Dobar konsalting može da smanji operativne troškove kompanija
Firme u fokusuPoslovanjeSrbija
6.5.2023 13:23 Autor: Julijana Vincan 12
Konsaltingom se u Srbiji bavi više od 33.000 firmi. Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, u okviru delatnosti „konsultantske aktivnosti u vezi s poslovanjem i ostalim upravljanjem“ u našoj zemlji je trenutno registrovano 19.904 preduzeća i 13.434 preduzetnika.
Finansijski podaci pokazuju da su konsultanti poslednjih godina poslovali sve bolje, sudeći bar po ostvarenoj dobiti. Ukupan profit ove delatnosti iznosio je u 2019. godini 3,23 milijarde dinara, da bi u 2020. bio više nego dupliran – 7,2 milijarde dinara, a poslednji dostupni finansijski izveštaji pokazuju da je ukupna dobit u sektoru konsaltinga u 2021. godini iznosila 10,4 milijardi dinara.
Konsalting obuhvata širok spektar usluga, uključujući poslovno i finansijsko savetovanje, strateško planiranje, upravljanje projektima, razvoj i implementaciju informacionih sistema, ljudske resurse, marketing… Konsultanti su najčešće stručnjaci koji poseduju znanje i iskustvo potrebno preduzeću da bi unapredilo svoj rad i postalo konkurentnije, i oni mogu pomoći u identifikaciji problema, pronalaženju rešenja, optimizaciji procesa i poboljšanju performansa.
Konsalting može biti posebno koristan za mala i srednja preduzeća koja nemaju dovoljno resursa da zaposle stručnjake u različitim oblastima, a žele da unaprede svoje poslovanje.
Nikola Marjanović iz kompanije Tecor Consulting kaže u razgovoru za Biznis.rs da je ova delatnost, u okviru koje posluje i njegova firma, jedna od najširih i najbrojnijih.
„Svi preduzetnici, pa čak i firme koje su registrovane u formi društva sa ograničenom odgovornošću (d.o.o.), koji pružaju bilo koje usluge pravnim licima najčešće se registruju u ovoj delatnosti. Tako se pod ovom šifrom može naći širok dijapazon preduzeća, od onih koja se bave malim i jednostavnijim poslovima podrške do onih koja pružaju vrlo složene usluge unapređenja poslovanja i razvoja strategija“, objašnjava naš sagovornik.
Marjanović ističe da je problem i to što postoji šifra delatnosti – „edukacija odraslih lica“, što zvuči kao nešto što bi moglo da bude adekvatno za deo ovih firmi. Međutim, da bi se registrovalo jedno takvo društvo potrebno je imati specijalizovan stručni kadar i zato mnogi ‘beže’ od tog sektora u delatnost konsaltinga.
„Mi se bavimo lean i kaizen konsaltingom, odnosno unapređenjem proizvodnih procesa. Svojim klijentima pomažemo da sa što manje uloženih resursa, manje gubitaka, kretanja i rasipanja, urade isti posao, a ponekad i bolji. Pored samog procesa proizvodnje, to se širi i na procese logistike, nabavke, optimizaciju zaliha, pa čak i na administrativne poslove, jer svuda može da se radi pametnije ili bolje“, navodi Nikola Marjanović.
Pandemija donela i pozitivne promene
Pandemija korona virusa nije direktno uticala na delatnost konsaltinga, osim što je i Tecor Consulting imao prekid u poslovanju, pa tako ceo jedan kvartal tokom 2020. godine nisu radili. Ipak, Marjanović kaže da su i tu godinu završili sa oko 20 odsto rasta poslovanja što je, po njegovim rečima, odličan rezultat.
„Sa druge strane, pozitivan efekat je što su posle korona krize svi intenzivno počeli da razmišljaju o svojim troškovima, a to je ono gde smo mi jaki – pomažemo da se redukuju operativni troškovi. Veći problem od same pandemije javio se u transportu, što je poremetilo snabdevanje sirovinama“, priseća se naš sagovornik.
Dodaje da je potom došlo i do optimizacije zaliha i razmišljanja o procesu nabavke koji je u nekim sektorima naše privrede, kako ocenjuje, bio zanemaren.
„Mnogi su se oslanjali na to što su mogli lako i brzo da nabave sirovine, pa im je jedini parametar bila cena. Međutim, sa ovim poremećajem se dosta toga promenilo. Rat u Ukrajini doneo je svoje neizvesnosti, čak i strah kod jednog broja klijenata, tako da su mnogi ‘veliki’ investirali veći deo sredstava u sirovine, i moj utisak je da je sada tržište pretrpano sirovinama. Izgleda da se nabavljalo sve što se moglo, tako da tu radimo na optimizaciji zaliha kako bi firme mogle da funkcionišu“, objašnjava Marjanović.
Pročitajte još:
On je istakao da je Tecor Consulting ubedljivo najveći rast poslovanja imao 2021. godine, između 10 i 20 odsto, što možda i nije značajan pokazatelj jer je reč o mikro preduzeću.
„Ova godina nam je donela najveći broj klijenata u najkraćem roku. Inače, nema mnogo firmi koje se bave našom ekspertizom, odnosno unapređenjem proizvodnih procesa. Tu su preduzeća u okviru naše delatnosti koja su slična, ali su uglavnom orijentisana na digitalizaciju“, zaključio je naš sagovornik.
KIMCHI
6.5.2023 #1 AuthorKonsalting je danas i neophodan jer je mali procenat steucnjaka koji za odrdjene projekte moze bazicno da radi u jednoj firmi
NATI
6.5.2023 #2 AuthorSvakoj firmi je u nekom momentu potrebno savetovanje i konsalting u cilju povecanja posla
BAĆA
7.5.2023 #3 AuthorZavisi od kons agencije
ELLA
7.5.2023 #4 AuthorKonsalting je na početku poslovanja svakoj firmi veoma značajan
SABRINA
7.5.2023 #5 AuthorSvakako da može ako je konsultant sa velikim iskustvom.
HRKALOVICKA
7.5.2023 #6 AuthorSvakoj firmi je potreban, mada je mali broj njih svestan toga
ZVONČICA
7.5.2023 #7 AuthorDa,samo odredjeni broj firmi ulaze u konsalting
SHALIMAR
7.5.2023 #8 AuthorObavezan u danasnje vreme…
DUCA
7.5.2023 #9 AuthorKonsalting je značajan za svaku firmu.
Gaga
7.5.2023 #10 AuthorPotrebno svima
DOBRILA
8.5.2023 #11 AuthorU početku je svakako i potreban svakoj kompaniji.
MAJA
8.5.2023 #12 AuthorSve je to obavezno danas