Planirano pokrivanje cele železničke mreže

Hrvatska modernizuje prugu za 450 miliona evra, ističe rok za prijavu na tender

Region

25.4.2024 08:39 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Hrvatska modernizuje prugu za 450 miliona evra, ističe rok za prijavu na tender Hrvatska modernizuje prugu za 450 miliona evra, ističe rok za prijavu na tender
Ostalo je još nekoliko dana za prijavu na najvredniji tender u istoriji železničke infrastrukture Hrvatske, za projektovanje i izgradnju železničkog mobilnog komunikacionog sistema. Konkurs... Hrvatska modernizuje prugu za 450 miliona evra, ističe rok za prijavu na tender

Ostalo je još nekoliko dana za prijavu na najvredniji tender u istoriji železničke infrastrukture Hrvatske, za projektovanje i izgradnju železničkog mobilnog komunikacionog sistema. Konkurs se zatvara 25. aprila u podne.

Reč je o vrednosti nabavke od skoro 450 miliona evra bez PDV-a, što je najveća procenjena vrednost tendera u HŽ Infrastrukturu i ujedno jedna od najvećih u Hrvatskoj. Stoga i ne čudi što je tender izazvao polemiku u poslovnoj zajednici, jer je reč o velikom zahvatu na železničkom komunikacionom sistemu koji je ostao u 20. veku.

Planirano je modernizacijom da se pokrije cela železnička mreža u Hrvatskoj na više od 2.600 kilometara koloseka. Očekivano trajanje realizacije ugovora je sedam godina. Kriterijum za odabir ponude je ekonomski najpovoljnija ponuda, piše Poslovni dnevnik.

Projekat se finansira iz fondova EU i kredita Evropske investicione banke, a sastoji se od tri faze.

Ukratko, sadašnji analogni sistem trebalo bi da doživi ogromnu transformaciju za sedam godina, da bi konačno bio opremljen najnovijom, najsavremenijom svetskom tehnologijom.

A ono što se dovodi u pitanje je put da se dođe do krajnjeg cilja – modernog komunikacionog sistema poslednje generacije. Naime, odlučeno je da put od zastarelog do najsavremenijeg sistema bude postepen i da se prvo, u roku od pet godina, izgradi prelazni (GSM-R) sistem, a zatim u roku od dve godine (u zavisnosti od EU), izvrši migracija na budući standard (FRMCS).

Treba znati da trenutno GSM-R sistem preovlađuje na železnici zemalja članica EU, a da je FRMCS postavljen kao budući cilj koji EU želi da postigne do 2030. godine, iako još nije usvojio specifikacije. To znači da GSM-R polako postaje istorija, a poznato je da će ga zameniti FRMCS, koji neke zemlje već testiraju na železnici.

Foto: Freepik.com

Iako je Hrvatska pokušala, nikada nije uspela da instalira GSM-R sistem, a zbog ovog „kršenja“ direktive EU sada je u poziciji koja izaziva debatu. Uobičajeno pitanje koje se pominje u javnosti je: Zašto, kada smo u prilici, odmah ne potrošimo novac na najsavremeniju postojeću tehnologiju?

HŽ Infrastruktur objašnjava da je GSM-R (Global Sistem for Mobile Communications – Railvai) sistem trenutno jedini standard za komunikaciju u železničkom saobraćaju koji se može dobiti, a svi upravljači železničke infrastrukture u EU opremljeni su GSM-R sistemima.

Prema sadašnjim planovima, ispunjenje preduslova za raspisivanje tendera i nabavku opreme za FRMCS očekuje se krajem 2028. godine, ali kako se rokovi trenutno pomiču, realno je očekivati da će sve što je potrebno za FRMCS tender biti gotovo oko 2030. godine.

“U cilju poboljšanja sigurnosti i brzine saobraćaja na željezničkoj mreži, HŽ Infrastruktur nabavlja jedini sistem koji je trenutno dostupan, a mi ćemo ugovoriti njegovu nadogradnju na budući FRMCS sistem u jednoj proceduri i po unapred određenoj ceni”, navode naručioci.

„Najnoviji, odnosno poslednji, proces koji je pokrenut za rešavanje ovog značajnog projekta traje nešto duže od dve godine i od početka se značajno razlikuje od prethodnih u načinu na koji je sproveden i planiranoj implementaciji, a sve u cilju obezbeđivanja transparentnosti i brzine realizacije

U tom smislu, umesto dugoročnih studija i projektovanja, izabran je model design&build, koji garantuje veću transparentnost u svim fazama projekta, a istovremeno ubrzava proces realizacije i smanjuje potencijalne konflikte i probleme u realizaciji”, naglašavaju iz infrastrukture HŽ.

Kada je u pitanju izvođač radova GSM-R sistema, postoje samo tri kompanije na svetu koje trenutno to mogu. Dve evropske i jedna kineska. To potvrđuju i u HŽ Infrastrukturi, te kažu: „Izgradnja GSM-R sistema zahteva specifična tehnička znanja i iskustvo u oblasti železničkih telekomunikacionih sistema.”

Istovremeno, napominju da je važno da izabrani dobavljač može da ispuni sve projektne zahteve i uslove iz relevantnih propisa i smernica, i ističu da je dokumentacijom predviđena procena bezbednosnog rizika dobavljača. U prevodu, to znači da kineska kompanija, u ovom slučaju Huawei, verovatno nema mnogo šansi da pobedi na tenderu.

Drugi kamen spoticanja je to što odluka o tome koja će tehnologija biti uvedena diktira ishod celog tendera, smatraju kritičari. Naime, vrednost implementacije GSM-R je, kažu, samo 10 odsto od kupovine vredne 450 miliona evra. S obzirom da su samo dve raspoložive kompanije sposobne za ovaj deo posla, postavlja se pitanje koliko ponuda zaista može da stigne na ovaj tender?

Stoga, kritičari koji su istovremeno i zagovornici direktnog prelaska na FRMCS, smatraju da bi ovaj deo implementacije mogao biti izdvojen u poseban tender, što bi omogućilo više ponuda i veću konkurentnost, a na kraju i uštede.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.