POSLE 20 MESECI I 20 MILIJARDI DOLARA GUBITKA Povratak aviona Boeing 737
18.11.2020 09:52 Autor: Marko Miladinović
Dve avionske nesreće, u Indoneziji 2018. i Etiopiji 2019. godine, odnele su ukupno 346 ljudskih života i dovele do obustave proizvodnje novih modela aviona Boeing 737, u oba slučaja letelice koja se srušila.
Američki gigant avio-industrije sa sedištem u Sijetlu u nepune dve godine izgubio je približno 20 milijardi dolara na osnovu neostvarenih porudžbina, dok su drugi svetski proizvođači mahom popunili rupe u nabavci i zadovoljno trljali ruke.
Najveće regulatorno telo u vazdušnom saobraćaju Sjedinjenih Američkih Država, Federal Aviation Administration (FAA), danas će odobriti povratak modela Boeing 737 u upotrebu, uz, kako se kaže u objašnjenju ove odluke, „ključne bezbednosne izmene“.
One će obuhvatati značajno unapređenje softvera i elektronske opreme koja se koristi u pilotskoj kabini, ali i pooštravanje obaveznih trening programa budućih pilota ove letelice.
Boeing 737 MAX je, zajedno sa rivalskim Airbus A320 bila najčešće korišćena letelica na komercijalnim letovima širom sveta. Prvi model nalik današnjem proizveden je još tokom šezdesetih.
Pretpostavlja se da obnovljeni letovi sa čuvenim avionima neće započeti pre drugog kvartala 2021. godine. Razlog za to leži u činjenici što će FAA morati pojedinačno da testira i odobri svaki od 450 Boeing 737 aviona koji su trenutno prizemljeni.
Ovo je bitna promena u odnosu na raniju praksu, kada je FAA jednim potpisom puštala u saobraćajni promet po nekoliko letelica odjednom i dolazi kao posledica kritika upućenih na račun američkog regulatornog tela, u vezi sa „preteranom povezanošću sa osobama na upravljačkim pozicijama u kompaniji Boeing“.