Kako strateški upravljati rezervnim delovima

Da li je proizvodnja komponenti za e-automobile šansa za Srbiju?

AutomobiliEUIzdvajamoPoslovanjeSrbijaSvet

28.9.2025 10:30 Autor: Miljan Paunović 14

Da li je proizvodnja komponenti za e-automobile šansa za Srbiju? Da li je proizvodnja komponenti za e-automobile šansa za Srbiju?
Upravljanje rezervnim delovima je nešto čime većina automobilskih kompanija ne želi da se bavi – sve dok ne bude prekasno. Ipak, rezervni delovi su... Da li je proizvodnja komponenti za e-automobile šansa za Srbiju?

Upravljanje rezervnim delovima je nešto čime većina automobilskih kompanija ne želi da se bavi – sve dok ne bude prekasno. Ipak, rezervni delovi su neka vrsta polise osiguranja za proizvodnju, jer kada oni nedostaju staju i proizvodne trake. Kada stane proizvodnja, nestaje novca.

Zanimljiv je primer koji u svom izveštaju navodi kompanija Deloitte, da je jednom prilikom ključna proizvodna linija stala zbog jeftinog dela vrednog manje od deset evra. Pošto ga magacin „nije smatrao važnim“ – nije bio na lageru. Kompanija je kao rezultat dobila to da cela smena nije radila, uz ogroman stres i štetu od nekoliko hiljada evra.

Iz ovoga sledi zaključak da rezervni delovi direktno određuju da li će proizvodnja teći nesmetano, a ipak ih mnoge kompanije počinju shvatati ozbiljno tek kada nauče skupu lekciju.

Ipak, rezervnih delova i komponenti za klasična vozila uglavnom ima, a šta je sa električnim automobilima (EV)? Naravno, i za njih postoje delovi, od kojih su neki specifični, a osim u Evropi i svetu proizvode se i u Srbiji. Pojedine kompanije u našoj zemlji proizvode komponente za EV (čak i baterije) i na taj način je Srbija praktično deo evropskog i svetskog lanca.

 „Nije sve tako crno u Srbiji kada govorimo o proizvodnji komponenata za EV i ne radi se samo o ’motanju kablova’, kako pojedini mediji predstavljaju ovaj sektor. Doduše, bez kablova nema ni EV, samo je problem što ima mnogo manuelnog rada, a male dodate vrednosti, pa su plate niske. Međutim, zarade su prestigle one iz Afrike i zato se firme sada sele tamo, zbog jeftinije radne snage. To je jedan od ozbiljnih problema za našu auto-industriju“, kaže za Biznis.rs Igor Vijatov, direktor Automobilskog i mobiliti klastera Srbije.  

Vijatov podseća da u Srbiji imamo proizvodnju električnog Fiata Pande i Citroena C3 u Kragujevcu, a koliko se jedinica proizvodi, da li su ljudi srećni zbog toga i koliko kupuju te automobile ne može da precizira, ali čini mu se da to ne ide baš najbolje, pa se osvrće na proizvođače komponenti za EV.

Foto: Unsplash

„Imamo velike evropske proizvođače delova za EV – nemačke kompanije Continental, ZF, Brose i Bosch. Oni su veliki sistemski dobavljači, bili su to i za automobile sa unutrašnjem sagorevanjem. Continental razvija instrument tablu koja je digitalna, imaju i razvojni centar u Novom Sadu i tu se prave softveri koji daju razne novitete. ZF u Pančevu pravi električni turbo motor, Brose pojedine delove – sklopove razne vrste, Bosch je počeo sa brisačima, ali sada ima svoj razvojni centar za elektro-motore“, ističe Vijatov.

Takođe, u Srbiji radi i jedan domaći proizvođač elektro-punjača – firma Union, a tu je i velika globalna kompanija ABB, koja ih ovde prodaje. Naš sagovornik kaže da ima ima i manjih preduzeća koja bi došla da posluju kod nas i proizvode ovaj važan eksterni element EV.

„Sve zavisi od potreba, tako će se razvijati i ovaj segment. Za sada ide vrlo sporo, ali to nije samo u Srbiji već i u čitavoj Evropi. Od prošlog leta je nastao zastoj, koji su iskoristili Kinezi. Njihovi automobili su skoro upola jeftiniji nego evropski, i tu je velika borba ko će zavladati tržištem“, ističe Vijatov.

Rezervni delovi nisu samo „šrafovi na polici“

Deloitte u svom izveštaju navodi da se upravljanje rezervnim delovima ne može izraziti jednim pokazateljem, već to mora biti kombinacija više indikatora. Jedan od najčešće praćenih – i lako uporedivih – je SPIR (Spare Parts Investment Ratio), koji pokazuje odnos vrednosti zaliha rezervnih delova prema reprodukcionoj vrednosti opreme.

Kako to funkcioniše pokazuju na praktičnom primeru: ako firma ima mašine vredne oko 100 miliona evra, razlika između SPIR-a od jedan do tri odsto znači do dva miliona evra „mrtvog kapitala“ u magacinu, a da pritom najkritičniji delovi i dalje mogu nedostajati.

Najveći problem je utvrditi ko je odgovoran i tu uglavnom sektor održavanja upire prst u nabavku, a nabavka u održavanje, dok IT tvrdi da bi „sistem radio da je pravilno podešen“. U međuvremenu, menadžment traži maksimalan OEE (efikasnost opreme), a istovremeno smanjuje budžet za rezervne delove.

Na kraju zaključuju da rezervni delovi nisu samo „šrafovi na polici“. Oni su investicija koja direktno štiti proizvodnju i novčani tok. Kompanije koje im pristupaju strateški imaju manje zastoja, niže troškove i pouzdanije operacije.

  • VALERIJA

    28.9.2025 #1 Author

    Čudno je što kompanije pokazuju toliki otpor prema ovaj vrsti delatnosti.

    Odgovori

  • MinjaKristalŠminkanje

    28.9.2025 #2 Author

    Proizvodnja komponenti za e-automobile svakako može biti velika razvojna šansa za Srbiju, posebno uz postojeću tradiciju u automobilskoj industriji i povoljan geografski položaj. Ključ će biti privlačenje stranih investicija i razvoj domaćih kapaciteta kako bi Srbija postala konkurentan partner na evropskom tržištu.

    Odgovori

  • REA

    28.9.2025 #3 Author

    Zvuči kao udžbenik iz logistike – korisno, ali suvo.

    Odgovori

  • JANA

    28.9.2025 #4 Author

    Jako lepa i korosna informacija i trebalo bi u skorijoj buducnosti da zazivi,samo za delove je malo tesko ali dobro .

    Odgovori

  • VERDE17

    28.9.2025 #5 Author

    Električna mobilnost postaje strateška razvojna šansa

    Odgovori

  • Jeca

    28.9.2025 #6 Author

    To bi svakako dobro doslo,ali videcemo da l ce uspeti u Srbiji.

    Odgovori

  • ŽIZI

    28.9.2025 #7 Author

    otvara prostor za industrijski rast.

    Odgovori

  • VALE

    28.9.2025 #8 Author

    Sigurno da jeste. Treba raditi na tim poslovima I dalje

    Odgovori

  • LAV

    28.9.2025 #9 Author

    Treba iskoristiti svaku sansu i potencijal nase zemlje.

    Odgovori

  • Jelena

    28.9.2025 #10 Author

    Proizvodnja komponenti za električne automobile može biti velika razvojna šansa za Srbiju, ali samo ako se ulaže u znanje, inovacije i višu dodatu vrednost. Samo sklapanje i manuelni rad nisu održiva strategija jer konkurencija sa Istoka obara cene. Ako Srbija želi dugoročnu korist, mora strateški da razvija sopstvene tehnologije i da privlači investitore koji će ovde graditi centre za razvoj i istraživanje, a ne samo jeftinu radnu snagu.

    Odgovori

  • SUNCICA

    28.9.2025 #11 Author

    Pitanje je koliko bi nam to dobrog donelo, slabi smo mi sa tim visokim tehnologijama

    Odgovori

  • ZVONČICA

    28.9.2025 #12 Author

    Mislim da je velika šansa

    Odgovori

  • JEKSICA25

    28.9.2025 #13 Author

    Mozemo samo da se nadamo, menjaju se stvari na bolje

    Odgovori

  • LULA68

    28.9.2025 #14 Author

    Svakako je interesantnije biti prozvodjac nego samo „puki“, konzument ili podrska necije tudje ideje.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.