Osnovna cena radova na crnogorskom auto-putu premašena za 46 miliona evra
28.10.2022 09:42 Autor: Redakcija Biznis.rs 6
Pregovori između crnogorskog Ministarstva kapitalnih investicija i kineske kompanije CRBS u vezi sa dodatnim plaćanjima i rokovima završetka prioritetne deonice auto-puta još traju, a ukoliko ne bude dogovora, vodiće se arbitraža u Cirihu, izjavili su iz nadležnog vladinog resora.
Zvanični nadzor radova utvrdio je da kašnjenja zbog pandemije korona virusa nije trebalo da budu duža od 48 dana. Kašnjenja zbog te situacije, prema izmenama rokova, trajala su oko godinu i po. Prema ugovoru, za svako kašnjenje izvođača država ima pravo naplate penala.
U slučaju kašnjenja završetka radova primjenjuju FIDIC pravila, prema kojima se naknada štete zbog kašnjenja obračunava u iznosu od 0,01 odsto iznosa ugovora dnevno za kašnjenja do 90 dana, a nakon tog perioda obeštećenje iznosi 0,02 odsto ugovorenog roka.
Ugovorena cena je 809 miliona evra, pa bi 0,01 odsto iznosilo 80.900 evra dnevno, prenosi agencija Mina.
Na primer, ukoliko bi se dokazalo neopravdano kašnjenje izvođača od godinu dana, penali bi iznosili 51 milion evra. Međutim, i izvođač ima pravo na obeštećenje ako su kašnjenja izazvana greškom investitora, odnosno države, kao i ukoliko je zbog grešaka u tehničkoj dokumentaciji, koju je dobio od investitora, imao povećane troškove.
”Zahtevi izvođača radova za dodatna plaćanja i dodatni rok realizacije na koje je imao pravo shodno ugovoru o projektovanju i izgradnji, tretiraju se u ugovorenim procedurama, o čijim detaljima nije moguće govoriti do njihovog okončanja, o čemu će javnost biti upoznata. Ukoliko bi se sporovi na kraju vodili u arbitražnom postupku to bi bilo pred Arbitražnim sudom Trgovinske komore u Cirihu, shodno ugovoru“, navode iz Ministarstva kapitalnih investicija.
Oni su dodali da, prema vrednovanjima nadzornog organa, sva potraživanja izvođača radova za dodatnim sredstvima i dodatnim rokom realizacije se smatraju neopravdanim osim zahteva za dodatnim rokom realizacije, i to od 48 dana, usled rada u globalno izraženim posledicama pandemije.
Prioritetna deonica auto-puta je otvorena tek 13. jula, odnosno sa tri godine i dva meseca zakašnjenja.
Pročitajte još:
Prema podacima Ministarstva, kompaniji CRBC je do sada plaćeno 855 miliona evra – za glavne građevinske radove 797,52 miliona evra, za privremeno napajanje gradilišta električnom energijom 8,6 miliona, za prvu fazu petlje Smokovac 30,2 miliona, za sistem vodosnabdijevanja 13,48 miliona i za postavljanje kablovske kanalizacije na otvorenoj trasi i mostu Moračica 4,8 miliona.
Time je osnovna cena premašena za 46 miliona evra kod radova koje je izvodio CRBC i njegovi podizvođači. Međutim, bilo je i radova koji su izvodili drugi, tako je Monteput platio 39 miliona evra za izgradnju elektromreže na auto-putu. Ta kompanija je finansirala i opremanje instalacijom, kupovinu opreme za održavanje.
IVAN
28.10.2022 #1 AuthorMnogo bas mnogo i previse mada svaki auto put je znacajan za region
SNEZANA
28.10.2022 #2 AuthorOvo je velika investicija svakako,ali po meni isplativa.
NATI29
29.10.2022 #3 AuthorBas su premasili
GOCA BG
30.10.2022 #4 AuthorKoliko god da su premasili,bitno je da je zavrsen i da vrsi svoju funkciju..
VANJA
30.10.2022 #5 AuthorUlozeno u nesto sto je korisno!
Ika
30.10.2022 #6 AuthorIsto kao i u srbiji, zakidaju na kvalitetu a podizu cenu kilometra izgradnje