Kazne za nasrtljive trgovce i do dva miliona dinara
AnalizaIzdvajamoPoslovanjeSrbija
5.1.2024 11:17 Autor: Ljiljana Begović 5
Registar „Ne zovi“ biće aktivan od danas, 5. januara, posle skoro tri godine odlaganja. Registar predstavlja jedinstvenu bazu podataka koja bi potrošače trebalo da zaštiti od nasrtljivih trgovaca koji ih uznemiravaju putem telefona nudeći im različite vrste roba i usluga.
Potrošač koji ne želi da bude pozivan od strane trgovaca obratiće se svom operatoru elektronskih komunikacija sa kojim ima zaključen ugovor i od njega tražiti da se nađe u Registru. Obaveza trgovaca, odnosno promotera, je da pre pozivanja potrošača u Registru provere da li se određeni telefonski broj nalazi na spisku telefona koje ne treba zvati.
Ukoliko se broj potrošača nalazi u Registru, a trgovac ga ipak pozove, biće u prekršaju. Prema zakonu određena je i visina novčanih kazni za ovakve prekršaje – za pravno lice iznosi 50.000 dinara, za preduzetnika 30.000 dinara, a za odgovorno lice u pravnom licu 8.000 dinara.
Advokat Branislav Vještica objašnjava da nakon utvrđivanja da je lice u prekršaju inspektor može da mu ponudi da preko prekršajnog naloga uplati pola iznosa u roku od osam dana.
“Ako trgovac prihvati kaznu i plati u određenom roku, novčani iznos će biti prepolovljen. U suprotnom se pokreće prekršajni postupak koji sa sobom povlači mnogo strože kazne. U tom slučaju pravno lice će platiti od 300.000 do dva miliona dinara, preduzetnik od 50.000 do 500.000 dinara, a odgovorno lice u pravnom licu od 50.000 do 150.000 dinara”, navodi Vještica.
Upis podataka u Registar „Ne zovi“ obavlja operator (bez naknade) koji sa korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga. Korisnik je jedini koji za svoj broj može tražiti upis u Registar. To mogu da učine i potrošači koji koriste pripejd broj, ali samo ukoliko su registrovani korisnik kod nekog operatora.
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović smatra da je uvođenje ovog registra veoma praktično rešenje koje je i ranije trebalo da zaživi.
“Postoji već godinama veliki broj prigovora potrošača na nastrljive trgovce. Pogotovo primamo žalbe starijih građana. Takozvani trgovci manipulišu na razne načine, a slanje poruka ili svakodnevni uporni pozivi često prevare penzionere. Prodaju se razni proizvodi i usluge, nekad i po višestruko višim cenama. Jedan od načina da se toj praksi stane na put upravo je registar ‘Ne zovi'“, ocenjuje Papović.
Prema njegovim rečima, građani su i pre uvođenja ovog registra mogli preko svog operatora da zabrane određenom trgovcu da ih uznemirava pozivima.
“Registar će pružiti dodatni zaštitu potrošačima, ukoliko ga trgovci zaista budu poštovali. I do sada su već nakon prvog kontakta građani imali pravo da zabrane pozive sa određenih brojeva”, navodi Papović.
Upis u registar
Građani koji žele da se upišu u Registar „Ne zovi“ to mogu da učine u elektronskoj formi ili na prodajnom mestu operatora. Elektronski, potrošač može da se upiše putem internet stranice ili aplikacije koju operator stavlja na raspolaganje svojim korisnicima.
Oni koji žele mogu da se upišu na prodajnom mestu operatora, i to tako što će operator, uz prethodno izvršenu identifikaciju podnosioca zahteva – popuniti zahtev u elektronskoj formi.
Ukoliko operator nema tehničkih mogućnosti da zahtev primi elektronski – bilo preko internet stranice ili preko aplikacije – mora da primi zahtev u papirnoj formi, koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu.
“Kada primi zahtev za upis ili ispis broja telefona u registar, operator uručuje potvrdu o prijemu zahteva korisniku telefonskog broja, u formi i na način na koji je primio zahtev. Potvrda o prijemu zahteva sadrži datum kada je primljen zahtev korisnika”, navodi se u pravilniku.
Pročitajte još:
Promena koja se odnosi na upis ili ispis broja telefona dostupna je u registru „Ne zovi“ prvog narednog dana od dana izvršenog upisa ili ispisa telefonskog broja. Zahtev za upis ili ispis pojedinog broja telefona iz registra „Ne zovi“ može se podneti jednom u kalendarskom mesecu.
Kada potrošač raskine ugovor sa operatorom o korišćenju fiksne ili mobilne telefonije, a ne prebaci broj kod drugog operatora – operator ga ispisuje iz registra „Ne zovi“ u roku propisanom zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije, predviđeno je pravilnikom. Ako potrošač nakon raskida ugovora prenese broj telefona kod drugog operatora – ostaje upisan u registar „Ne zovi“.
BLIZANAC
5.1.2024 #1 AuthorNadam se da će se primjenjivati i u praksi
DOBRILA
5.1.2024 #2 AuthorDa ,bilo bi lepo da i u praksi bude isto tako.
REA
5.1.2024 #3 AuthorZavrzlama
SHALIMAR
6.1.2024 #4 AuthorBas me zanima kako ce to izgledati u praksi…
Dimitrije
7.1.2024 #5 AuthorŠta mi kao Uznemireni , odnosno Pozvani građani dobijamo – koliko novca od te Kazne ❓️