Prednosti spajanja i akvizicije kompanija

Kako bez problema kupiti postojeći biznis?

AnalizaPoslovanjeSrbija

1.3.2023 13:25 Autor: Ljiljana Begović 5

Kako bez problema kupiti postojeći biznis? Kako bez problema kupiti postojeći biznis?
Spajanje i akvizicije (mergers and acquisitions – M&A) uključuju kombinovanje dve ili više kompanija, što rezultira stvaranjem nove, veće organizacije. Prema rečima advokata, M&A... Kako bez problema kupiti postojeći biznis?

Spajanje i akvizicije (mergers and acquisitions – M&A) uključuju kombinovanje dve ili više kompanija, što rezultira stvaranjem nove, veće organizacije.

Prema rečima advokata, M&A može obezbediti značajne prednosti, uključujući ekonomiju obima, povećanje tržišnog udela i pristup novim klijentima ili tehnologijama.

Stručnjaci iz ove oblasti kažu da „merdžeri“ – ili prevedeno na srpski jezik, „spajanja“ – predstavljaju proces u kojem se dva ili više pravna subjekta, odnosno kompanije, spajaju u novi subjekt sa novim imenom.

Sa druge strane, kada je reč o akvizicijama možemo reći da se tu radi o kupovini jednog pravnog subjekta od strane drugog. To se može sprovesti kupovinom vlasničkog udela od najmanje 51 ili više odsto ili preuzimanjem sredstava targetirane kompanije.

“O bilo kojoj vrsti spajanja da je reč (vertikalnom, horizontalnom, obrnutom, konglomerat…), bitno je naglasiti da se ono dešava na dobrovoljnoj bazi i po želji obe strane u procesu. Kompanije koje se spajaju su manje-više iste veličine i glavni motivi za spajanje jesu da bi se smanjila konkurencija na tržištu ili unapredila operativna efikasnost. Takođe, odlikuju ih viši troškovi u poređenju sa akvizicijama koji se najviše oslikavaju u pravnim troškovima, zahtevaju znatno više vremena, ali na kraju konsolidacije vlasnici ili akcionari mogu uvećati vrednost svojih vlasničkih udela”, objašnjavaju naši sagovornici iz advokatske kancelarije Stojković Advokati.

Foto: Freepik.com

Međutim, bilo da je reč o spajanju ili akviziciji postoji nekoliko neophodnih koraka.

Stručnjaci kažu da je prvi identifikovanje potencijalnih zajedničkih ciljeva dve kompanije.

“Prvi korak u bilo kojem M&A procesu je identifikacija potencijalnih ciljnih kompanija. To može uključivati sprovođenje istraživanja u industriji, identifikaciju konkurenata i analizu finansijskog poslovanja potencijalnih ciljeva. Takođe možete uzeti u obzir faktore poput lokacije, baze klijenata i potencijalne sinergije”, kažu advokati.

Nakon što su identifikovani potencijalni ciljevi, sledeći korak je sprovođenje dubinske analize.

Dubinska analiza uključuje sveobuhvatni pregled finansijskih i pravnih poslova ciljne kompanije, kao i njenih operacija, upravljanja i kulture. Dubinska analiza pomaže u identifikovanju potencijalnih rizika ili obaveza povezanih s ciljnom kompanijom i osigurava da imate potpuno razumevanje njene vrednosti.

Sledeći korak pri spajanju ili akviziciji kompanija potrebno je izvršiti struktuiranje posla.

To podrazumeva odlučivanje o uslovima akvizicije, uključujući kupoprodajnu cenu, strukturu plaćanja i bilo koje druge uslove posla. Takođe možda će biti potrebno da dobijete regulatorna odobrenja, u zavisnosti od prirode transakcije.

Prema rečima advokata, kada se završi struktuiranje posla, počinje pregovaranje s ciljnom kompanijom i finalizacija uslova akvizicije. To može uključivati obimne pregovore i može zahtevati pomoć pravnih i finansijskih savetnika.

Integracija kompanija

Nakon što je posao finaliziran, sledeći korak je integracija dve kompanije. To može uključivati značajne organizacione i kulturološke promene i može potrajati neko vreme da se završi. Uspeh procesa integracije može imati značajan uticaj na uspeh ukupne M&A transakcije.

“Sprovođenje M&A u Srbiji može biti kompleksan proces koji zahteva značajno planiranje i koordinaciju. Međutim, sa pažljivim istraživanjem, sprovođenjem adekvatne analize i strateškim planiranjem, možete uspešno izvršiti transakciju M&A u Srbiji”, kažu advokati.

Kada je reč o industrijama u kojima se najčešće sprovodi merdžeri ili akvizicija to su uglavnom zdravstveni, tehnološki, finansijski, maloprodajni sektor i sektor robe široke potrošnje.

U ovim sektorima koji su jako konkurentni manje kompanije često pribegavaju strategiji da udruže snage sa većim i jačim tržišnim igračima, jer im je inače jako teško da se takmiče. Bitno je pomenuti i da se M&A aktivnost može povećati i u periodima lošijih ekonomskih uslova, pa tako možemo svedočiti da sa smanjenom kupovnom moći potrošača i manjom potrošnjom maloprodajni igrači teže samostalno opstaju sa manjim tokovima gotovine i prihodima, čime postaju targeti akvizicija.

  • BRANA19

    2.3.2023 #1 Author

    Nekome ce biti od pomoći.

    Odgovori

  • TATJANA

    2.3.2023 #2 Author

    Mnoge firme se na ovaj način mogu spasiti od gašenja, od konkurencije

    Odgovori

  • NATI29

    2.3.2023 #3 Author

    Korisno za manje firme

    Odgovori

  • GOCA BG

    2.3.2023 #4 Author

    Uvek se nadje neka korist..

    Odgovori

  • N.N.

    3.3.2023 #5 Author

    Koristan clanak, nekome ce zaista biti od pomoci.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.