Koji radnici će od Nove godine imati pravo na naknadu za prevoz?
20.12.2024 16:55 Autor: Ljiljana Begović 23
Od 1. januara 2025. godine Beograd će postati prvi grad u Srbiji koji uvodi besplatan javni prevoz za sve građane. Ova odluka, doneta od strane Skupštine grada Beograda, izazvala je brojna pitanja o pravima zaposlenih na naknadu troškova prevoza i obavezama poslodavaca.
Dok se ova promena može smatrati značajnim olakšanjem za građane prestonice, ona istovremeno otvara pravne i poreske dileme koje će uticati na radne odnose u Beogradu i širom Srbije.
Prema Zakonu o radu, svaki zaposleni ima pravo na naknadu troškova prevoza za dolazak i odlazak sa posla, osim ako poslodavac obezbedi sopstveni prevoz. Naknada je u visini cene mesečne karte za javni saobraćaj ili stvarnih troškova prevoza, pod uslovom da je dokumentovana.
Međutim, sa uvođenjem besplatnog prevoza u Beogradu zaposleni koji koriste javni saobraćaj neće imati pravo na naknadu za prevoz, jer nema dokumentovanih troškova.
“Pored toga, prema Zakonu o porezu na dohodak građana, ovakve naknade su oslobođene poreza do iznosa od 5.398 dinara mesečno. Zaposleni koji ne koriste javni prevoz već privatna prevozna sredstva, kao što su sopstveni automobil, taksi ili kombi prevoz, mogu ostvariti pravo na naknadu uz odgovarajuću dokumentaciju, poput izjave o korišćenju određenog prevoznog sredstva”, navodi predsednica udruženja Računovodstvena komora Srbije Snežana Mitrović.
Besplatan javni prevoz u Beogradu ne menja pravo zaposlenih da traže naknadu troškova ukoliko koriste alternativna prevozna sredstva. Međutim, zaposleni koji koriste isključivo javni prevoz neće imati pravo na ovu naknadu, jer neće postojati dokumentovani troškovi.
Naša sagovornica ističe da ovo poslodavce u Beogradu stavlja u specifičan položaj.
“Od njih se i dalje očekuje da definišu pravila o naknadama za prevoz u svojim opštim aktima, ali samo za zaposlene koji ne koriste javni prevoz. To može uključivati zaposlene koji koriste sopstveni automobil ili druge vidove privatnog prevoza. Za zaposlene u drugim gradovima Srbije, gde javni prevoz nije besplatan, situacija ostaje nepromenjena. Poslodavci su i dalje u obavezi da isplaćuju naknade za prevoz u visini cene mesečne karte za javni prevoz ili drugih dokumentovanih troškova”, smatra Mitrović.
Ova razlika dovodi do potencijalne diskriminacije između zaposlenih u Beogradu i onih u drugim gradovima.
“Za poslodavce u Beogradu odluka o besplatnom javnom prevozu može doneti finansijske uštede, jer neće morati da isplaćuju naknade zaposlenima koji koriste javni prevoz. S druge strane, poslodavci u drugim gradovima će i dalje snositi trošak naknada za prevoz svojih zaposlenih, što ih stavlja u nepovoljan položaj”, kaže naša sagovornica.
Pročitajte još:
Odluka Beograda o besplatnom javnom prevozu otvara širu debatu o tome da li bi i drugi gradovi i opštine u Srbiji trebalo da slede isti primer. Takva praksa bi ne samo olakšala svakodnevni život građanima, već i ujednačila uslove za poslodavce i zaposlene u celoj zemlji.
„Međutim, pitanje prava na naknadu za prevoz ostaje posebno značajno za zaposlene sa nižim primanjima, za koje čak i minimalni troškovi prevoza mogu predstavljati značajan finansijski teret“, zaključuje predsednica udruženja Računovodstvena komora Srbije Snežana Mitrović.
Inquiete
20.12.2024 #1 AuthorKo ide kolima na posao, mora da ima naknadu troškova!
Teniku
22.12.2024 #2 AuthorNema šanse.
Benex
22.12.2024 #3 AuthorNisi rođen u kolima…sedi u bus i putuj igumane
ZVONČICA
22.12.2024 #4 AuthorU njegovom stilu
PAVLE-2005
21.12.2024 #5 AuthorDonesu odluku ali pojedinosti će usput kao i uvek
zvezda
21.12.2024 #6 AuthorZaposleni koji dolaze na posao automobilom treba da imaju pravo na naknadu
Benex
22.12.2024 #7 AuthorKo kaze?
Iksi
21.12.2024 #8 AuthorPa bar nesto kad bi se pokrilo …
Dragan
22.12.2024 #9 AuthorSvaki zaposleni ima pravo na putne troskove zbog dolaska i odlaska sa posla. Vrhovni kasacioni sud je brojnim presudama ovako zauzeo stav. U Jagodini je godinama besplatan prevoz i preduzeca nisu isplacivala ove troskove. Svi koji su tuzili, dobili su sporove. Zato, ne zavaravajte poslodavce, putni troskovi moraju da se placaju. Dok se Zakon ne promeni.
Jelena
3.1.2025 #10 AuthorMora član 118 zakona o Radu da se izmeni ili dopuni pogotovo za sve državne organe i javna preduzeća i da se dopuni Posebni kolektivni ugovor za državne organe kao i Uredba o naknadi troškova.!!!
Draža
22.12.2024 #11 AuthorPročitajte Zakon o radu, pa onda pišite tekst. Nigde se ne pominje vezivanje za cenu mesečne karte, niti ikakvo dokumentovanje troškova. Reper je „cena karte u javnom prevozu“.
driver
24.12.2024 #12 AuthorMa kakva bre cena karte koji je izmislio šapić, ne bi imao ni za 10 litara goriva mesečno nego procenat od cene benzina po kilometru i kraj.
Dack
22.12.2024 #13 AuthorPrevoz je besplatan i nema više nikakve logike da se plaća prevoz, pogotovo ako grad Beograd isplaćuje zaposlenim u državnom sektoru prevoz to je sigurno za krivičnu prijavu. Pa samo grad Beograd od svojih službenika koliko ih ima da taj novac ostane gradu biće naplata 5 puta veća nego sad . Prevoz je besplatan a narod može i helikopterom da ide na posao ako ima lovu
Janko
22.12.2024 #14 AuthorSad je prevoz besplatan tako da. Nema potrebe više da se ista isplaćuje za prevoz. A ko neće autobusom nek ide čine hoće njegova stvar bitno da je država omogućili svakom da besplatno dodje na posao. Ovde je drugi problem ceo Beograd mora da se zonira i svako ko ima auto mora da plaća parking. Ispred svoje zgrade naknada za prvi auto da bude 500 dinara za drugi 2000 hiljade dinara i tako sve skuplje. Za ostale gradjane parking bi koštao kao i do sada po zonama 100 dinara sat . Pa nema logike da dodjes ujutro zauzmes stanarima parking i šta te briga ovako kad svi plaćaju sve će biti pesma. Naravno smanjiće se gužve u Beogradu plus grad će biti čistiji
Goran BG
23.12.2024 #15 AuthorTi si neki teško bolestan čovek? Deluje tako…ili ti ne koristiš kola pa su ljubomoran, a to je opet neka vrsta teške bolesti…
Nebojsa
22.12.2024 #16 AuthorPa kako pisete da je beograd prvi grad koji uvodi besplatan prevoz, zasto lazete kad u Jagodini to postoji vec 10 godina besplatan prevoz za sve gradjane
REA
22.12.2024 #17 AuthorJagodina je imala sve dok je Palma bio tu cini mi se
Mare
22.12.2024 #18 Author…i tako sve za Beograd i opet Beograd.Svi cemo i dalje raditi za Bg,a dokle videcemo.Na jugu ljudi rade za minimalac i sve placaju i za ova davanja i za neradnike.Ko da nemamo i mi svoja prava i decu.Sramota!!!
gagica
22.12.2024 #19 AuthorLogicno je da mora nekako da se dodje na posao pa to treba i platiti
Anja
22.12.2024 #20 Authorod 1 januara tek ce kasniti prevoz u Beogradu
Dragan Colovic
23.12.2024 #21 AuthorNajvise glasaca ima u tom „modernom “ gradicu,a bura pocela,talasi rastu,cunami samo sto nije,vredi pokusati smiriti ljude,znam samo da se u zivotu sve placa i da to ne postoji,ko ce platiti,najverovatnije uskladjivanje nedeljno cene goriva i nase limuzine euro 3 standard,pa ce biti 5 din. gore,a u petak 1 din.dole itd…itd.ma ima nacina. Pozdrav braco i sestre,nek nam je Bog u pomoc.
Jj992
24.12.2024 #22 AuthorAko je besplatan prevoz i jos dinamican red voznje bice to besplatni dinamicki prevoz tj nece ga biti 😀
STEPA
26.12.2024 #23 AuthorPotpuno nekorektno, treba naradnvsn BG da se pobuni