RAZLOZI I POSLEDICE VELIKOG RASTA TROŠKOVA ŠIPINGA Slede poskupljenja robe, ocenila za Biznis.rs Maja Suđicki Trzin
21.1.2021 14:53 Autor: Vladimir Jokanović
Cene transporta robe iz Kine u Evropu koje su nedavno porasle četiri puta za osam nedelja, posledica su, kako navode svetski mediji, nestašice teretnih kontejnera i oporavka potražnje. Prazni kontejneri se gomilaju u Evropi, a potražnja za proizvodima iz Kine raste. Nestašica kontejnera bilo je i ranije, još pre pandemije, ali one su bile kratortajne i sezonske. Maja Suđicki Trzin, generalni direktor firme Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju, objasnila je za Biznis.rs razloge za globalni fenomen poskupljenja šipinga.
„Već godinama postoji trend povećanja cena transporta pre novogodišnjih praznika u Evropi, kao i uoči Kineske Nove godine koja je oko mesec dana kasnije. To je posledica povećane potražnje za robom iz Kine u kritičnim mesecima, što je očekivano, ali retko je bio slučaj da transport poskupi više od 100 odsto. Takođe, ranija poskupljenja nisu bila praćena nedostatkom opreme za prevoz, kao što je sada slučaj“, navela je Maja Suđicki Trzin.
Nestašice kontejnera dešavale su se i ranije, ali su bile kratkotrajne i sezonskog karaktera. Maja Suđicki Trzin ističe da nije samo pandemija uticala na kontinuitet snabdevanja na svetskom tržištu, jer su i pre njene pojave postojali signali da se menjaju globalni trendovi. Kina je i pre pandemije bila dominantna u spoljnotrgovinskoj razmeni i imala je kontinuitet ekonomskog rasta, dok je Evropa bila na ivici recesije, ocenila je naša sagovornica.
„Mnogima je još teško da prihvate da je Kina sve veći izvoznik tehnologije i sve veći uvoznik sirovina i poljoprivrednih proizvoda. Čak su i mnoge kompanije koje se bave međunarodnim transportom zanemarile ovaj trend, pa se bojim da ćemo nespremni dočekati vreme posle pandemije, jer se ne analiziraju svi važni parametri. Upravo su ovi rast cena i nedostatak opreme u poslednja dva meseca primer za to“, navela je ona.
Troškovi transporta porasli su za oko 400 procenata, a najznačajniji faktor poskupljenja je nedostatak opreme za transport, odnosno kontejnera, usled poremećaja globalne robne razmene, što je posledica pandemije. Prema rečima naše sagovornice, osim objektivnih razloga, postoje sumnje da su mnoge kompanije manipulisale transportnim kapacitetima izazivajući nestašicu, kako bi povećanjem cena nadoknadile gubitke iz drugog kvartala prošle godine.
Cene pomorske vozarine porasle su za oko 300 odsto do novembra, a onda i dodatno u decembru. „Cene su trenutno stabilne, ali i dalje visoke. Ovako veliki rast cena je zabrinjavajući, jer će se za nekoliko meseci odraziti na rast cena finalnih proizvoda, pa će inflatorni pritisak biti intenzivniji. Rastu troškova transporta prethodio je rast cena proizvoda iz Kine sredinom prošle godine. Uvoznici su zabrinuti, jer su već primetna kašnjenja u isporukama. Kada se bogate ekonomije budu zdravstveno stabilizovale i kada stimulativne fiskalne i monetarne mere budu stvorile uslove za pokretanje privrede, može se desiti da potražnja bude veća od ponude“, navela je generalna direktorka kompanije Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju.
SAMER & CO. SHIPPING D.O.O. NOVI SAD
Narodnog Fronta 10, 21000 Novi Sad, Srbija
163,732,000.00 (2019)
6 (2019)