Usvojen Pravilnik o utvrđivanju statusa vozila od istorijskog značaja

Koji automobil može da se nazove oldtajmerom?

AutomobiliIzdvajamoSrbija

15.7.2024 13:22 Autor: Milica Rilak 5

Koji automobil može da se nazove oldtajmerom? Koji automobil može da se nazove oldtajmerom?
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI) usvojilo je pravilnik kojim se propisuje postupak utvrđivanja i oduzimanja statusa i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja (oldtajmera),... Koji automobil može da se nazove oldtajmerom?

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI) usvojilo je pravilnik kojim se propisuje postupak utvrđivanja i oduzimanja statusa i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja (oldtajmera), sadržaj i način vođenja evidencije, kao i izgled i sadržaj potvrde o vozilima od istorijskog značaja.

Dokument sadrži i detaljne uslove koje mora da ispuni pravno lice za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja.

Pravilnik definiše da je vozilo od istorijskog značaja (oldtajmer) motorno ili priključno vozilo koje je proizvedeno ili registrovano pre 30 i više godina. Uz to, vozilo mora da ispuni i sledeće preduslove:

  • da je u voznom stanju, održavano u originalnom ili približno originalnom stanju
  • da predstavlja materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa za koje je utvrđen status vozila od istorijskog značaja, u skladu sa uslovima iz pravilnika

Utvrđivanje statusa vozila od istorijskog značaja sprovodi se, kako je navedeno, ispitivanjem tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila, a koje obuhvata proveru usaglašenosti vozila sa podnetom dokumentacijom, kao i utvrđivanje tehničkih karakteristika vozila.

Deo ove procedure je i utvrđivanje originalnosti vozila, odnosno očuvanosti vozila u originalnom ili približno originalnom stanju, kao i utvrđivanje funkcionalnosti vozila sa ciljem provere da li je vozilo u voznom stanju.

Potvrdu o vozilu od istorijskog značaja, prema novom Pravilniku, izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.

Foto: Freepik / ArthurHidden

Tri klase vozila od istorijskog značaja

Vozila od istorijskog značaja razvrstavaju se u jednu od tri klase, a prema definicijama datim u ovom pravilniku. To znači da vozilo može biti razvrstano kao standardno istorijsko vozilo, replika istorijskog vozila ili reprodukcija istorijskog vozila.

„Reprodukcija istorijskog vozila može se smatrati vozilom od istorijskog značaja ukoliko ispunjava uslove propisane ovim pravilnikom samo u slučaju da predstavlja kopiju retkog i istorijski značajnog modela vozila, uz saglasnost Agencije“, stoji u Pravilniku.

Prvi korak u procesu utvrđivanja statusa oldtajmera je podnošenje Zahteva za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja, koji podnosi vlasnik vozila ili lice koje on ovlasti.

Zahtev se podnosi Agenciji preko ovlašćenog pravnog lica, a predaje se i dokumentacija u kojoj, između ostalog, treba da se nađe saobraćajna dozvola i potvrda o registraciji, carinska isprava ili dokaz da je započet carinski postupak ukoliko je vozilo uvezeno kao i identifikaciona kartica koju izdaje FIVA – Fédération Internationale des Véhicules Anciens – međunarodna nevladina organizacija posvećena očuvanju, zaštiti i promociji vozila od istorijskog značaja.

Ova procedura završava se izdavanjem Zaključka o statusu vozila od istorijskog značaja, a troškove pregleda dokumentacije, ispitivanja i izrade izveštaja o ispitivanju (pozitivnog ili negativnog) i izdavanja Potvrde o vozilu od istorijskog značaja ili duplikata, snosi podnosilac zahteva.

Foto: Freepik

Kako se gubi status oldtajmera?

Status vozila od istorijskog značaja oduzima se, kako je navedeno u Pravilniku, u slučaju nastanka bitne promene na vozilu, prepravke, promene stanja u pogledu originalnosti, značajnih oštećenja i narušenosti očuvanosti vozila.

Agencija, takođe, oduzima predmetnom vozilu status vozila od istorijskog značaja na osnovu negativnog mišljenja o status, odnosno negativnog izveštaja o ispitivanju.

Ta institucija zadužena je i da vodi evidenciju o vozilima od istorijskog značaja u elektronskom, odnosno pisanom obliku, a evidenciju čini registar ispitivanja, registar izdatih potvrda i dosije ispitivanog vozila.

Pravilnik reguliše i preduslove koje treba da ispuni Savez klubova istorijskih vozila. Prema tekstu pravilnika, mora biti registrovan u Agenciji za privredne registre kao savez najmanje dve godine, da ima najmanje pet registrovanih klubova istorijskih vozila u svom članstvu, da članovi klubova saveza imaju najmanje 50 istorijskih vozila u svom vlasništvu i da u svom članstvu ima najmanje dva stručna lica koja poseduju specifična znanja o vozilima koja su proizvedena pre 30 i više godina, kao i da poseduje odgovarajuću stručnu literaturu o vozilima koja su proizvedena pre 30 i više godina.

Ovaj pravilnik objavljen je u Službenom glasniku 12. jula, a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.

Od toga su, međutim, izuzeti član 4. (koji propisuje procedure za utvrđivanje i oduzimanje statusa, kao i razvrstavanje u kategorije oldtajmera), kao i članovi od 6. do 14. koji propisuju druge detalje oko procedura i njihovih učesnika – pa izuzeti članovi počinju da se primenjuju po isteku šest meseci od dana stupanja na snagu, stoji u Pravilniku koga je potpisao resorni ministar Goran Vesić.

  • SABRINA

    15.7.2024 #1 Author

    Ovo je baš interesantno.

    Odgovori

  • Inquiete

    15.7.2024 #2 Author

    U manjim gradovima je svaki drugi automobil oldtajmer… :))

    Odgovori

  • SHALIMAR

    15.7.2024 #3 Author

    Ja verujem da ih kod nas bas dosta ima…

    Odgovori

  • Prevarant

    16.7.2024 #4 Author

    Ako je Vesic pisao pravilnik tu nema da fali…

    Odgovori

  • BIJUTI27

    2.8.2024 #5 Author

    Sto se Srbije tice bar dve trecine registrovsnih vozila su oldtajmeri prve kategorije 🙄

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.