Franšizing kao ulaz u preduzetničke vode

Kome su namenjene franšize i kako odabrati pravu?

InvesticijePoslovanjeSrbija

29.5.2025 12:53 Autor: Aleksandra Kekić 3

Kome su namenjene franšize i kako odabrati pravu? Kome su namenjene franšize i kako odabrati pravu?
Za sve one koji žele da pokrenu posao, ali nisu sigurni kako bi to uradili, nemaju dovoljno znanja ili iskustva, franšiza deluje kao odlično... Kome su namenjene franšize i kako odabrati pravu?

Za sve one koji žele da pokrenu posao, ali nisu sigurni kako bi to uradili, nemaju dovoljno znanja ili iskustva, franšiza deluje kao odlično rešenje. Reč je o korišćenju profitno proverenog poslovnog modela drugog poslovnog subjekta. Postoji već izgrađen brend, modeli su već razrađeni, kupci znaju za proizvod ili uslugu koje nameravamo da prodajemo i često su precizno definisana početna ulaganja.

Ipak, kako za Biznis.rs kaže finansijski analitičar Đorđe Ostojić, postoji nekoliko oblasti poslovanja koje su ostavljene za procenu primaoca franšize. To su procena prihoda, ekskluzivnost i trajanje franšize, kao i razumevanje naknada.

“Franšizer će gotovo sigurno imati detaljne podatke koje će vam prezentovati, ali je preporuka da ne uzimate ništa zdravo za gotovo i uradite detaljnu projekciju budućeg poslovanja”, napominje Ostojić.

Kada je reč o zaštiti od eventualnog neuspeha, naš sagovornik navodi da upravljanje franšiznim aranžmanom počinje još tokom pregovora, odnosno pre potpisivanja ugovora o franšizi i već tada bi trebalo razmisliti o izlaznoj strategiji ako se planovi ne ostvare.

“Bilo bi dobro da je već u ugovoru o franšizi definisano kako i kada može da se prekine poslovanje, šta se dešava sa opremom, da li franšizant može da proda svoj biznis, postoji li zabrana konkurencije? Ako se nalaze u franšiznom ugovoru, odgovori na ova pitanja će umnogome odrediti da li je moguć izlaz iz investicije i koje su posledice takvog poteza”, kaže finansijski analitičar.

Foto: Pelels / Tim Douglas

Ko bi trebalo da se upusti u ovakvo investiranje?

Na pitanje kome bi, kao konsultant, savetovao da se upusti u ovakvo investiranje, Ostojić odgovara da bi idealan kandidat bio motivisani mladi preduzetnik ili preduzetnica sa dostupnim kapitalom, koji traži provereni poslovni model, ima dobre organizacione veštine, spreman je da uči i sledi sistem, voli rad s ljudima i zna da posao ne postaje profitabilan preko noći.

“Franšizni model nije za one koji žele kreativnu slobodu, teško se pridržavaju tuđih pravila i nemaju jasnu predstavu o realnim troškovima i obavezama koje poslovanje unutar jedne franžize donosi”, smatra Đorđe Ostojić.

Marica Vidanović, rukovodilac Centra za franšizing Privredne komore Srbije i član UO Srpske franšizne asocijacije, ističe da je izbor prave franšize ozbiljna odluka i zahteva strateški pristup, jer franšizno poslovanje ne odgovara svima podjednako.

“Nekome više odgovara potpuna nezavisnost da bi sami uspeli, dok drugima više odgovaraju uslovi rada u velikim poslovnim mrežama”.

Više od 250 franšiznih brendova u Srbiji

Prema podacima PKS iz oktobra prošle godine, u Srbiji trenutno posluje preko 250 franšiznih brendova koji zapošljavaju više od 30.000 radnika i imaju preko 4.500 prodajnih mesta. Srpski franšizni brendovi zauzimaju oko 35 odsto tržišta, dok je ostali deo od 65 odsto opredeljen za inostrane brendove, iz zemalja regiona, EU, SAD i Azije.

Koje franšize su profitabilne?

Naša sagovornica naglašava da je početni kapital jedan od ključnih faktora za primaoce franšize, kada biraju pravu za sebe, te da bi trebalo da bude realno sagledan.

“Ne ulažite sav raspoloživ kapital. Preporučuje se da ostavite rezervu od bar šest meseci operativnih troškova, jer većina biznisa tek nakon tog perioda počinje stabilno da posluje”, savetuje sagovornica portala Biznis.rs.

Kako dodaje, franšizno tržište je raznovrsno, ali postoje oblasti koje se tradicionalno pokazuju kao profitabilnije jer zadovoljavaju stalne potrebe ili su deo aktuelnih trendova. To su: ugostiteljstvo i brza hrana, maloprodaja i „convenience” prodavnice, zdravlje, lepota i „wellness”, obrazovanje i edukativne franšize, logistika, kurirske i servisne franšize i servisi za održavanje doma i vozila.

“Kod procene profitabilnosti treba sagledati brzinu povrata investicije, maržu proizvoda ili usluga, stabilnost potražnje, potencijal za širenje (dodatne lokacije, dodatne usluge) i kolika je konkurencija na određenom lokalitetu, gradu ili region”, kaže Marica Vidanović.

Dodaje i da Srbija poseduje sve veći broj franšiznih koncepata koji su ostvarili inicijalne korake ka internacionalizaciji, uglavnom u regionu Balkana.

„Franchise Day – Franšizne poslovne prilike“

Srbija na nacionalnom nivou od 2024. godine ima i formalno osnovanu Srpsku franšiznu asocijaciju (SFA), koja u veoma bliskoj saradnji sa Privrednom komorom Srbije (PKS) sprovodi aktivnosti na približavanju teme franšiznog poslovanja celokupnoj poslovnoj javnosti Srbije. Tako će u petak, 6. juna u Privrednoj komori Srbije biti održana ekskluzivna prezentacija franšiznih poslovnih modela: “Franchise Day – Franšizne poslovne prilike”.

Događaj će pružiti sve ključne informacije o tome kako odabrati, kupiti i uspešno voditi proveren i kredibilan franšizni koncept. Predstaviće se brendovi: Flash, Malac Genijalac, Logischool, Kids escape room, Tinker Labs. Prijave su moguće putem mejla: info@sfa.rs.

Inače, SFA je postala i član Evropske franšizne federacije.

  • Jelena

    30.5.2025 #1 Author

    Franšiza je dobar izbor za početnike koji traže podršku i proveren model, ali bez detaljne analize rizika, nema sigurnog uspeha.

    Odgovori

  • Aca1984

    30.5.2025 #2 Author

    Franšiza donosi uređen sistem poslovanja , ali i ona je skupa. Franšizno ime se dosta plaća

    Odgovori

  • SHALIMAR

    30.5.2025 #3 Author

    I uslove koji se moraju ispuniti da bi dobili fransizu..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.