Afonso Rebelo de Sousa za Biznis.rs o inovacijama i ekonomskom modelu budućnosti

Pravo je vreme za superklaster koji će povezati privredu, akademsku zajednicu i preduzetnike

BiznisInovacijeInvesticijePoslovanjeSrbijaVesti

5.12.2021 14:14 Autor: Marko Andrejić

Pravo je vreme za superklaster koji će povezati privredu, akademsku zajednicu i preduzetnike Pravo je vreme za superklaster koji će povezati privredu, akademsku zajednicu i preduzetnike
Zadovoljstvo je raditi na inovacijama u Srbiji jer postoji toliko talenta i potencijala širom zemlje. Ove radionice su pokazale da postoje ne samo apetiti,... Pravo je vreme za superklaster koji će povezati privredu, akademsku zajednicu i preduzetnike

Zadovoljstvo je raditi na inovacijama u Srbiji jer postoji toliko talenta i potencijala širom zemlje. Ove radionice su pokazale da postoje ne samo apetiti, već i ekspertiza za otvaranje novih mogućnosti. Mislim da je sada pravo vreme za razvoj superklastera koji će negovati sinergiju i povezati privredu, akademsku zajednicu i preduzetnike. Ova efikasnost dovešće do ubrzanog rasta poslovnih prilika, a prvi rezultati stižu uskoro, rekao je Afonso Rebelo de Sousa, ekspert za korporativne inovacije, preduzetništvo i transfer tehnologije, prilikom interaktivnih superklaster radionica održanih tokom prošle nedelje u Novom Sadu, Beogradu i Nišu.

Radionice je organizovao projekat Srbija Inovira, koji realizuje ICT Hub uz podršku USAID-a, u cilju jačanja ekonomije uz pomoć inovativnih tehnoloških rešenja za segmente privrede sa najvećim razvojnim potencijalom.

Predstavnici startapova, privrednog sektora i akademske zajednice imali su priliku da na radionicama simuliraju superklaster i direktno se upoznaju sa prednostima ovog ekonomskog modela, koji povezuje profesionalce iz različitih oblasti i ohrabruje ih da saradnjom u oblasti tehnoloških inovacija stvaraju vrednosti.

Afonso Rebelo de Sousa, koji je bio moderator radionica, tokom svoje karijere doprinosio je uspehu globalno poznatih kompanija kao što su LinkedIn i Adidas. Renomirani stručnjak preneo je učesnicima svoja neposredna iskustva i detaljno im predočio snagu usklađenosti ciljeva, međusobne saradnje i sinergetskog delovanja.

U razgovoru za Biznis.rs Afonso Rebelo de Sousa priča o svojim iskustvima iz rada u velikim svetskim kompanijama, korporativnim inovacijama i prednostima umrežavanja i sinergije različitih delatnosti, kao i o mogućnostima Srbije da formira superklaster.

Kakva su vaša iskustva iz perioda rada u Adidasu i LinkedInu?

„Obe kompanije su odlične i to kažem zbog njihove kulture. Jedna je izgrađena (Adidas), dok se druga još uvek potvrđuje (LinkedIn). Ako bi trebalo da izdvojim jedan aspekt, rekao bih odgovornost (kod obe). Odgovornost za vođenje, izgradnju i rezultate sa puno autoriteta i nezavisnosti. Još preciznije, moram da kažem da bih u Adidasu izdvojio i odlično vođstvo kojem se od tada divim.“

Afonso Rebelo de Sousa / Foto: Srbija inovira

Kako izgleda raditi u tako velikim korporacijama i na šta ste posebno ponosni iz tog perioda? Koje korporativne inovacije ste uspeli da primenite?

„Reč je o veoma „kul“ kompanijama sa mnogo ambicija. To što sam u Adidasu bio brend lider za Svetsko prvenstvo 2014. godine predstavlja veoma poseban aspekt za mene koji mi je omogućio da proširim svoje veštine u marketingu, maloprodaji, dizajnu, arhitekturi. U LinkedInu su to bili podaci i što sam postao API lead za Evropu, Bliski Istok i Afriku u periodu od dve godine do striktnog poštovanja GDPR-a. Što se tiče inovacija, mogu reći da sam bio kreativan u oba posla, ali inovacije kakve praktikujem danas – izgradnja novih poslovnih modela – definitivno je bila moja ambicija, ali nije bila u mom delokrugu u to vreme ni u jednoj kompaniji.“

A koje vrste inovacija najčešće preporučujete preduzetnicima i malim preduzećima?

„Preporučujem da uvek rade ono što klijent kaže da želi. Pitajte koji su problemi za koje su potrebna rešenja. Saznajte šta zadovoljava njihove potrebe i šta potrošač i tržište plaćaju za takvo rešenje. Bolja validacija štedi novac i daje preciznije rezultate.“

Koje su glavne prednosti superklastera? Možete li navesti primer uspešno formiranog superklastera.

„Fokus na domen/sektor sa regionalnom ili nacionalnom maksimizacijom sinergije. To je to. Ukomponovati sve uključene strane, od akademske zajednice do startapova, od korporativnih igrača do vlasti. Sve karte se bacaju na sto kako bi jedni drugima pomogli. Superklasteri su sada širom sveta, od Nemačke do Brazila, ali Kanada se ističe kao dobar primer tematskog fokusa i saradnje.“

Šta ovaj način umrežavanja i sinergije znači za privredu?

„Više poslova i više talenta pod jedan, i kontinuirane inovacije kako biste nastavili da razvijate svoj domen pod dva. Dobar primer ovoga, sa naukom, pomorskom tehnologijom i podacima, je jedan mali grad u Portugalu – Aveiro. Danas je on globalna snaga i ima rezultate na nivou jednoroga.“

Kako ocenjujete mogućnosti Srbije da formira superklaster?

„Imate fokus, imate talenat, potrebna je saradnja. Ali saradnja se može negovati i kovati, a projekat Srbija Inovira će upravo to učiniti: obezbediti da talenat govori, sarađuje i traži intervenciju na koju možemo da reagujemo.“

Koji domeni, odnosno aktivnosti imaju najveće šanse da budu u njemu i da li će ovaj superklaster biti dovoljno konkurentan na svetskom tržištu?

„Znamo kako izgleda teren i nasleđe u Srbiji, od oblasti Internet of Things (IoT), elektronike, do poljoprivrede i hrane. Gejming i blockchain su takođe afirmisani na globalnom tržištu danas, ali će za nekoliko nedelja kroz projekat Srbija Inovira biti definisana četiri domena koja su konkretno zasnovana na akademskim studijama, pa ćemo videti koji su to sektori.“

Koliko vremena je potrebno da se formira superklaster?

„Za formiranje je potrebno 3-4 meseca kako bi bio konkurentan na tržištu, na osnovu mog ličnog iskustva. Za rezultate još 12 do 15 meseci. Toliko je otprilike potrebno, uz veliki potencijal od prvog ulaska na tržište.“

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.