Pobednik Lige šampiona dobija 19 miliona evra, a UEFA značajno više
30.5.2021 08:01 Autor: Marko Miladinović
Završio se još jedan ciklus takmičenja u najpopularnijem fudbalskom takmičenju na planeti, UEFA Ligi šampiona, i novokrunisani šampion je engleski klub Chelsea, koji će samo za pobedu u finalu odneti kući novčanu nagradu u vrednosti od 19 miliona evra. I šampionski pehar, naravno.
S druge strane, poraženi tim je Machester City. Iako zvanični šampion u engleskom nacionalnom prvenstvu u tek završenoj sezoni 2020/21, sa čak 19 poena prednosti nad sinoćnim rivalom, dobio je „utešnu“ nagradu od 15 miliona evra.
Međutim, to je tek deo ukupnog nagradnog fonda koji je UEFA opredelila za najelitnije klupsko takmičenje u poslednjem izdanju, a daleko manje od količine novca koji će se sliti u kasu krovne fudbalske organizacije u Evropi samo na osnovu prodatih TV prava.
Krenimo redom. U sezoni 2020/21 ukupan nagradni fond za klubove na svim nivoima takmičenja UEFA Lige šampiona bio je tek nešto iznad dve milijarde evra, odnosno približno na istom nivou kao godinu dana ranije, uprkos pandemiji korona virusa koja je vremenski „poklopila“ celokupno prvenstvo, uslovivši igru pred potpuno praznim ili tek mestimično popunjenim tribinama.
Ranije je bilo govora o tome da će UEFA značajno umanjiti nagradni fond u narednih pet godina, zbog posledica koje je pandemija ostavila po celokupnu svetsku, pa i fudbalsku ekonomiju. Podsetimo, španski fudbalski klub Barcelona je u dugovima preko milijardu evra, a fudbalskim zvezdama su smanjena primanja za više od 50 odsto u pojedinim ligama.
Ipak, francuski L’Equipe je nedavno objavio vest „iz pouzdanih izvora“ da ne samo da neće doći do rezanja budžeta UEFA, već se planira njegovo „značajno povećanje“ od naredne godine. Ovu objavu ne treba uzimati s rezervom, obzirom da pomenuti list dodeljuje najprestižniju svetsku nagradu za fudbalera godine, a takođe i zbog toga što će UEFA pokušati sve da zadovolji nezadovoljne kubove, koji su ove godine pokušali da se odmetnu i formiraju svoje, još lukrativnije takmičenje.
Chelsea je i finansijski pobednik
„Kasa“ iz koje se formira nagradni fond puni se najvećim udelom na osnovu sredstava prikupljenih pomenutom prodajom TV prava. Primera radi, ukupna zarada od njihove prodaje na tržištu Sjedinjenih Američkih Država, različitim TV stanicama, iznosila je oko milijardu dolara po aktuelnim ugovorima, a na tržištu Velike Britanije gotovo milijardu i po dolara, ali treba imati na umu da se radi o ugovorima koji se potpisuju većinom na po nekoliko sezona. Tome treba dodati rascepkano evropsko i sve bogatije i medijski konkurentnije azijsko tržište.
Prema podacima iz poslednjeg godišnjeg finansijskog izveštaja UEFA, zarada ove organizacije nakon poslednjeg ciklusa takmičenja (2019/20), iznosila je 3,03 milijarde evra – daleko manje od 3,85 milijardi ostvarenih godinu dana ranije, ali na nivou rezultata iz sezone 2017/18.
Veoma će zanimljivo biti kada bude bila objavljena statistika za upravo završenu sezonu, najverovatnije tokom jeseni, jer će se tek tada videti pun uticaj pandemije, ali nasuprot tome, kao veoma značajna amortizacija – i finansijski uticaj borbe sve većeg broja striming servisa za najkvalitetniji sportski sadržaj.
Svi klubovi koji se plasiraju u Ligu šampiona garantovano dobijaju deo „finansijskog kolača“, u zavisnosti već od toga do koje faze prvenstva dosegnu. Na primer, svaki tim koji se plasira u grupnu fazu zaradio je ove godine 15,25 miliona evra, pa makar izgubio sve preostale utakmice od tog trenutka.
Teoretski, tim koji bi pobedio u svim utakmicama od grupne, preko nokaut faze, pa sve zaključno sa finalom, mogao bi da prihoduje 82,45 miliona evra samo iz nagradnog fonda. Chelsea je bio blizu, jer je završio takmičenje sa 78 miliona evra u džepu, plus će dobiti još sredstava iz zajedničke korpe za preraspodelu na osnovu prodatih TV prava. A i sponzori će sigurno biti zadovoljni.