Kako kupuju srpski potrošači: Paze na cene, vole promocije i pre će promeniti brend nego radnju
4.10.2024 13:09 Autor: Milica Rilak 5
Zašto se šećer ili toalet papir kupuju gotovo isključivo u okviru promotivne prodaje, kako smo se navikli na privatne robne marke i dokle su potrošači spremni da idu da bi uštedeli – odgovore na ta i brojna druga pitanja, kao i pregled ključnih trendova u industriji robe široke potrošnje (fast moving consumer goods, FMCG) ponudili su organizatori i učesnici 11. FMCG Summit-a.
Više od 500 predstavnika proizvodnih, distributerskih i kompanija koje pružaju različite vrste usluga u okviru FMCG industrije imalo je priliku da čuje kakav je presek stanja u „godini oporavka“, kako je Ljubica Šijaković iz NielsenIQ nazvala period od polovine 2023. do juna ove godine.
„Inflacija je i dalje prisutna, a iako stope rasta cena opadaju potrošači u Srbiji tek treba da se finansijski oporave, jer im za ono na šta bi u 2022. godini potrošili 100 dolara danas treba 125 – što odražava i prosečan rast cena FMCG proizvoda“, istakla je Šijaković na Samitu u organizaciji InStore.
Potrošači su, prema rezultatima Nielsenovih analiza, ostali pri navici da planiraju kupovinu, ali polako „popuštaju“ stegu.
„Čak 70 odsto potrošača u Srbiji pravi spisak pre nego što krene u kupovinu, ali od tog broja čak 69 odsto kupuje i van tog spiska. Takođe, u većem broju su spremni da obilaze nove radnje“, rekla je Šijaković i skrenula pažnju na izuzetnu važnost promotivne prodaje u našoj zemlji.
„U Srbiji se 38 odsto prodaje u FMCG industriji obavi putem promocija – i to najviše u kategorijama sveže hrane, osnovnih namirnica i pića, papirnim proizvodima i smrznutoj hrani. Kad je reč o ulju, prodaja tokom promotivnog perioda poraste i za 40 odsto, a šećera neverovatnih 340 odsto„, navela je Šijaković.
NielsenIQ je zabeležio i značajnu promenu u ponašanju kupaca koju bi svaka kompanija iz FMCG industrije trebalo da ima na umu
„Potrošači u velikom procentu i dalje pokušavaju što jeftinije da prođu i da kupe proizvode po akcijskim cenama, ali ono što je drugačije nego ranije je da su manje spremni da menjaju prodavnice – radije će kupovati kod istog prodavca, ali će zato radije promeniti brend robe kako bi uštedeli“, rekla je Šijaković.
Predrag Ćirović, generalni direktor GfK u Srbiji, pozvao je učesnike 11. FMCG Summita da se sete da su kupci pod stresom i takvi dolaze u prodavnice.
„Vaš zadatak je da im pomognete da kupovinu obave na pravi način“, savetovao je i skrenuo pažnju da su potrošači u Srbiji, prema istraživanju GfK, na čelu regiona po brizi za kućni budžet i finansije.
„Dolazi ,ipak, do blagog opuštanja kako usporava inflacija, i to se oseti i u Srbiji – promotivna prodaja jeste važna, ali su naši potrošači spremni i da se počaste“, rekao je Ćirović i pojasnio da pri tome uvek vode računa da optimizuju svoju kupovinu i dobiju što veću vrednost za novac.
Kada je reč o privatnim robnim markama, Ćirović napominje da one više nisu „tabu“ kao nekada.
„Kupci u Srbiji vole brendove, ali je skoro svaki kupac barem jednom za godinu dana kupio privatnu robnu marku (PL), a od ukupnog broja FMCG korpi, u 35 odsto se nalaze PL proizvodi“, rekao je Ćirović.
Naglasio je i da na našem tržištu diskonteri (poput Lidla) smanjuju učešće PL u korist brendova, jer kupci žele da u njihovim radnjama nabave i svoje omiljene brendove, dok ostali prodavci daju više prostora PL-u.
„U nekim kategorijama, poput konzervirane hrane, kupcima nije ni važno koji je brend, dokle god je cena povoljna“, zaključio je Ćirović.
Pročitajte još:
Njegov savet proizvođačima brendiranih FMCG proizvoda je da obrate pažnju upravo na trendove u vezi sa PL.
„Naši ljudi vole brendove, ali ako brend ne uzvrati ljubav, pitanje je koliko će ta veza da traje“, poručio je Ćirović.
LJUBOMIR
4.10.2024 #1 AuthorNije baš tako..
MARA
5.10.2024 #2 AuthorTa srategija nije dobra
PAVLE-2005
5.10.2024 #3 AuthorLjudi nemaju novca i traže jeftinije
JANA
5.10.2024 #4 AuthorTacno sve od pocetka do kraja teksta
NATALY
6.10.2024 #5 AuthorI treba kupovati na akciji. Zašto platiti napumpanu punu cenu kad to isto na akciji košta dosta povoljnije. Mora da se planira. Svaki budžet se planira. Naročito u ovakvoj situaciji u zemlji