Inovativni poslovni model kao prirodna podrška u onkološkom lečenju
12.7.2025 16:45 Autor: Aleksandra Kekić 3



Poslovni model „Cotinia“ Nenada Zlatića proglašen je za najbolje razvijen poslovni model u okviru mentorskog programa lokalnog EURAXESS Startup Huba na Univerzitetu u Kragujevcu. Takmičenje je održano 26. juna u Privrednoj komori Srbije.
Reč je o inovativnom poslovnom modelu, koji se razvija na raskršću prirodne medicine, savremene nauke i tržišnih potreba. U svojoj suštini Cotinia je brend koji se fokusira na razvoj i distribuciju standardizovanih biljnih preparata sa izuzetno snažnim antikancerogenim, antioksidativnim i imunomodulatornim svojstvima.
“Biznis model ‘Cotinia’ nastao je kao odgovor na vrlo specifične izazove u savremenoj medicini, pre svega kada je reč o pacijentima sa visokim rizikom od progresije bolesti, naročito u ranim fazama, kao i onima kojima klasične metode lečenja (poput operacije) nisu dostupne. Dodatno, oksidativni stres i oštećenje DNK predstavljaju faktore koji otežavaju borbu protiv maligniteta, a upravo u toj oblasti ‘Cotinia’ pruža prirodnu, ciljanu podršku”, kaže za Biznis.rs Nenad Zlatić, asistent na Prirodno-matematičkom fakultetu u Kragujevcu.
Ono što model Cotinia čini posebnim u odnosu na slične proizvode na tržištu jeste naučno potvrđeno dejstvo aktivnih sastojaka, među kojima se posebno ističu komponente koje imaju do deset puta jače dejstvo na ćelije raka nego na zdrave ćelije, dodaje.
Preparati Cotinia selektivno deluju na maligne ćelije (naročito kod raka grlića materice, dojke, leukemije i melanoma), usporavaju širenje tumora, sprečavaju razvoj metastaza i istovremeno štite zdrave ćelije, čime se pozicioniraju kao snažna prirodna podrška u onkološkom lečenju, bilo samostalno ili kao dodatak konvencionalnoj terapiji, tvrdi naš sagovornik.

“Sa poslovne strane Cotinia se razvija kao idejni brend sa jasnom vizijom: distribucija preko lokalnih i online kanala, intenzivna edukacija korisnika, i kontinuirana diversifikacija portfolija kroz nove biljne ekstrakte i formulacije. Buduća kompanija će posebno ulagati u održivu proizvodnju i sarađivaće sa regionalnim inovacionim i ‘smart city’ centrima, što dodatno doprinosi njenoj reputaciji i rastu”, ističe naš sagovornik.
“U krajnjoj liniji, Cotinia ne predstavlja samo proizvod, već kompletan ekosistem prirodne podrške zdravlju, zasnovan na nauci, inovacijama i strateškom razvoju. Upravo to je čini jedinstvenom i prepoznatljivom u sve konkurentnijem sektoru prirodnih zdravstvenih rešenja”.
Rukovodilac projekta dr Miloš Dimitrijević, naučni saradnik na kragujevačkom Ekonomskom fakultetu, ističe da je cilj bio da se na takmičenju pojave razrađeni poslovni modeli prema „Lean Canvas” metodologiji u formi prezentacije. Prema rečima komisije, ovaj model je „otišao najdalje u razradi“.
“Kolega je požrtvovano radio na njegovoj razradi i od prijavljene naučne ideje ne samo da je stigao do razrađenog poslovnog modela, što je i bio cilj, nego je otišao i korak dalje, pa je na takmičenju izašao sa ‘Minimum Viable Product (MVP)‘. Isticao se tokom celog mentorskog programa lokalnog EURAXESS Startup Hub-a, prikupljao simpatije i pozitivne recenzije svih strana, odnosno startap ekosistema uključenih u razradu poslovnih modela”, navodi Dimitrijević za Biznis.rs.
Univerzitet u Kragujevcu među 13 evropskih učesnika EURAXESS Startup Huba
U okviru ERA TALENT projekta koji je usmeren na razvoj usluga koje pruža EURAXESS mreža, sa ciljem da podrži razvoj karijere i šeme mobilnosti istraživača u Evropi, Univerzitet u Kragujevcu sprovodi projekat po ERA TALENT pozivu za umnožavanje uticaja EURAXESS habova, koji se odnosi na umnožavanje uticaja EURAXESS Startup Hub-а, koji su postavile istraživačke i finansijske organizacije iz 12 zemalja i predstavlja program podrške naučnim preduzetnicima. Univerzitet u Kragujevcu je postavljen za jednu od 13 organizacija koje učestvuju u aktivnostima EURAXESS Startup Hub-a. U okviru ovog poziva je oformljen lokalni EURAXESS Startup Hub na Univerzitetu u Kragujevcu.

Povezivanje nauke i privrede
Cilj ERA TALENT projekta bio je da se oformi lokalna mreža podrške naučnim preduzetnicima u vidu lokalnog EURAXESS Startup Huba na Univerzitetu u Kragujevcu (Local EURAXESS Startup Hub) koja će ujedno služiti kao mesto povezivanja nauke i privrede, što je i urađeno.
Takođe, u okviru mreže cilj je bio da se sprovede mentorski program putem koga će učesnici, odnosno istraživači svoje prijavljene naučne ideje razviti u poslovne modele.
“Ideje prijavljene na mentorski program lokalnog EURAXESS Startup Huba su razvijane pohađanjem međunarodnih vebinara, tematskih časova mentorskog programa, individualnih časova razrade poslovnih modela sa mentorom, umrežavanjem i saradnjom sa članicama Inovacione zajednice Šumadije i Zapadne Srbije kroz mnogobrojne sastanke i sugestije stručnih lica za razvijanje poslovnih modela, povezivanjem sa privredom, angažovanjem medunarodnih savetnika i istraživača, kao i mnogobrojnim drugim aktivnostima i mogućnostima koje su se nudile istraživačima koji su se prijavili na ovaj mentorski program”, pojašnjava Dimitrijević.
Pročitajte još:
Od prvobitno 14 prijavljenih ideja na takmičenju su učestvovali, osim Nenada Zlatića i drugoplasirane Gordana Stepić – „Centar po meri porodice – Flexy Family Space”, i Ana Pejčić – „Izrada mobilne aplikacije sa pouzdanim i validnim informacijama o dijetetskim suplementima”; Marina Tomović – „Krema za hiperpigmentisanu kožu” i Dragan Stojković – „Berza maline”.
“Svakako su sve ideje vredne pažnje. Siguran sam da uz dodatno angažovanje, rad i praćenjem datih instrukcija mogu pronaći svoj put ka tržištu”, kaže Miloš Dimitrijević.
LEKI
13.7.2025 #1 AuthorVrlo korisna i dobra vest za sve obolele.
HANA
13.7.2025 #2 AuthorOnkologiji je ovo veliki korak ..
ŽIZI
13.7.2025 #3 AuthorNažalost, bez sistemske podrške zdravstvenih institucija, ovakvi modeli ostaju luksuz koji sebi može priuštiti samo mali broj pacijenata.