Kako će na cene kafe uticati to što Atlantic grupa planira da kupi Strauss Adriatic?
26.5.2023 08:33 Autor: Redakcija Biznis.rs 4
Hrvatska Atlantic grupa, u vlasništvu biznismena Emila Tedeskog, najavila je da će kupiti Strauss Adriatic. Time će se većina brendova kafe u Srbiji objediniti pod jednim „krovom“. Potrošače, međutim, najviše zanima hoće li im većinski položaj na srpskom tržištu kafe omogućiti da lako diktiraju cene i to – naviše. Stručnjaci poručuju da ne treba da strepe od poskupljenja.
Da bi se 40,5 miliona evra vredna transakcija i obistinila, potrebno je odobrenje Komisije za zaštitu konkurencije, ali i hrvatskog antimonopolskog tela. Zahtev našoj komisiji, međutim, još nije stigao, pišu Novosti.
Na upit da li će Atlantic grupa dobiti odobrenje, s obzirom na to da je njihova analiza od pre dve godine pokazala da učešće ove dve kompanije na tržištu, od 2013. do 2020. godine, nije padalo ispod 80 odsto, odgovorili su za Novosti da ne smeju da daju takve procene.
„Komisija za zaštitu konkurencije ne može da prejudicira svoje odluke, kao i da daje procene o stanju konkurencije na određenom tržištu kao o njegovoj strukturi mimo sprovedenog zakonom propisanog postupka bilo za odobravanje koncentracije, utvrđivanje postojanja povrede konkurencije ili sprovedene sektorske analize stanja konkurencije na tom tržištu“, obrazložili su iz Komisije za zaštitu konkurencije.
Dodali su da Komisiji još uvek nije podneta prijava koncentracije pomenutih učesnika na tržištu.
U Zakonu o zaštiti konkurencije navodi se da su koncentracije učesnika na tržištu dozvoljene, osim ako bi značajno ograničile, narušile ili sprečile konkurenciju na tržištu Srbije ili njegovom delu, a naročito ako bi to ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje bilo rezultat stvaranja ili jačanja dominantnog položaja.
U Privrednoj komori Srbije napominju da je još rano za ozbiljne analize, ali veruju da potrošači neće trpeti.
„Mislim da se neće ništa spektakularno desiti, ne očekujemo nikave velike promene. Najveći kupuje drugog po veličini. Treba najpre sačekati odluku Komisije za zaštitu konkurencije. Brendovi će se zadržati. Cenovna politika ne bi trebalo da se promeni. Firme u tom sektoru, inače, uvek idu postepeno u poskupljenja. Nekad i na svoju štetu. Niko ne voli da poskupljuje proizvode, jer to znači pad tražnje. Ne bih to očekivao. S druge strane, tek kada čujemo detalje videćemo da li postoji prostor za uštedu“, izjavio je sekretar Udruženja za biljnu proizvodnju PKS Aleksandar Bogunović.
Prema njegovim rečima, ukoliko se ujedine transport i logistika, ukoliko bi cene pale, to bi moglo da se odrazi na poslovanje preostalih manjih igrača na tržištu, o čemu još uvek nema informacija.
Pročitajte još:
Pojedini stručnjaci nagoveštavaju da bi tržište kafe moglo da se posmatra objedinjeno sa drugim sličnim proizvodima, ne samo u odnosu na tursku kafu. Tu bi mogli da se uvrste espreso, instant, napici sa mlekom… U tom slučaju bi učešće ove dve kompanije, kada se u obzir uzmu ozbiljniji proizvođači nesa i drugih vrsta napitaka, moglo i da padne.
Jj992
26.5.2023 #1 AuthorA gde je konkurencija tu…
NATI
28.5.2023 #2 AuthorSada ce biti samo 2 velika proizvodjaca
gagica
28.5.2023 #3 AuthorPa ima i onih malih przionica…
HEPO
6.10.2024 #4 AuthorPo nas sigurno ne povolino