Biznis.rs

PANDEMIJA NIJE PROMENILA NAVIKE GRAĐANA ZAPADNOG BALKANA Elektronske usluge uglavnom koristi mlađa populacija

AnalizaHi-techLifestyleRegionU fokusuVesti 13.1.21. 14:18 Marija Jovanović 1

PANDEMIJA NIJE PROMENILA NAVIKE GRAĐANA ZAPADNOG BALKANA Elektronske usluge uglavnom koristi mlađa populacija PANDEMIJA NIJE PROMENILA NAVIKE GRAĐANA ZAPADNOG BALKANA Elektronske usluge uglavnom koristi mlađa populacija
Pandemija korona virusa nije značajno izmenila navike građana zemalja regiona Zapadnog Balkana kada je u pitanju upotreba elektronskih usluga, pokazali su rezultati istraživanja Centra... PANDEMIJA NIJE PROMENILA NAVIKE GRAĐANA ZAPADNOG BALKANA Elektronske usluge uglavnom koristi mlađa populacija

Pandemija korona virusa nije značajno izmenila navike građana zemalja regiona Zapadnog Balkana kada je u pitanju upotreba elektronskih usluga, pokazali su rezultati istraživanja Centra za evropske politike (CEP).

Relevantnost e-usluga, odnosno, njihov kvalitet i dostupnost građanima naročito je bila značajna  u periodu kada je pandemija bila na vrhuncu, jer je fizički kontakt sa upravom i odlazak na šaltere sveden na minimum.

Međutim, rezultati istraživanja koje je predvodio CEP pokazalo je da pandemija nije uticala na to da građani u našem regionu češće počnu da koriste e-usluge.

Foto: Pixabay.com

Rezultati pokazuju da je samo 18 odsto građana više nego inače koristilo e-usluge tokom pandemije, a da čak 50 odsto ispitanika nije uopšte koristilo ovaj tip usluga u tom periodu.

„U proseku, dve trećine građana regiona kažu da njihovo interesovanje za e-usluge nije poraslo od početka pandemije“, rekla je programska direktorka CEP Milena Lazarević.

Što se tiče građana Srbije, povećanje u korišćenju elektronskih usluga tokom pandemije nešto je veće od regionalnog proseka – 23 odsto.

„Ovi rezultati se, dakle, mogu objasniti ili nedostatkom informacija i veština građana, time što građani nisu dovoljno obučeni za korišćenje e-usluga, ili pak time što je većini građana za navikavanje na interakciju sa javnom upravom na ovaj način potrebno više vremena. Najverovatnije je u pitanju kombinacija ova dva faktora; nedostatak znanja u kombinaciji sa starim navikama je ono što mnoge ljude sprečava da se oslone na elektronsku interakciju sa administracijom“, kaže Lazarević.

Foto: Pixabay.com

Oko 40 odsto građana regiona, kažu u CEP, preferira lični kontakt, i ti građani u velikoj meri, uprkos pandemiji, nisu bili zainteresovaniji za korišćenje e-usluga.

Rezultati istraživanja pokazuju i da među najmlađom grupom ispitanika, uzrasta od 18 do 24 godina, postoji najveća zainteresovanost za korišćenje e-usluga. Međutim, ta zainteresovanost se smanjuje sa starošću, a potom kreće da raste, pa je druga kategorija koja je najviše zainteresovana za e-usluge grupa građana koji su stariji od 60 godina.

„Veća zainteresovanost najstarijih građana može se objasniti velikim preprekama sa kojima su se oni suočili u dobijanju usluga administracije ličnim kontaktom od izbijanja pandemije, naročito budući da im je kretanje bilo strogo ograničeno ili čak zabranjeno u pojedinim periodima“, komentariše Lazarević.

Ona je dodala da građani u svim zemljama regiona generalno pristupaju e-uslugama sa rezervom, pa se to nije menjalo ni tokom pandemije.

Istraživanje Centra za evropske politike sprovedeno je od 1. do 15. maja 2020. na uzorku od 6.085 građana.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...