Kongresni turizam ponovo aktuelan u Srbiji
23.5.2023 16:21 Autor: Julijana Vincan 5
Beograd je već godinama centar kongresnog turizma u regionu, a sve više mu se pridružuju i druge poznate destinacije širom Srbije, poput banjskih i planinskih turističkih centara – Kopaonik, Zlatibor, Vrnjačka ili Soko banja. Pandemija korona virusa na kratko je prekinula praksu održavanja sajmova, konferencija i drugih poslovnih sastanaka uživo, ali to je samo dovelo do njihovog privremenog odlaganja.
Svi koji su pomerili svoje zakazane susrete, neki i po više puta čekajući da prođe opasnost od virusa, obradovali su se konačnom popuštanju mera ograničenja. Prethodne i ove godine najzad su ponovo puni kalendari kada je reč o poslovnim putovanjima, a kako ističu organizatori događaja, trenutno svedočimo ponovnom procvatu kongresnog turizma u Srbiji.
Direktorka agencije Art Event Anna Pankova kaže za Biznis.rs da su se sastanci uživo, konferencije i poslovna putovanja vratili, i da ih ima čak i više nego tokom 2019. i 2020. godine (do korone).
„Očigledno je da su ljudi odlagali ove događaje, a sada su sa jedne strane navikli na online rad, a sa druge nisu odavno imali priliku da sarađuju uživo. Sada se organizuje mnogo događaja i sjajna je kombinacija između online i offline posla, jer se često rade konferencije gde uživo uključujemo ljude iz različitih zemalja preko video poziva. Postepeno se krenulo i sa poslovnim putovanjima, mada je sve bilo usporeno i tokom prošle godine“, ocenila je Pankova.
Njena agencija posluje u Beogradu od 2016. godine, a sada imaju više posla nego pre pandemije, ali kaže da je to bilo očekivano.
„Ova situacija povezana je i sa ratom u Ukrajini, jer imamo ogroman broj firmi koje su dovele svoje radnike iz inostranstva. Veliki broj IT kompanija došao je u Srbiju i one su navikle na neki viši standard kada je reč o organizaciji događaja, a ovde traže ono što nikad nije postojalo, tako da se organizovanje razvija u inovativnijem smeru što se tiče vrste usluga“, objašnjava Pankova.
Art Event je i ranije imao mnogo ruskih klijenata, što nije neobično jer je Pankova Ruskinja koja živi na Balkanu od 2011. godine.
„Namerno radimo neke rekvizite kojih ovde nema, neke atrakcije i slično. Stranci i doprinose razvoju novih ideja i projekata. Vole da putuju, gledaju šta ima u Srbiji, tako da ove godine zbog toga ima više posla nego 2019.“, navodi naša sagovornica.
Početak organizacije bar dva meseca ranije
Koliko vremena iziskuje organizacija nekog događaja zavisi, naravno, od njegove kompleksnosti. Prema rečima Pankove, jedna velika kompanija početkom septembra prošle godine obratila se agenciji Art Events povodom događaja koji je bio planiran za početak oktobra.
„Događaj je organizovan za 300 ljudi, a bilo nam je potrebno tri nedelje da sve pripremimo. Sa druge strane, nekad se dešava da ima dovoljno vremena za razradu, a kada su u pitanju veliki događaji koji zahtevaju prijavljivanje kompanije u maju šalju upite za avgust“, kaže Pankova.
Za manje formate koji nisu mnogo zahtevni iz ugla tehnike potrebno je, kako kaže, oko dva meseca.
„Postoje firme koje prave planove, na primer, tokom decembra za proleće i leto. Dakle, u zavisnosti od formata potrebno je dva do tri meseca. Mi smo ipak spremni da organizujemo događaj i za nekoliko dana. Tada nije moguće izvesti sve, ali s obzirom na to da imamo mnogo iskustva – ja lično oko 17 godina u organizaciji događaja, sve što možemo mi napravimo za kratko vreme“, navodi Pankova.
Cene variraju
Neke agencije najave svoj honorar što je, prema rečima naše sagovornice, postao trend. U Srbiji, kako kaže, nema tako velikih agencija koje imaju svoja odeljenja za tehniku, dizajn, raznovrsne atrakcije…
„Agencije u Srbiji imaju nekoliko menadžera, jednog tehničkog direktora, a tu je često i neki spoljni stručnjak, poput dizajnera. Ako radimo veliki projekat mi uvek zovemo naše spoljne saradnike da preuzmu na sebe, recimo, tehnički menadžment“, otkriva Pankova.
Ona je istakla da postoje dva načina formiranja cene. Prvi način, koji je sada trend, označava da agencija koja radi sa kompanijom formira honorar svih menadžera.
„Na primer, sračuna se koliko sati radi svaki od menadžera i navedu njihove cene, a zatim se sve objedini u budžet. Pored tih troškova računa se i agencijska provizija, koja zavisi od veličine projekta. Drugi način rada je kada se unapred jasno istakne visina agencijske provizije. Tu je opet ključan dogovor sa klijentom, ali je obično reč o 15 odsto ukupne svote, ako je recimo projekat vredan 20.000 evra“, istakla je naša sagovornica.
Pankova kaže da oni svoj pristup kombinuju, jer je svaki projekat poseban.
Pročitajte još:
Nemanja Dimić iz agencije BIT events rekao je u razovoru za Biznis.rs da su ove godine organizovali i dvodnevnu konferenciju na Novosadskom sajmu, gde su okupili više od 600 preduzetnika na jednom mestu.
„Mislim da rezultati, kao i brojni zadovoljni učesnici, više govore o uspehu te konferencije. Potrudili smo se oko svakog detalja i već sada planiramo drugu konferenciju koja će biti sledeće godine. Moja želja je da Srbija jednog dana bude prepoznata kao svetska destinacija kongresnog turizma i biću srećan ako makar malo budem mogao da doprinesem na tom putu zajedno sa mojim timom„, izjavio je Dimić.
DASHA
24.5.2023 #1 AuthorSjajna vest!
SHALIMAR
24.5.2023 #2 AuthorDa,napokon posle duzeg vremena…
ELLA
24.5.2023 #3 AuthorOdlično da se pokreću kongresi znači da se privreda razvija
DOBRILA
25.5.2023 #4 AuthorOvo je bas lepo. Super.
gagica
26.5.2023 #5 AuthorLepe vesti.