Rečni transport na Dunavu u zastoju
6.10.2021 17:01 Autor: Vladimir Jokanović
Više desetina plovila usidreno je na Dunavu u Srbiji zbog niskog vodostaja, a posledice zastoja su očigledne. Roba stoji, trgovina je stala, a brodski prevoznici gube novac. Gurači, teglači, barže, samohodke, čekaju rast vodostaja, a to može potrajati još nedeljama.
„Kiša u Srbiji ne bi rešila problem. Potrebno je sačekati veće količine padavina u Švajcarskoj, Nemačkoj i Austriji da bi vodostaj dovoljno porastao“, rekao je za Biznis.rs Vladislav Jurišić, direktor kompanije Samer & Co. Dunav Agencies. On je naveo da je nizak vodostaj manje više uobičajena sezonska pojava, kao što su u februaru i martu visoki vodostaji na rekama.
Teško je proceniti koliko tačno brodova i drugih plovila stoji zarobljeno zbog niske vode na Dunavu, jer je reč o flotama iz Srbije, Bugarske, Rumunije, Ukrajine i drugih zemalja. Prema rečima Jurišića, osim za žitarice, dobavljači mogu da koriste alternativni način prevoza robe, vozovima ili kamionima, ali to višestruko poskupljuje troškove transporta.
Nizak vodostaj ometa plovidbu i na Rajni i Majni, a ne samo na Dunavu, što dodatno komplikuje snabdevanje. Naš sagovornik navodi da roba ne može da se doprema ni nizvodno, od Austrije do rumunske luke Konstanca na obali Crnog mora. Ne prevozi se roba iz Železare u Smederevu.
SAMER & CO. DUNAV AGENCIES DOO BEOGRAD
VASKA POPE 12, Beograd-Savski Venac, Srbija
3.460.000,00 (2020)
2 (2020)
Cene rečnog transporta porasle su za oko 50 odsto od početka pandemije, a poslednji put je takav rast cena zabeležen 2008. godine. Podsećamo da su cene morskog transporta porasle 10 puta u odnosu na period pre pandemije. Cena transporta za dopremanje kontejnera dužine 12 metara (40 stopa) iz Kine u Srbiju, stabilizovala se u avgustu na 15.000 dolara.