Rumunija pravi aero-čvorište

Najveći aerodromski infrastrukturni projekat u istoriji Rumunije

EUInfrastrukturaPoslovanjeRegionTurizamU fokusu

10.4.2025 09:07 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Najveći aerodromski infrastrukturni projekat u istoriji Rumunije Najveći aerodromski infrastrukturni projekat u istoriji Rumunije
Državna kompanija bukureštanski aerodromi (Compania Națională Aeroporturi București – CNAB) pokrenula je tender za projektovanje novog putničkog terminala na Međunarodnom aerodromu „Anri Koanda” (Aeroportul... Najveći aerodromski infrastrukturni projekat u istoriji Rumunije

Državna kompanija bukureštanski aerodromi (Compania Națională Aeroporturi București – CNAB) pokrenula je tender za projektovanje novog putničkog terminala na Međunarodnom aerodromu „Anri Koanda” (Aeroportul Internațional „Henri Coandă”) u Bukureštu, što predstavlja najznačajniji infrastrukturni poduhvat u istoriji rumunskog vazdušnog saobraćaja.

Ova investicija deo je šireg Strateškog programa razvoja aerodromske infrastrukture (Programul Strategic de Dezvoltare a Infrastructurii Aeroportuare), čiji je cilj da glavni aerodrom Rumunije pripremi za očekivani rast saobraćaja u narednim decenijama, piše Aero Telegraf.

Projekat obuhvata izradu studija, konceptualnog rešenja, glavnog izvođačkog projekta i tehničke podrške tokom izvođenja radova na infrastrukturi koja bi trebalo da primi očekivani putnički promet do 2040. godine.

U prvoj fazi planirana je izgradnja novog terminala koji će moći da opsluži do 30 miliona putnika godišnje, a u satima najveće frekvencije i do 6.500 putnika po satu. Rok za podnošenje ponuda ističe 16. juna 2025. godine, dok se procenjena vrednost usluga projektovanja i tehničke podrške kreće oko 40 miliona evra.

Prema navodima CNAB-a, novi terminal biće osmišljen kao savremen, međunarodno prepoznatljiv i tehnološki napredan aerodrom. Biće to takozvani „pametni aerodrom“ (smart airport), koji će koristiti tehnologije poput veštačke inteligencije (AI), pametnih sistema povezanih na internet (Internet of Things, IoT) i automatizovanih sistema za upravljanje objektima (BMS). Poseban fokus biće stavljen na efikasno upravljanje tokovima putnika, prtljaga, aviona i vozila, uz visoke standarde bezbednosti i sigurnosti kroz primenu najsavremenijih tehnologija.

Foto: Bucharest Airports

Komfor putnika nalazi se u središtu koncepta budućeg terminala. Planirani objekat pružiće intuitivno organizovan prostor sa bogatim sadržajima za ishranu, kupovinu, odmor i rad. U cilju održivosti i zdravlja korisnika, biće primenjene „zelene“ tehnologije, kao što su energetski efikasni sistemi, reciklaža kišnice, tihi sistemi klimatizacije, prirodno osvetljenje i visokokvalitetni građevinski materijali.

Terminal će biti građen modularno, što omogućava njegovu postepenu aktivaciju i puštanje u rad. Predviđeno je najmanje 48 novih pozicija za parkiranje aviona, od kojih će 20 biti opremljene ukrcajno-iskrcajnim mostovima. Takođe, biće uvedeni savremeni sistemi za obradu prtljaga, bezbednosne provere, putničke informacije, osvetljenje, akustiku i klimatizaciju, a sve u skladu sa IATA standardom za „optimalni nivo usluge“ (Service Level „Optimum“).

Osim putničkog terminala, planirana je izgradnja dodatne aerodromske infrastrukture: novi kontrolni toranj, vatrogasna stanica, zone za rukovanje avionima (handling), administrativne zgrade, trafostanice, postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda i parkirališta.

Aerodrom će dobiti i novu mrežu pristupnih saobraćajnica, uključujući i podzemne prolaze, kako bi se osigurala potpuna povezanost postojećeg i budućeg terminala, i omogućila lakša cirkulacija u zonama „landside“ i „airside“.

Putnicima će na raspolaganju biti moderne stanice za taksi i javni prevoz, kao i posebno dizajnirane zone za autobuse i turističke autobuse, što će doprineti smanjenju saobraćajnih gužvi. Novi terminal biće direktno povezan sa postojećom drumskom i železničkom infrastrukturom, čime će se dodatno unaprediti njegova dostupnost.

Zbog složenosti projekta, CNAB zahteva obaveznu primenu metodologije informacionog modeliranja građevina (Building Information Modeling – BIM) u procesu projektovanja, čime se omogućava preciznije planiranje i efikasnije izvođenje radova.

U narednim fazama Strateškog programa predviđena je i izgradnja intermodalne kargo platforme za robu i poštu, kao i tehnološkog parka visoke tehnologije za delatnosti povezane s vazdušnim transportom. Time će Aeroportul Internațional „Henri Coandă” postati ne samo moderan putnički terminal, već i regionalni centar za logistiku i inovacije u vazdušnom saobraćaju.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.