Da li je proizvodnja komponenti za e-automobile šansa za Srbiju?
AutomobiliEUIzdvajamoPoslovanjeSrbijaSvet
28.9.2025 10:30 Autor: Miljan Paunović 14



Upravljanje rezervnim delovima je nešto čime većina automobilskih kompanija ne želi da se bavi – sve dok ne bude prekasno. Ipak, rezervni delovi su neka vrsta polise osiguranja za proizvodnju, jer kada oni nedostaju staju i proizvodne trake. Kada stane proizvodnja, nestaje novca.
Zanimljiv je primer koji u svom izveštaju navodi kompanija Deloitte, da je jednom prilikom ključna proizvodna linija stala zbog jeftinog dela vrednog manje od deset evra. Pošto ga magacin „nije smatrao važnim“ – nije bio na lageru. Kompanija je kao rezultat dobila to da cela smena nije radila, uz ogroman stres i štetu od nekoliko hiljada evra.
Iz ovoga sledi zaključak da rezervni delovi direktno određuju da li će proizvodnja teći nesmetano, a ipak ih mnoge kompanije počinju shvatati ozbiljno tek kada nauče skupu lekciju.
Ipak, rezervnih delova i komponenti za klasična vozila uglavnom ima, a šta je sa električnim automobilima (EV)? Naravno, i za njih postoje delovi, od kojih su neki specifični, a osim u Evropi i svetu proizvode se i u Srbiji. Pojedine kompanije u našoj zemlji proizvode komponente za EV (čak i baterije) i na taj način je Srbija praktično deo evropskog i svetskog lanca.
„Nije sve tako crno u Srbiji kada govorimo o proizvodnji komponenata za EV i ne radi se samo o ’motanju kablova’, kako pojedini mediji predstavljaju ovaj sektor. Doduše, bez kablova nema ni EV, samo je problem što ima mnogo manuelnog rada, a male dodate vrednosti, pa su plate niske. Međutim, zarade su prestigle one iz Afrike i zato se firme sada sele tamo, zbog jeftinije radne snage. To je jedan od ozbiljnih problema za našu auto-industriju“, kaže za Biznis.rs Igor Vijatov, direktor Automobilskog i mobiliti klastera Srbije.
Vijatov podseća da u Srbiji imamo proizvodnju električnog Fiata Pande i Citroena C3 u Kragujevcu, a koliko se jedinica proizvodi, da li su ljudi srećni zbog toga i koliko kupuju te automobile ne može da precizira, ali čini mu se da to ne ide baš najbolje, pa se osvrće na proizvođače komponenti za EV.

„Imamo velike evropske proizvođače delova za EV – nemačke kompanije Continental, ZF, Brose i Bosch. Oni su veliki sistemski dobavljači, bili su to i za automobile sa unutrašnjem sagorevanjem. Continental razvija instrument tablu koja je digitalna, imaju i razvojni centar u Novom Sadu i tu se prave softveri koji daju razne novitete. ZF u Pančevu pravi električni turbo motor, Brose pojedine delove – sklopove razne vrste, Bosch je počeo sa brisačima, ali sada ima svoj razvojni centar za elektro-motore“, ističe Vijatov.
Takođe, u Srbiji radi i jedan domaći proizvođač elektro-punjača – firma Union, a tu je i velika globalna kompanija ABB, koja ih ovde prodaje. Naš sagovornik kaže da ima ima i manjih preduzeća koja bi došla da posluju kod nas i proizvode ovaj važan eksterni element EV.
„Sve zavisi od potreba, tako će se razvijati i ovaj segment. Za sada ide vrlo sporo, ali to nije samo u Srbiji već i u čitavoj Evropi. Od prošlog leta je nastao zastoj, koji su iskoristili Kinezi. Njihovi automobili su skoro upola jeftiniji nego evropski, i tu je velika borba ko će zavladati tržištem“, ističe Vijatov.
Rezervni delovi nisu samo „šrafovi na polici“
Deloitte u svom izveštaju navodi da se upravljanje rezervnim delovima ne može izraziti jednim pokazateljem, već to mora biti kombinacija više indikatora. Jedan od najčešće praćenih – i lako uporedivih – je SPIR (Spare Parts Investment Ratio), koji pokazuje odnos vrednosti zaliha rezervnih delova prema reprodukcionoj vrednosti opreme.
Kako to funkcioniše pokazuju na praktičnom primeru: ako firma ima mašine vredne oko 100 miliona evra, razlika između SPIR-a od jedan do tri odsto znači do dva miliona evra „mrtvog kapitala“ u magacinu, a da pritom najkritičniji delovi i dalje mogu nedostajati.
Pročitajte još:
Najveći problem je utvrditi ko je odgovoran i tu uglavnom sektor održavanja upire prst u nabavku, a nabavka u održavanje, dok IT tvrdi da bi „sistem radio da je pravilno podešen“. U međuvremenu, menadžment traži maksimalan OEE (efikasnost opreme), a istovremeno smanjuje budžet za rezervne delove.
Na kraju zaključuju da rezervni delovi nisu samo „šrafovi na polici“. Oni su investicija koja direktno štiti proizvodnju i novčani tok. Kompanije koje im pristupaju strateški imaju manje zastoja, niže troškove i pouzdanije operacije.
VALERIJA
28.9.2025 #1 AuthorČudno je što kompanije pokazuju toliki otpor prema ovaj vrsti delatnosti.
MinjaKristalŠminkanje
28.9.2025 #2 AuthorProizvodnja komponenti za e-automobile svakako može biti velika razvojna šansa za Srbiju, posebno uz postojeću tradiciju u automobilskoj industriji i povoljan geografski položaj. Ključ će biti privlačenje stranih investicija i razvoj domaćih kapaciteta kako bi Srbija postala konkurentan partner na evropskom tržištu.
REA
28.9.2025 #3 AuthorZvuči kao udžbenik iz logistike – korisno, ali suvo.
JANA
28.9.2025 #4 AuthorJako lepa i korosna informacija i trebalo bi u skorijoj buducnosti da zazivi,samo za delove je malo tesko ali dobro .
VERDE17
28.9.2025 #5 AuthorElektrična mobilnost postaje strateška razvojna šansa
Jeca
28.9.2025 #6 AuthorTo bi svakako dobro doslo,ali videcemo da l ce uspeti u Srbiji.
ŽIZI
28.9.2025 #7 Authorotvara prostor za industrijski rast.
VALE
28.9.2025 #8 AuthorSigurno da jeste. Treba raditi na tim poslovima I dalje
LAV
28.9.2025 #9 AuthorTreba iskoristiti svaku sansu i potencijal nase zemlje.
Jelena
28.9.2025 #10 AuthorProizvodnja komponenti za električne automobile može biti velika razvojna šansa za Srbiju, ali samo ako se ulaže u znanje, inovacije i višu dodatu vrednost. Samo sklapanje i manuelni rad nisu održiva strategija jer konkurencija sa Istoka obara cene. Ako Srbija želi dugoročnu korist, mora strateški da razvija sopstvene tehnologije i da privlači investitore koji će ovde graditi centre za razvoj i istraživanje, a ne samo jeftinu radnu snagu.
SUNCICA
28.9.2025 #11 AuthorPitanje je koliko bi nam to dobrog donelo, slabi smo mi sa tim visokim tehnologijama
ZVONČICA
28.9.2025 #12 AuthorMislim da je velika šansa
JEKSICA25
28.9.2025 #13 AuthorMozemo samo da se nadamo, menjaju se stvari na bolje
LULA68
28.9.2025 #14 AuthorSvakako je interesantnije biti prozvodjac nego samo „puki“, konzument ili podrska necije tudje ideje.