Prostornim planom priobalja Save određene i metro stanice u „Beogradu na vodi“
BiznisInfrastrukturaNekretnineSrbijaVesti
18.4.2022 16:16 Autor: Julijana Vincan 11
Vlada Republike Srbije donela je 14. aprila Uredbu o izmenama i dopunama Uredbe o utvrđivanju Prostornog plana područja posebne namene uređenja dela priobalja grada Beograda – područje priobalja reke Save za projekat „Beograd na vodi”. Ovaj dokument stupa na snagu 23. aprila.
Prostornim planom je predviđen dalji razvoj ovog dela grada i gradnja objekata javnih službi, od vrtića i škola, preko zdravstvenih ustanova, do objekata kulture, sporta i rekreacije. Takođe, u obuhvatu Plana nalaze se delovi trase dve planirane linije Beogradskog metroa, kao i tri metro stanice – Sajam, Mostar i Savski trg.
Trase i stanice na metro linijama 1 i 2 detaljno su razrađene kroz idejni projekat beogradskog metroa za liniju 1 faza 1 Makiš – Karaburma, što je implementirano u okviru Plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu sa elementima detaljne razrade za I fazu prve linije metro sistema.
Dodaje se da prilikom projektovanja metro stanica treba predvideti prostor za stanice za javne bicikle i parkinge za mikrovozila, ali i planirati dovoljne širine pristupa stanicama, kako bi se omogućio prilaz biciklistima i korisnicima mikrovozila.
Takođe je potrebno prilagoditi širine pešačkih komunikacija, planirati ugradnju šina za bicikle na rukohvatima kod stepeništa, kao i liftove optimalnih kapaciteta.
Zaštitni pojas metroa širok 25 metara
Prostornim planom je naglašeno da je prilikom definisanja elemenata i pravila građenja potrebno pridržavati se definisane zone zaštite, kao i ostalih elemenata koji se tiču metro sistema u skladu sa Zakonom o metrou i gradskoj železnici.
„Zakonom o metrou i gradskoj železnici, između ostalog, definisani su i infrastrukturni i zaštitni pojas metro sistema. Zaštitni pojas metro sistema je prostor sa obe strane pruge širine 25 metara, računajući od ose krajnjeg koloseka, odnosno spoljne ivice konstrukcije metro objekta, ispod trase u širini od pet metara, i iznad konstrukcije podzemnog metro objekta od površine zemlje. Zaštitni pojas obuhvata i zaštitni pojas i zemljišni prostor staničnih područja koji obuhvataju sve objekte, instalacije i pristupne puteve“, objašnjeno je u Planu.
Infrastrukturni pojas metro sistema je pojas sa obe strane metro pruge u širini pet metara mereno od ose krajnjeg koloseka na nadzemne deonice, odnosno prostor širine četiri metara mereno od spoljne ivice konstrukcije objekta metroa za podzemne deonice.
Napominje se i da je u postupku sprovođenja planskog dokumenta, izrade tehničke dokumentacije i primene pravila građenja u definisanoj zoni zaštite, neophodno ostvariti saradnju sa JKP Beogradski metro i voz, koji će kroz uslove precizno definisati i mogućnosti i ograničenja koja se odnose kako na podzemnu tako i nadzemnu izgradnju u zoni infrastrukturnog i zaštitnog pojasa metro sistema spram regulatornih normativa.
- Trasa linije 1 metroa (Železnik–Mirijevo), ukupne dužine oko 21,10, kilometara, vodi se koridorom Bulevara vojvode Mišića, i nakon ulaska u obuhvat plana, trasa se vodi ispod mosta Gazela, regulacijom Savske ulice prema Trgu Republike.
- Trasa linije 2 metroa (Zemun–Mirijevo) vodi se koridorom Nemanjine ulice do Savskog trga, nakon čega ide granicom regulacije saobraćajnice, zatim tunelski ispod reke Save, kroz područje bloka 18, gde nakon prolaska pored Sava Centra ulazi u koridor Bulevara Zorana Đinđića.
Metro stanice sa minimalno dva prilaza
U Prostornom planu se navodi i da se u okviru zone stanice nalazi objekat metro stanice sa minimalno dva prilaza (ulaza/izlaza).
„Ukoliko se ukaže potreba, prilikom dalje razrade metro sistema, površina zone stanice se može promeniti u skladu sa tehnološkim potrebama sistema, a prema rešenjima iz tehničke dokumentacije u okviru površina javne namene“, naznačeno je u Planu.
U zoni obuhvata Prostornog plana nalaze se tri metro stanice – Savski trg, Mostar i Sajam U zoni Savskog trga, neposredno uz zgradu nekadašnje železničke stanice planirana je zajednička metro stanica Savski trg. Na ovom delu trasa metroa vodi se u dubokom tunelu. Druga metro stanica – Mostar, locirana je u zoni parka Gazela. Stanica Sajam, locirana je u okruženju bloka 30, neposredno ispod železničkog mosta koji povezuje stanice Beograd Centar i Novi Beograd.
Izvan granica Prostornog plana, ali u neposrednoj blizini, planirane su stanice linije 2 – Sava centar i Blok 18.
Pročitajte još:
„Pristupe treba ostvariti sa javne površine. Moguće je ostvariti pristupe i sa ostalih površina u javnom korišćenju, a njihov tačan položaj biće definisan kroz tehničku dokumentaciju. Pristupe metro stanici trebalo bi planirati tako da ne ometaju pešačke tokove i trebalo bi ih obezbediti stepenicama, eskalatorima i liftovima, kao i pothodnicima, ukoliko su potrebni. Minimalna širina stepenica je 1,40 metara“, detaljno je opisano Prostornim planom.
Dodaje se da pristup metro stanici mora da bude u skladu sa Pravilnikom o tehničkim standardima planiranja, projektovanja i izgradnje objekata kojima se osigurava nesmetano kretanje i pristup osobama sa invaliditetom, deci i starim osobama.
SNEZANA
18.4.2022 #1 AuthorSvi se radujemo metrou.
IVAN
18.4.2022 #2 AuthorBice to sve dobro samo da se zavrsi.
GOCA BG
18.4.2022 #3 AuthorMeni sve ovo deluje jako daleko…
MARA
18.4.2022 #4 AuthorDivne vesti, baš se radujem.
SANJA
19.4.2022 #5 AuthorJedva cekam da vidim kako ce sve da ispadne
NINO
19.4.2022 #6 AuthorGodinama se pricaju iste price, a sve stoji u mestu.
VERA
19.4.2022 #7 AuthorNaravno, pred.svake izbore se obecava metro, samo kada ce to biti i realizovano, videcemo tek.
BOJANA
19.4.2022 #8 AuthorBiće valjda tada manje gužve na putevima.
MIŠKOVIĆ
19.4.2022 #9 Authorbitno da su stanice metroa određene a od metroa ni M u narednih 10 godina
SRDJAN
5.5.2022 #10 AuthorValjda ce ne nekad i zavrsiti taj metro o kom se decenijama vec prica.
IVAN
14.11.2022 #11 AuthorJedva cekam da sednem u metro I da se vozikam.