Pretećim mejlovima i ucenama prevaranti u Srbiji traže hitne uplate
Hi-techLifestyleRegionSrbijaVesti
8.6.2021 09:58 Autor: Redakcija Biznis.rs
U Srbiji je aktuelna nova „fišing“ kampanja, gde korisnici dobijaju preteći mejl da su njihovi podaci iskopirani i zaključani, da je napravljen video snimak osobe, kao i da su snimljeni njegovi kontakti na društvenim mrežama, upozorila je Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge – Nacionalni CERT Srbije.
Poruka stiže pod naslovom „**SPAM** Ulazak u sistem je uspesno zavrsen, svi podaci sa vaseg uredjaja su kopirani. Procitajte uputstva dalje.“
Za vraćanje „otuđenih“ podataka se traži hitna uplata u narednih 50 sati, u bitcoin valuti vrednosti oko 1.400 dolara.
„Preporuka Nacionalnog CERT je da se ovakva e-pošta odmah izbriše. Detaljna provera ovakvih poruka otežava posao napadača koji pokušavaju da iskoriste trenutak nepažnje korisnika interneta. Potrebno je da korisnici obrate dodatnu pažnju na e-poštu nepoznatog pošiljaoca, u kojoj se traži hitna reakcija i koja sadrži gramatičke greške“, saopštila je Agencija.
Hrvatima traže uplatu carine da bi navodno primili poštanski paket
Lažne poruke u kojima se traži uplata carinske naknade kako bi se primio paket, stizale su proteklih nedelju dana na e-mail adrese građana, upozorila je Hrvatska pošta.
U jednoj takvoj poruci koja je navedena kao primer, stoji upozorenje da paket nije mogao biti isporučen 4. aprila jer nisu plaćeni carinski troškovi.
U nastavku su navedeni navodni detalji o paketu, uz zahtev da se uplati blizu 50 kuna (oko 750 dinara), kako bi se isporuka desila. U potpisu stoje logotip i drugi podaci na ime Hrvatske pošte, a da bi cela priča izgledala uverljivije.
„Lažne poruke se mogu prepoznati po e-mail adresi pošaljioca, te po nizu pravopisnih i gramatičkih grešaka u samoj poruci“, navodi se u saopštenju.
Iz Pošte su pozvali korisnike da ne odgovaraju na poruke i ne otvaraju linkove koji se u njima nalaze, kako ne bi došli u rizik od krađe podataka.
Slična stvar u Srbiji
Gotovo na isti način dešavale su se prevare i u Srbiji, upozorio je u aprilu Nacionalni CERT Srbije.
Oni su objasnili kako su korisnici dobijali e-mail, kao sada građani Hrvatske, sa obaveštenjem da je pristigao paket za korisnika, ali da nije mogao biti isporučen jer nije uplaćen iznos od 36,14 dinara za carinske troškove.
„Klikom na ponuđeni link korisnik se preusmerava na lažnu stranicu za internet plaćanje Pošte Srbije, u kojoj se zahteva unos podataka: Broj platne kartice, Ime i Prezime, Rok trajanja, kao i CVV2/CVC2 broj kartice. Svi podaci koje korisnik unese na lažnu formu mogu biti zloupotrebljeni“, upozorio je tada CERT.
Oni su korisnicima preporučili da ovakvu poštu ne otvaraju i ne unose lične podatke, već da je trajno obrišu.