Luka Bar očekuje snažniji angažman vlade Crne Gore
6.1.2025 09:31 Autor: Redakcija Biznis.rs 3
Luka Bar je, uprkos brojnim izazovima, dobro poslovala u prošloj godini, saopštili su njeni predstavnici i dodali da bi vlada Crne Gore trebalo više da se uključi i pomogne tu kompaniju. Izvršni direktor kompanije Ilija Pješčić je u intervjuu za Radio Bar i portal Bar info kazao da, kada je reč o prošlogodišnjem poslovanju, raspolaže sa okvirnim sumama, jer upravljačko telo tek treba da usvoji finansijski izveštaj.
„Pretovar je bio iznad 1,8 miliona tona, prihod 15 miliona evra, a profit koji je Luka Bar generisala, kada se odbiju svi troškovi i potraživanja oko 1,3 miliona, tako da smo veoma zadovoljni“, rekao je Pješčić.
Kompanija je prošle godine pretrpela ogromnu štetu, u neuobičajenom olujnom nevremenu koje je zadesilo početkom jula.
„Da nam je neko rekao u julu da ćemo ovako završiti godinu bio bih više nego zadovoljan. Negativne posledice nevremena smo maksimalno minimizirali i nijedna roba, niti komintent, nisu zbog toga trpeli. Sada čak u kompaniji na taj nemili događaj gledamo sa pozitivne strane, jer ćemo značajno moći da unapredimo kapacitete pretovara i skladišta na obali Volujice“, dodao je Pješčić.
On je saopštio da se za svega sedam minuta olujnog nevremena desio kolaps.
„Došlo je do obaranja tri pretovarna mosta za rasute terete, koji su na to mesto postavljeni još 1977. godine, i jedne dizalice koja je služila za pretovar žitarica. Oni jesu bili vremešni, čak i kompanija koja ih je proizvela nije prisutna na tržištu već duže od dve decenije. Popravljani su u okviru Luke, što znači da su ih zaposleni u kompaniji iz Službe tehnika i mehanizacija, s vremena na vreme servisirali, pa su bili u određenoj meri funkcionalni“, objasnio je Pješčić.
U kompaniji su, kako je rekao, razmišljali o tome da su zastareli i da bi trebalo da ih zameni neka savremenija oprema i tehnika, ali Luka Bar nije imala finansijskih sredstava da samostalno uđe u tu investiciju.
Pješčić je kazao da je Luka nastavila da radi i da se brzo konsolidovala, ali da je tražila da se nabave još dve mobilne dizalice.
“Luka je državna kompanija i država bi trebalo da pruži mnogo veću podršku. Razumem da moramo poštovati zakonsku regulativu, u procesu smo pristupanja EU, ali ovo je kapital i značajna infrastruktura koja se mora čuvati. Sa ovakvom lukom mogle bi da se pohvale i mnogo veće i razvijenije države, ali za sada, nema pozitivnih impulsa sa te strane. Zato apelujem i ovom prilikom na vladu da se mnogo više uključi i pomogne ovu važnu kompaniju“, dodao je Pješčić.
On je naveo da je Luka Bar u bivšoj Jugoslaviji bila treća najveća luka, a sada su izgubili tržišnu utakmicu sa lukom Ploče.
„Borimo se za četvrto mesto, a plašim se da ćemo ga teško osvojiti, jer vlada Albanije ulaže ogromna sredstva u luku Drač, koja će nam postati značajan konkurent, na svega 80 kilometara odavde“, kazao je Pješčić.
Na pitanje da li se odustalo od gradnje LNG terminala, Pješčić je odgovorio da se nije odustalo, ali da se Odbor direktora i menadžment u tome ne pitaju, jer je taj prostor vlasništvo države, a samo je dat Luci Bar na upravljanje.
„Odlukom vlade može da se izuzme iz Luke Bar i da na upravljanje, na primer, Elektroprivredi (EPCG), ili nekom partneru koji će na tom području napraviti LNG terminal i termoelektranu. Naravno da treba uraditi stručnu analizu i ona se radi. Nije se odustalo, ponavljam, jer mnoge zemlje u svetu imaju po nekoliko LNG terminala, zašto i mi ne bi imali“, poručio je Pješčić.
U kompaniji je u periodu od 2018. do prošle godine zabeležen rast plata od 40 do 50 odsto, što, kako smatra Pješčić, nije malo.
„Rastao je i broj zaposlenih. Prosečna zarada u ovom trenutku je oko 960 evra, što je solidno, ali imajući u vidu inflaciju, pokušaćemo sa našim sindikatima da nađemo neki bolji model za plate, ali sada bi bilo mnogo rizično izlagati kompaniju tom trošku“, naveo je Pješčić.
Pročitajte još:
Na pitanje šta je prioritet u ovoj godini, Pješčić se osvrnuo na logistički pravac preko Crne Gore.
„Svedočimo tome da na Balkanu egzistira mnogo roba koje su u tranzitu, a Luka Bar uzima veoma mali deo tog tereta. Razlog jeste železnička mreža, zatim cene, zbog kojih Luka Bar nije konkurentna drugima u okruženju, a njih diktiraju, između ostalog, brodari, ali nešto moramo da uradimo“, kazao je Pješčić.
On je apelovao na vladu da zaštiti svoje kompanije, jer ako će robe da tranzitiraju preko Crne Gore železnicom, treba ustanoviti nove cene za tranzit, imajući u vidu da ćemo na taj način štititi svoju luku i svoj industrijski sistem.
KIMCHI
7.1.2025 #1 AuthorPotrebna ozbiljna strateska podrska
SHALIMAR
8.1.2025 #2 AuthorPodrska drzave je od presudnog znacaja
Grocka
8.1.2025 #3 AuthorBez drzave nista