Rok izrade u narednih 15 godina

Novi prostorni plan za Crnu Goru predviđa 623 kilometra auto-puta i brzih saobraćajnica

InfrastrukturaRegionU fokusu

23.6.2025 09:11 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Novi prostorni plan za Crnu Goru predviđa 623 kilometra auto-puta i brzih saobraćajnica Novi prostorni plan za Crnu Goru predviđa 623 kilometra auto-puta i brzih saobraćajnica
Crna Gora će za 15 godina imati 623 kilometra auto-puteva i brzih cesti ako se ispune planirane aktivnosti predviđene Prostornim planom do 2040. godine,... Novi prostorni plan za Crnu Goru predviđa 623 kilometra auto-puta i brzih saobraćajnica

Crna Gora će za 15 godina imati 623 kilometra auto-puteva i brzih cesti ako se ispune planirane aktivnosti predviđene Prostornim planom do 2040. godine, kojeg je prošle sedmice usaglasila vlada i poslala Skupštini na usvajanje.

Od tog 270 kilometara se odnosi na dva koridora auto-puteva Bar – Boljare (A1) i Jadransko – jonski (A2), a 353 kilometra su brze ceste na pet pravaca – Budva – granica sa Hrvatskom (B1), Crnča – Pljevlja – granica sa BiH (B2), Smokovac – Tuzi – Božaj (B3), Podgorica – Nikšić – Šavnik – Žabljak – Pljevlja (B4) i Andrijevica – granica sa Kosovom (B5).

Početkom prošle godine premijer Milojko Spajić je govorio o planu mreže auto-puteva i brzih cesti kroz Crnu Goru od novih 480 kilometara, što je oko sto kilometara kraće od mreže u novom Prostornom planu, piše eKapija.

Tada je procenio da bi njihova izgradnja koštala više od osam milijardi evra, kao i da će do kraja 2030. godine „gro ovih projekata biti završen“.

Prostorni plan definiše koridore auto-puteva i brzih cesti koji su široki od 600 do 1.000 metara, a zatim se idejnim rešenjima utvrđuje najbolja i precizna varijanta trase.

U odnosu na dosadašnje koridore auto-puteva, došlo je do izmene trase auto-puta od Podgorice do Bara, produženje tog auto-puta do Ulcinja, kao i preciziranje ukrštanja Jadransko – jonskog sa Bar – Boljare u zoni sela Gradac (između Barutane i Dobrske Župe).

Kod brzih cesti u potpunosti je dodata nova takozvana severna razvojna trasa – od Crnče (petlja na auto-putu Bar – Boljare kod Bijelog Polja) prema Pljevljima i granici sa BiH (dalje ide ka Sarajevu) i od petlje na auto-putu kod Andrijevice prema Peći na Kosovu. Kod ostalih trasa brzih cesti došlo je do delimičnih izmjena, kao i kod povezivanja ovih cesti sa auto-putevima.

Auto-put
Foto: Unsplash

Auto-put Bar – Boljare u odnosu na ranije tri, sada je podeljen na sedam deonica. Već izgrađenu Podgorica – Mateševo od 42 kilometra, kao i narednu od Mateševa do Andrijevice od 22 kilometra za koju je završena dokumentacija i u toku je odabir izvođača radova kod Evropske banke za obnovu i razvoj.

Treća deonica po ovom Planu je Andrijevica – obilaznica Berana – Crnča (petlja za vezu sa Bijelim Poljem i Pljevljima) – Boljare (Borov do – granica sa Srbijom), ukupne dužine 50 kilometara. Četvrta deonica je Smokovac – Tološi (petlja za vezu sa bulevarom Podgorica – Danilovgrad u Tološkom polju između trafostanice i Sitnice), dužine 10 kilometara. Ova deonica obilazi Rogame i Duklju, kod Vranjskih njiva prelazi Zetu i istočnom padinom Veljeg brda dolazi do petlje u Tološkom polju.

Peta deonica je od Tološa do ukrštanja sa Jadransko – jonskim putem u zoni sela Gradac. Ona bi bila duga 16 kilometara i od Tološa prelaziće preko bulevara Podgorica – Danilovgrad i zatim se penje i obilazi Bere, preko Bigora dolazi do Gradca – Dobrske Župe, gde će biti petlja za uključenje na Jadransko-jonski auto-put. Ovo će biti i najbliža veza Podgorice i ovog auto-puta.

Šesta deonica je od petlje Gradac do Virpazara dužine 25,5 kilomatara, a sedma od Virpazara do Bara sa 22 kilometra. Na ove dve deonice došlo je do značajnih izmena u odnosu na smernice iz ranijeg prostornog plana zbog zaobilaženja Nacionalnog parka Skadarsko jezero.

Od ukrštanja sa Jadranko-jonskim auto-putem deonica ide preko Meteriza, obilazi naselja Rijeku Crnojevića i Dubovo, a zatim se u zoni između Dubova i Trnova ukršta sa primorskom brzom saobraćajnicom. Na ovoj petlji moći će da se isključe svi koji putuju za Budvu i Boku.

Od Bara do Ulcinja auto-put

Nakon ovog ukrštanja deonica auto-puta prema Baru u zoni Orahova nastavlja ka Sozini, pa preko Limljana, Sutormana i Velembusa dolazi do Bara (petlja Zaljevo).

“Dalje do Ulcinja i granice sa Albanijom, odnosno Sukobina, nastavlja kao deonica Jadransko – jonskog auto-puta. Deonica od Dobrske Župe do Bara je zajednička za dva auto-puta: Bar-Boljare i Jadransko – jonski auto-put. S obzirom na značaj luke Bar predlaže se da deonica od izlaza iz tunela Sozina preko Bara do Ulcinja ima profil auto-puta a ne brze saobraćajnice, kako je to ranije planirano”, navedeno je u Planu.

Jadransko-jonski auto-put, kako je navedeno, ima ulogu tranzitnog međunarodnog saobraćaja. Kroz Crnu Goru planiran je od granice sa Bosnom i Hercegovinom (u rejonu sela Nudo) – Grahovo – Čevo – Zagora do ukrštanje sa auto-putem Bar – Boljare u Dobrskoj Župi (petlja Gradac). Ona dalje nastavlja zajedničkom deonicom sa auto-putem Bar – Boljare do Bara, a od Bara dalje nastavlja preko Ulcinja do granice s Albanijom (Sukobin).

“Ova saobraćajnica, koja je deo evropskog transportnog koridora, ima značajnu ulogu u jačanju ekonomskih i turističkih veza u regionu. Obuhvata dve deonice: petlja Gradac – Čevo – Grahovo – granica sa BiH u dužini od 58 kilometara i od Bara (petlja Zaljevo) – Ulcinj – granica s Albanijom, u dužini od 23,5 kilometara”, navedeno je u Planu.

  • BILJKA

    23.6.2025 #1 Author

    Bravo za komšije što ulažu u autoputeve i brže saobraćajnice.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.