PKS i HGK za ubrzanje protoka robe između Zapadnog Balkana i EU
19.4.2024 14:17 Autor: Redakcija Biznis.rs 12
Upravni odbor Foruma privrednih komora Jadransko-jonskih zemalja usvojio je, na sednici u Mostaru, inicijativu Privredne komore Srbije (PKS) i Hrvatske gospodarske komore (HGK) da nacionalne vlade i Evropska komisija donesu hitne mere usmerene na ubrzanje i unapređenje protoka robe na graničnim prelazima između EU i Zapadnog Balkana u Jadransko-jonskom regionu.
Kako se navodi na sajtu PKS, prema poslednjim raspoloživim podacima, pri prelasku granice teretna vozila čekaju u proseku deset časova, a najduže zabeleženo čekanje iznosi čak 36 časova, zbog čega se formiraju kilometarske kolone vozila koje blokiraju zaustavnu i sporu traku auto-puta, što utiče na sveukupnu bezbednost, kao i protok putničkog saobraćaja.
„Ovakvi vremenski gubici stvaraju velike finansijske troškove kompanijama, a zbog usporenih i otežanih tokova snabdevanja i direktnih troškova transportnog sektora značajno smanjuje konkurentnost proizvoda. Zbog nemogućnosti planiranja vremena provedenih na graničnim prelazima, onemogućeno je i planiranje preraspodele vremena vožnje, poštovanje ugovornih obaveza o rokovima isporuke, kao i planiranje zaliha i dinamike proizvodnje“, rekao je Aleksandar Radovanović, rukovodilac Centra za regionalnu saradnju PKS.
On je istakao da usvojena inicijativa ima cilj jačanje sigurnosti, stvaranje pouzdanih transportnih i intermodalnih veza i uspostavljanje interne povezanosti koja dobro funkcioniše kroz bolje železničke i drumske saobraćajne veze, ključne za ekonomski i društveni razvoj regiona.
Poboljšanje železničke infrastrukture omogućilo bi vraćanje većeg obima robe na železnicu i time relaksiralo drumske saobraćajnice i granične prelaze, kao i značajno smanjenje emisije zagađenja od drumskog saobraćaja, dodao je Radovanović.
Predugo zadržavanje na drumskim i železničkim graničnim prelazima čini transportni sektor Jadransko-jonskog regiona manje konkurentnim i podjednako negativno utiče na privrednike iz zemalja članica EU i Zapadnog Balkana koji koriste Panevropski koridor 10, i veze sa transevropskom mrežom saobraćajnica: Mediteranski i koridor Baltičko more – Jadransko more, koji su od velikog značaja za Jadransko-Jonsku regiju. Ovaj pravac predstavlja najkraću i najpogodniju rutu za transport robe za sve države Evrope i Bliskog Istoka.
Podaci Svetske Banke ukazuju na 26 miliona sati čekanja kamiona godišnje, na svim graničnim prelazima između Zapadnog Balkana i EU. Okvirna procena fiksnih troškova transportnih kompanija je pet evra po satu, što dovodi do podatka o gubitku od 130 miliona evra godišnje.
Troškovi za sve kompanije, koje učestvuju u lancima snabdevanja su i znatno veći kada se u ovu kalkulaciju uračunaju dodatni gubici – skladištenje na točkovima, penali zbog kašnjenja u isporukama robe i drugi.
Ukoliko bi se prosečno vreme za prelazak granice skratilo za tri sata, BDP na Zapadnom Balkanu bi mogao da poraste za tri odsto, u srednjem roku, a dodatni rast mogle bi da ostvare i pojedine članice EU usled povećanja trgovinske razmene, pokazuje izveštaj Svetske banke iz juna 2023. godine.
Forum jadransko-jonskih privrednih komora je poslovna asocijacija osnovana 2001.godine, kao sastavni deo Jadransko-jonske inicijative koja danas ima devet zemalja članica: Albanija, BiH, Grčka, Italija, Severna Makedonija, Slovenija, Srbija, Hrvatska i Crna Gora.
Pročitajte još:
Članice Foruma su 45 privrednih komora i drugih javnih i privatnih institucija, a Hrvatska do kraja maja predsedava.
Tržišta zemalja članica Jadransko-jonskog regiona su veoma značajna za Srbiju. Ukupna robna razmena Srbije sa zemljama Jadransko-jonskog regiona prošle godine dostigla je 14,8 milijardi evra, 22 odsto više nego godinu ranije.
LENA
19.4.2024 #1 AuthorOva inicijativa bi trebalo da pomogne svima, i kompanijama i ljudima koji se bave transportom.
LENA
19.4.2024 #2 AuthorOčekujem da će ovo unapređenje infrastrukture imati dugoročne benefite za sve učesnike.
LENA
19.4.2024 #3 AuthorInicijativa za ubrzanje protoka robe između EU i Zapadnog Balkana je ključna za unapređenje ekonomske konkurentnosti i smanjenje finansijskih gubitaka kompanijama.
MARA
20.4.2024 #4 AuthorInfrastruktura je bitna
MARA
20.4.2024 #5 AuthorProtok robe treba da bude bolji
FILIP07
20.4.2024 #6 Authornajbitnija je tu infrastruktura
SHALIMAR
20.4.2024 #7 AuthorSto bolji protok robe,nama ce biti bolje…
Lelica
21.4.2024 #8 AuthorUpravo to
Brana
21.4.2024 #9 AuthorDa,treba da urade nešto po tom pitanju
JEKSICA25
21.4.2024 #10 AuthorSlazem se
NATI
21.4.2024 #11 AuthorBas je mnogo da cekaju po 36h na granici
LEA
21.4.2024 #12 AuthorUpravo da