnici, a u stvari nisu tamo već su kod kuće za svojim računarom i razgledaju rafove, raspituju se za robu i trguju u realnom vremenu“, kaže Vladimir Orlić, potpredsednik Narodne skupštine.
U Strategiji razvoja trgovine pažnja će biti posvećena dodatnoj zaštiti potrošača i konkurenciji. Takođe digitalnom marketingu i rešavanju stare boljke, a to je redovna isplata dobavljačima.