Najveće poskupljenje u Finskoj, Litvaniji i Švedskoj

Kafa postaje luksuz, cena u EU skočila 17 odsto

AgrobiznisEUIzdvajamoU fokusuVesti

7.10.2022 08:01 Autor: Julijana Vincan 22

Kafa postaje luksuz, cena u EU skočila 17 odsto Kafa postaje luksuz, cena u EU skočila 17 odsto
Cena kafe je u avgustu u Evropskoj uniji bila u proseku 16,9 odsto viša nego godinu dana ranije, dok je u avgustu 2021. godine... Kafa postaje luksuz, cena u EU skočila 17 odsto

Cena kafe je u avgustu u Evropskoj uniji bila u proseku 16,9 odsto viša nego godinu dana ranije, dok je u avgustu 2021. godine bila u proseku za 0,5 procenata viša u odnosu na isti mesec 2020. godine, pokazuju podaci Zavoda za statistiku EU (Eurostat).

„Jutarnje ispijanje kafe za mnoge je svakodneva rutina, međutim ona bi mogla mnogima da postane luksuz zbog konstantnih poskupljenja još od prošlog oktobra. Za one koji kafu piju sa šećerom ili mlekom, ovaj užitak je još skuplji, jer su cene i tih proizvoda još više porasle tokom protekle godine“, ističu iz Eurostata.

Kafa je najviše poskupela u Finskoj – 43,6 odsto, zatim u Litvaniji (39,9 odsto), Švedskoj (36,7 procenata), Estoniji (36,4 odsto) i Mađarskoj (34,3 procenta).

Sveže punomasno mleko je od avgusta 2021. do avgusta 2022. godine poskupelo u proseku za 24,3 odsto, a mleko sa niskim sadržajem masti je u istom periodu poskupelo za 22,2 procenta. Najviše je poskupeo šećer, čija je cena u avgustu bila u proseku za 33,4 odsto veća u odnosu na avgust prošle godine, dok je rast cene u odnosu na godinu pre toga bio 0,8 odsto.

Podaci Eurostata pokazuju da su sva četiri proizvoda poskupela u svim članicama EU osim Malte, gde jedino nije promenjena cena mleka sa niskim sadržajem masti.

Izvor: Eurostat

Među prvih pet zemalja u kojima su najviše poskupela tri od četiri ova proizvoda su Litvanija i Estonija, a Mađarska, Litvanija i Hrvatska su među zemljama sa najvećim poskupljenjem mleka.

Najveći skok cene šećera na godišnjem nivou registrovan je u Poljskoj (109,2 odsto), zatim u Estoniji (81,2 procenta), Letoniji (58,3 odsto), Bugarskoj (44,9 procenata) i na Kipru (43,2 odsto).

Cena punomasnog mleka je najviše porasla u Mađarskoj (51,7 odsto), Litvaniji (46,8 procenata), Hrvatskoj (43,5 odsto), Češkoj (43,3 procenta) i Letoniji (40,1 odsto), a mleko sa niskim sadržajem masti u Litvaniji (50,2 procenta), Hrvatskoj (41,2 odsto), Estoniji (38,9 procenata), Nemačkoj (30,6 odsto) i Madjarskoj (30,1 procenat).

Izvor: Eurostat

U Srbiji je kafa u poslednjih godinu dana poskupljivala više puta. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS), od kraja prošlog jula do avgusta ove godine, mnogima omiljeni napitak je u proseku poskupeo 26,1 odsto.

Zalihe kafe Brazila, najvećeg svetskog proizvođača, pale su sredinom septembra na rekordno niski nivo, što ukazuje na potencijalni problem nestašice kafe u svetu. Prema rečima Silasa Brasileira, predsednika Nacionalog udruženja za kafu, koje je preneo Bloomberg, Brazil će imati samo sedam miliona džakova zaliha do marta. Analitičari tvrde da bi optimalne količine zaliha bile između devet i 12 miliona džakova težine 60 kilograma.

Problem sa zalihama brazilske kafe odraz je svetske nestašice kafe, koja preti da poveća cene usled uporne inflacije hrane. Zalihe arabike čuvane u lučkim skladištima i koje se trguju na berzi ICE Futures US, nalaze se na najnižem nivou u 23 godine, piše Bloomberg.

Veliki broj kompanija, od Starbucksa do JDE Peet’s NV, jedne od najvećih evropskih pržionica kafe, povećale su cene kako bi se nosile sa inflatornim pritiscima.

  • TATJANA

    7.10.2022 #1 Author

    Ne bih volela da nema omiljenog napitka kafe

    Odgovori

  • Mike

    7.10.2022 #2 Author

    Čuj kafa. Mleko, sir, kvalitetno meso, voće, povrće, o gorivu neću… Puno luksuza u našem životarenju.

    Odgovori

  • VOJKAN

    7.10.2022 #3 Author

    Stvari koje su ranije predstavljale potrebu, danas su luksuz

    Odgovori

  • IVAN

    7.10.2022 #5 Author

    Nama se ne isplati da zivimo

    Odgovori

    • Bella

      16.10.2022 #6 Author

      Hahah , bolji komentar nisam cula !

      Odgovori

  • goca87

    7.10.2022 #7 Author

    Sve postaje luksuz, od osnovnih životnih namirnica ..

    Odgovori

  • Emilija

    7.10.2022 #8 Author

    Strasno stvarno

    Odgovori

  • Dunja5

    7.10.2022 #9 Author

    Sve, sve, ali bez jutarnje kafe se ne moze…

    Odgovori

  • Anna

    7.10.2022 #10 Author

    Kafa je bila jedini luksuz koji sam sebi dozvoljavala. Ako ostanem i bez kafe to će biti pravo mučenje.

    Odgovori

  • DUŠICA

    7.10.2022 #11 Author

    Sve će nam biti luksuz

    Odgovori

  • DUŠICA

    7.10.2022 #12 Author

    Sve je postalo luksuz ali kafe se neću odreći

    Odgovori

  • Dea

    7.10.2022 #13 Author

    Ali kako je nesmisleno da nesto sto narod stampa(novac) i ima kontrolu nad istim,onemoguci tim istim ljudima normalan zivot… odnosno sami sebi

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    8.10.2022 #14 Author

    Mnogo veći problem što polovina građana nema za hleb

    Odgovori

  • ZVEZDICA01

    8.10.2022 #15 Author

    Kafa ako bude luksuz… Propali smo!

    Odgovori

  • LEKI

    8.10.2022 #16 Author

    Uskoro ce i kafa biti luksuz

    Odgovori

  • Tina

    8.10.2022 #17 Author

    Bice tuzno bez kafe

    Odgovori

  • GOCA BG

    9.10.2022 #18 Author

    Nama postaje sve luksuz…

    Odgovori

  • MAJALG

    9.10.2022 #19 Author

    Dovesce nas u taj stadijum da ako se probudimo ujutru da treba da budemo srecni, a vazduh ce nam biti luksuz.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    10.10.2022 #20 Author

    Jaoj, a gde su tek i cigarice uz kafu🙈

    Odgovori

  • N.N.

    12.10.2022 #21 Author

    Uskoro ce sve biti luksuz

    Odgovori

  • Bella

    16.10.2022 #22 Author

    Picemo svi kafu kod kuce , sreca pa imam aparat!

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.