Edukacija potrošača i malih preduzeća bitna za smanjenje emisija

Kompanije osećaju uticaj klimatskih promena, regulativa remeti sprovođenje „zelene politike“

EkologijaPoslovanjeRegionSrbija

8.6.2025 15:25 Autor: Miljan Paunović 15

Kompanije osećaju uticaj klimatskih promena, regulativa remeti sprovođenje „zelene politike“ Kompanije osećaju uticaj klimatskih promena, regulativa remeti sprovođenje „zelene politike“
Uticaj klimatskih promena sve više osećaju i velike kompanije koje moraju svoje načine poslovanja da prilagođavaju ekstremnim vremenskim uslovima. Na taj izazov odgovaraju tako... Kompanije osećaju uticaj klimatskih promena, regulativa remeti sprovođenje „zelene politike“

Uticaj klimatskih promena sve više osećaju i velike kompanije koje moraju svoje načine poslovanja da prilagođavaju ekstremnim vremenskim uslovima. Na taj izazov odgovaraju tako što čine sve što je u njihovoj moći da smanje emisije CO2 u procesu proizvodnje i transporta robe, i da svoje poslovanje što više preusmere na modele koji odgovaraju zelenoj tranziciji.

Na šestoj konferenciji „Rizici novog doba i održivost: let u nepoznato“, održanoj u četvrtak u beogradskom hotelu Hajat, predstavnici poslovne zajednice izneli su svoje mišljenje o klimatskim promenama i njihovom uticaju na poslovanje.

Teodora Kovačević, lider za održivo poslovanje kompanije IKEA Srbija, kaže da oni prepoznaju i osećaju uticaj klimatskih promena na poslovanje.

„Odražavaju se na naš lanac snabdevanja, utiču na neka očekivanja kod naših potrošača, ali i na eksploataciju resursa. Trudimo se da damo konkretan i rezistentan odgovor na sve što klimatske promene donose. Najveće emisije u našem slučaju dolaze iz same eksploatacije sirovina i njihove upotrebe, zato se okrećemo ka postavljanju cirkularnog poslovnog modela. Tako se okrećemo i ka našim potrošačima i edukujemo ih da ono što kupuju čuvaju duže i popravljaju, a na kraju te proizvode recikliramo i ponovo ih upotrebljavamo. Nudimo i konkretne usluge koje prate pomenuti model, kao što je otkup već korišćenih proizvoda, naš cirkularni kutak – kupovina proizvoda koji su ranije bili izlagani i imaju neku sitnu grešku i na taj način uključujemo same kupce u zatvaranje tog kruga“, objašnjava Kovačević i dodaje da će na tržištu sledeće godine plasirati platformu koja će povezati kupce koji žele da prodaju svoj stari IKEA nameštaj sa drugim kupcima.

Zelena tranzicija u poljoprivredi je od izuzetnog značaja, a o tome je govorila Tijana Koprivica, direktorka održivog poslovanja Delta Holdinga.

Suva zemlja
Foto: Pixabay

„Najveći uticaj na životnu sredinu je u ovoj oblasti jer dok obrađujemo zemljište moramo da mislimo i na naredne generacije. Ono se obrađuje mehanizacijom koja koristi fosilna goriva, a tu dolazimo do efekta staklene bašte. Ne treba zaboraviti ni na životinje, koje takođe proizvode određene količine emisija. Zbog toga bi najveća ulaganja trebalo da budu u našem sektoru Delta agrar, jer zelena transformacija dolazi odatle. Osim što sagledavamo uticaj našeg poslovanja na prirodu i društvo, treba uzeti u obzir i uticaj eksternih, pre svega klimatskih promena, zatim promena u društvu – pravi je izazov odliv mladih talenata i radne snage na našem tržištu“, ističe Koprivica i dodaje da je na osnovu istraživanja koje su oni uradili uticaj klimatskih promena na agrar, ipak, najveći izazov.

„Prošle godine je bilo 70 dana bez kiše, a to utiče na prinose i rezultate. Mi ulažemo u preciznu poljoprivredu, sisteme za navodnjavanje, regenerativnu poljoprivredu kojom obezbeđujemo da se anulira negativan uticaj našeg poslovanja“, objašnjava Koprivica.

I u sektoru nekretnina oseća se uticaj klimatskih promena, a o tome je govorio Bojan Ljubičić, direktor portfolija kompanije Marera Properties koja ima više od 200.000 kvadrata.

„Klimatske promene, ali i regulatorni okviri, utiču na ovaj sektor u zelenoj tranziciji. Uticaj vremenskih prilika se ne može zanemariti, posebno u office segmentu, jer je tokom leta veća potrošnja energije i to iziskuje više troškove. U okviru industrijskog dela u ovoj oblasti, roba koja se nalazi u otvorenim skladištima je na udaru mikroćelijskih oluja u poslednje dve godine, i to nanosi velike štete, te je veliki izazov kako se sa tim izboriti. S druge strane, mi još uvek nismo pod velikim pritiskom što se tiče samog tržišta nepokretnosti, jer jednostavno u Srbiji ono nije dovoljno razvijeno što se tiče same regulative i sertifikacije. Borimo se sa nedostatkom kvadrata u kancelarijskom segmentu, a koriste se prostori koji nisu namenjeni za tu svrhu (nisu sertifikovani), naročito u Beogradu“, objašnjava Ljubičić i veruje da će Srbija proći put poput Mađarske, gde se na primer tržište u Budimpešti podelilo na sertifikovani A deo, i nesertifikovani B deo, pa su mnogi investitori krenuli da urade brzu sertifikaciju.

Dim u gradu
Foto: Rawpixel

Gubici usled vremenskih nepogoda poslednjih godina rapidno rastu, i to osećaju i velike ekonomije. Leo Pandžić, direktor Direkcije za održivi razvoj DDOR osiguranja, kaže da su u periodu od 40 godina – od 1980. do 2020, globalni ekonomski gubici iznosili 3.000 milijardi dolara, a da njihovo ubrzanje sledi od 2023. godine.

„Tada su oni bili 300 milijardi dolara, a prošle godine iznosili su 320 milijardi. Osigurani ekonomski gubici prošle godine godine iznosili su 137 milijardi dolara, a ove godine se očekuju viši – 145 milijardi dolara. Nakon požara u Kaliforniji banke i građevinska industrija su opreznije, da ne bi imali veće gubitke. Izgradnja objekata je usporena zbog novih regulativa koje propisuju otpornije materijale, a to iziskuje veće troškove. Tržište nekretnina je reagovalo skokom cena u proteklih pet godina za 50 odsto u ovoj državi SAD“, objašnjava Pandžić.

Što se tiče Srbije, najčešće štete su – merene u milijardama dinara – usled suše, zatim od poplava, ali i u poljoprivredi kao posledice grada.

Da bi se kompanije izborile sa onim što dolazi u smislu klimatskih promena, potrebno je da se usklade zakonodavni okviri i da im se omogući da sprovode svoju „zelenu politiku“.

Tijana Koprivica kaže da Delta holding klimatske promene oseća i u lancima snabdevanja, ali da oni biraju dobavljače koji poštuju standarde životne sredine.

„Naša kompanija ima kodeks po ovom pitanju koji moraju da prihvate i poštuju naši saradnici. Nije uvek lako dobiti podatke od dobavljača, posebno od malih preduzeća iz Srbije, a to je važno kako nama tako i potrošačima. Kao kompanija treba da izveštavamo o emisijama kada su klimatske promene u pitanju, ali i o našim dobavljačima – kako se oni bore sa tim, a to je izazov ne samo nama već i celoj Evropi. To je jedan složen proces i zajedno moramo da radimo na edukaciji, posebno malih preduzeća iz Srbije, i da ulažemo u ovaj segment“, ističe Kovačević i dodaje da se njihov kodeks, koji važi i za dobavljače, zasniva na poštovanju ljudskih i radnih prava, kulturi poslovanja, upravljanju otpadom, jer je transport takođe važan i vozila bi trebalo da budu adekvatna, u smislu da što manje zagađuju životnu sredinu.

I Teodora Kovačević iz IKEA-e kaže da je dekarbonizacija lanaca snabdevanja ključna stvar u samom poslovanju, te da oni koriste pun kapacitet energije iz obnovljivih izvora.

„Jedan deo dolazi iz naših solarnih panela, a ostatak – kao i kod većine kompanija – od sertifikovanih dobavljača. Tu ne želimo da stanemo, cilj nam je da prepolovimo emisiju do 2030. godine u našem regionu u odnosu na 2024. kada je reč o prodajnom lancu vrednosti. To radimo kroz povećanje reciklaže od 50 odsto za ovu godinu, trudimo se da u potpunosti izbacimo iz upotrebe vozila na fosilna goriva, i da proširimo solarne kapacitete. Za nas klimatske promene nisu neka daleka budućnost, već svakodnevica i u skladu sa tim se ponašamo“, ističe Kovačević i dodaje da je zakonodavni okvir često problem da bi se inovacije sprovele u delo, iako postoje volja i želja.

„Zakonodavni okvir u najmanju ruku usporava implementaciju nekog rešenja, na primer ugradnju solarnih panela. On ograničava da mi kao proizvođači ne možemo da budemo i korisnici energije koju proizvodimo, što je paradoks. Takođe je problem i sa troškovima za odlaganje otpada, koji su znatno viši i računaju se po metru kvadratnom, a ne kubnom“, kaže predstavnica kompanije IKEA.

  • KIMCHI

    8.6.2025 #1 Author

    Ozbiljna tema sa jos ozbiljnijim dugorocnim posledicama

    Odgovori

  • VALERIJA

    8.6.2025 #2 Author

    Nažalost ali tako je, mada je to i korektno da svi osete odgovornost globalnih promena.

    Odgovori

  • Šone

    8.6.2025 #3 Author

    Previše rigidna pravila mogu obeshrabriti, naročito manje firme.

    Odgovori

  • LAV

    8.6.2025 #4 Author

    Promene koje se desavaju su brze neho zenela agenda i zato treba svi da ucestvujemo u ocuvanju zivotne sredine koja nam treba svima.

    Odgovori

  • ZVEZDA

    8.6.2025 #5 Author

    Klimatske promene uticu na sve

    Odgovori

  • ZVONČICA

    8.6.2025 #6 Author

    Nažalost mislim da svi osećaju posledice

    Odgovori

  • ZELJKA

    8.6.2025 #7 Author

    Kad bi svako krenuo od sebe i ucinio za prirodu sta moze, osetilo bi se poboljsanje

    Odgovori

  • SUNCICA

    8.6.2025 #8 Author

    Svi osećamo klimatske promene, moraće sve da se menja iz korena.

    Odgovori

  • Jelena

    8.6.2025 #9 Author

    Klimatske promene su realnost koju privreda više ne može da ignoriše. Podrška zakonodavstva i edukacija malih preduzeća ključni su za efikasnu zelenu tranziciju.

    Odgovori

  • JEKSICA25

    8.6.2025 #10 Author

    Bitno je da se ocuva sredina prirodna

    Odgovori

  • LJUBOMIR

    8.6.2025 #11 Author

    To utiče na svaki segment života, pa i na kompanije, moraće „zelenjaci“ malo više da se aktiviraju.

    Odgovori

  • Jeca

    8.6.2025 #12 Author

    Snabdevanje je kljucna stvar.

    Odgovori

  • Vanja

    8.6.2025 #13 Author

    Bitna stvar za reciklazu!

    Odgovori

  • Faith

    8.6.2025 #14 Author

    Ipak se ne može sve isplanirati i predvideti

    Odgovori

  • ELLA

    9.6.2025 #15 Author

    Kasno su se setili

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.