Novi Porto Montenegro na vidiku - Tivat se replicira na jugu

Da li Ulcinj postaje novi Drač?

InfrastrukturaInvesticijeLuksuzNekretnineRegionTurizam

20.3.2025 16:02 Autor: Žikica Milošević 17

Da li Ulcinj postaje novi Drač? Da li Ulcinj postaje novi Drač?
Svako ko je bio u Albaniji verovatno je šokiran naglim razvojem grada Drača, koji je kapitalizovao svoje beskrajne peščane plaže i svoju luku, postajući... Da li Ulcinj postaje novi Drač?

Svako ko je bio u Albaniji verovatno je šokiran naglim razvojem grada Drača, koji je kapitalizovao svoje beskrajne peščane plaže i svoju luku, postajući centar turizma i noćnog života južne jadranske rivijere. U poslednje vreme su tamo počele da niču i luksuzne zgrade i rizorti, pretvarajući Drač od „opštenarodnog odmarališta“ u malo elitniju destinaciju.

Veliku ulogu u tom preobražaju imala je kompanija Eagle Hills, ista ona koja je „kriva“ za Beograd na vodi, gradeći monumentalni kompleks – Durrës Yachts & Marina.

Eagle Hills je sada bacio oko na nešto severnije jadransko letovalište, koje se može podičiti jednako dugačkim peščanim plažama, ali u susednoj Crnoj Gori – Ulcinj. Naime, Mohamed Alabar, vlasnik kompanije koja je sagradila neke od interesantnijih nekretnina u Dubaiju, izrazio je nameru da se proširi i na Ulcinj, i to na mnogo načina.

Prva stvar su koncesije za plaže: Eagle Hills Montenegro, lokalna podružnica, dala je najbolje ponude za više od deset plaža koje čine Veliku plažu u Ulcinju – Saranda, Adriatica, Imperial, Hill, Mojito, Habana, Safari, Tropicana, Koral, deo plaže Pearle Beach i Barbossa. Lokalni biznismeni nisu zadovoljni. Predsednik Udruženja zakupaca plaža Ulcinj Prelja Škrelja je prokomentarisao ovaj dogovor kao „masakr“.

Dodatno, pala je teška razmena reči između ministra prostornog planiranja Crne Gore Slavena Radulovića i lokalnih preduzetnika, gde je on dosadašnje koncesionare nazvao „polumafijom“, i ustvrdio da je novo rešenje bolje.

Marina u Draču / Foto: https://www.durresyachtsmarina.com/

Alabar je mnogo ambiciozniji nego da bude samo koncesionar plaža. On, naravno, želi i da gradi. Jedna od zanimljivijih ideja je Aerodrom Štoj koji je trenutno sportski, a koji bi se pretvorio, uz njegov kapital i pomoć Grada Ulcinja i Republike Crne Gore, u međunarodni – budući da Alabar smatra da je podgorički aerodrom predaleko od Ulcinja (drumskim saobraćajem potrebno je sat i po vremena).

Ovo bi „slepo crevo“ Crne Gore pretvorilo u aerodromsko čvorište nalik na Tivat, a mogli bi ga koristiti i turisti koji idu u severnu Albaniju (Skadar, Medova…), tako da bi imao i širi značaj.

Predrag Zečević u svojoj kolumni za BiznisCG tvrdi da je Alabar zainteresovan, uporedo sa tim, i za ulaganja u turističke komplekse koji bi se prostirali duž same obale.

Eagle Hills Mongtenegro je, prema ovoj analizi, već pokazao interesovanje za najatraktivnije delove Ulcinja – od Velike plaže do poluostrva Mavrijan, a planira se „izgradnja elitnih letovališta sa hotelima najviše kategorije, vila, kompleksa sa marinom za jahte i pratećim sadržajima (restorani, spa-centri, šoping zone)“.

Tu nije kraj. I sam grad Ulcinj bio bi obogaćen novom arhitekturom, poglavito Ulcinjsko polje koje bi dobilo naselje, odnosno poslovno-stambeni kompleks “Green Gate”, a njime bi se obogatio gradski krajolik i dobilo novo urbano jezgro. Dobitnici nagrade za prvo mesto još 2021. godine za projekat Green Gate bili su V&B Studio Design iz Ulcinja, a rešenje je zaista vizuelno upečatljivo i moderno.

Green Gate Ulcinj, prvonagrađeno rešenje iz 2021. / Vizualizacija: V&B STUDIO DESIGN

Četvrti deo ulaganja bila bi Ada Bojana, gde se već u idejama pominju eco-lodge vile, a ne hoteli, uz proširenje sadašnje pomalo hipi-ponude na dodatne sportsko-rekreativne sadržaje. I ovde, naravno, postoji bojazan lokalaca da će Ada Bojana izgubiti svoju čar „mesta na kraj sveta“ i „crnogorske Goe“, mesta opuštenosti i jeftinog odmora. Postoji strah da će doći do džentrifikacije Ade Bojane, kao i Velike plaže, prethodno pomenute. No, Alabar je nameren da 20 kilometara najlepših crnogorskih plaža iskoristi u punom potencijalu, a navodi i da će posle završetka koncesije na Velikoj plaži sve vratiti „u istom stanju“, te da nema bojazni od ruiniranja tradicionalnih lokacija.

Spominje se kao peta stvar i društveno odgovorno ulaganje u Bolnicu Ulcinj, jer danas većina Ulcinjana mora za iole teže intervencije ili preglede u Bar, ili čak u Podgoricu. Ovim Eagle Hills Montenegro želi da se „oduži“ Ulcinju za priliku koju želi dobiti.

Naravno, opisali smo strahove – džentrifikacija, najezda stranaca, gubljenje lokalnog duha, opuštenosti i porodičnih zakupa, porodičnih apartmana u Donjem i Gornjem Štoju. Ali, poklonici ove ideje kažu da je i Tivat 2010. bio uspavani grad u Boki sa vojnom bazom, a da je investicijom u Porto Montenegro ostvario ogroman profit i benefit za svoje stanovnike.

Zečević je jedan od proponenata ove investicije i provlači paralele sa Tivtom: „prosečna neto plata u Tivtu dostigla je 1.243 evra u novembru 2024, što je gotovo 25 odsto iznad državnog proseka), a lokalni budžet je višestruko uvećan. Budžet opštine Tivat kontinuirano raste sa 19,5 miliona evra u 2020. na planiranih 32 miliona evra u 2025, dobrim delom zahvaljujući prihodima od Porto Montenegra kroz poreze na nekretnine, komunalne takse i rastući luksuzni turizam“, veli on u autorskom tekstu za BiznisCG. Takođe, navodi se i mogućnost većeg zapošljavanja lokalaca, što bi smanjilo iseljavanje.

Eagle Hills koristi strategiju „flashy“ vizualizacija i rendera, posle kojih odmah agresivno kreće u prodaju apartmana u najavi – ovo je taktika koja je uspevala na mnogim meridijanima i transformisala Dubai, Beograd i Drač, između ostalih.

Neki u Ulcinju jedva čekaju ovakav razvoj situacije. Drugi strepe. Treći se otvoreno plaše, a četvrti, možda i najrealniji, su umereni skeptični optimisti koji čekaju sledeći korak i pažljivo procenjuju efekte svakog od njih.

  • Jj992

    20.3.2025 #1 Author

    Jos samo i magistralu do to aerodroma s obzirom da sadasnja jedva uspeva da izdrzi promet leti… Infrastrukutra mora svuda da se napravi.

    Odgovori

  • Jovica

    20.3.2025 #2 Author

    Odlicno. Svidja mi se

    Odgovori

  • REA

    20.3.2025 #3 Author

    Ne mogu,Ulcinj i Sutomore…ne

    Odgovori

  • LEBRON

    21.3.2025 #4 Author

    Trebace dosta vremena da postane.

    Odgovori

  • DOBRILA

    21.3.2025 #5 Author

    Ulcinj je presladak grad , treba sve da ima

    Odgovori

    • NELY

      28.3.2025 #6 Author

      Lep grad, ali nema bas sta da ponudi

      Odgovori

  • SASHKA

    21.3.2025 #7 Author

    Treba mu dosta toga da bi bio kao Drac.

    Odgovori

  • MAJA

    22.3.2025 #8 Author

    Super,tako i treba

    Odgovori

  • Tarmi Rićmi

    22.3.2025 #9 Author

    Gud baj čisto more, welkam kanalizacija

    Odgovori

  • SHALIMAR

    23.3.2025 #10 Author

    Ako oni budu gradili Ulcinj ce postati cist luksuz za turiste sa dubljim dzepom..

    Odgovori

  • MASVIDAL

    23.3.2025 #11 Author

    Vrlo verovatno, s’ obzirom na vecinu naroda tj Albanaca koji provode vreme u Ulcinju, moguce

    Odgovori

  • Grocka

    23.3.2025 #12 Author

    Treba ga sacuvati onakvim kakav jeste

    Odgovori

  • SUNCICA

    24.3.2025 #13 Author

    Bas zakoplikovana situacija

    Odgovori

  • Iksi

    27.3.2025 #14 Author

    Pa lepo je sto ce da uloze…

    Odgovori

  • Emilija

    30.3.2025 #15 Author

    Ulcinj je zaista prelepo turističko mesto i treba ulagati z njega.Posle.njega Ada Bojana

    Odgovori

  • Aca1984

    30.3.2025 #16 Author

    Ulcinj je lep grad.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    31.3.2025 #17 Author

    Dzaba kad je more plićak do 200 metara od obale…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.