Više novca potrebno za novine, ulaznice za muzeje, članarine za biblioteke

Kulturni sadržaji poskupeli u celoj EU osim u Grčkoj, u Srbiji cene postepeno rastu

EUKulturaLifestyleSrbija

9.9.2022 10:27 Autor: Julijana Vincan 14

Kulturni sadržaji poskupeli u celoj EU osim u Grčkoj, u Srbiji cene postepeno rastu Kulturni sadržaji poskupeli u celoj EU osim u Grčkoj, u Srbiji cene postepeno rastu
Mnogi sektori beleže poskupljenja, uključujući i kulturu. Povećanja su primećena i mimo opšte inflacije na nivou Evropske unije kod nekih kulturnih dobara, uključujući novine... Kulturni sadržaji poskupeli u celoj EU osim u Grčkoj, u Srbiji cene postepeno rastu

Mnogi sektori beleže poskupljenja, uključujući i kulturu. Povećanja su primećena i mimo opšte inflacije na nivou Evropske unije kod nekih kulturnih dobara, uključujući novine i periodične publikacije, kada se uporedi jul ove godine sa istim mesecom 2021. Ovo je zapaženo u svim državama članicama, osim u Grčkoj, pokazuju podaci Zavoda za statistiku EU (Eurostat).

Dakle, u evropskim zemljama je došlo do poskupljenja u kategoriji „muzeji, biblioteke, zoološki vrtovi“. Ipak, cene su ostale stabilne na Kipru i u Luksemburgu, dok je u Malti došlo do sniženja.

U julu 2021. godine harmonizovani indeksi potrošačkih cena (HICP) bili su na sličnim nivoima za sve stavke (108,68) i kulturne usluge (106,86), ali je u julu ove godine jasno došlo do razilaženja jer je HICP za sve stavke iznosio 119,31, a za kulturne usluge 109,77.

Uprkos navedenim poskupljenjima, u nekim kategorijama došlo je i do smanjenja cena. Recimo, između jula 2021. i jula 2022. godine došlo je do pojeftinjenja u kategoriji „oprema za prijem, snimanje i reprodukciju zvuka i slike“.

Izvor: Eurostat

Od 2016. do 2021. godine najveću prosečnu stopu rasta cena kulturnih proizvoda na nivou EU imala je kategorija „novine i periodične publikacije“, koja je u proseku rasla četiri odsto godišnje, što je 2,4 procentna poena (pp) iznad HICP svih stavki. To pokazuje da je inflacija u ovoj grupi proizvoda bila viša od ukupne inflacije potrošačkih cena.

Za kategorije „kulturne usluge“ i „knjige“ stopa rasta je bila pozitivna, ali niža od HICP za sve stavke. Sa druge strane, najveću stopu smanjenja cena registrovala je kategorija „oprema za prijem, snimanje i reprodukciju zvuka i slike“ – u proseku -4,1 procenat godišnje.

Od 2020. do 2021. godine stopa pada kategorije „oprema za prijem, snimanje i reprodukciju zvuka i slike“ značajno je usporila. Takođe, u tom periodu je došlo do blagog povećanja cena za „opremu za obradu informacija“.

Izvor: Eurostat

Cene u Srbiji postepeno rastu, ali ne svuda

Narodni muzej u Beogradu nije menjao svoje cene u poslednje dve godine, kako je potvrđeno za Biznis.rs, tako da su individualne ulaznice za stalnu postavku muzeja 300 dinara, a za aktuelnu tematsku izložbu 500 dinara. Ako želite da pogledate obe izložbe u jednom danu cena ulaznice je 600 dinara.

I iz Muzeja savremene umetnosti u Beogradu za naš portal su potvrdili da nisu menjane cene ulaznica, pa su one i dalje 600 dinara, a sa popustom 300 dinara.

Da se cene članarina godinama nisu menjale ističu i iz Biblioteke grada Beogada, pa su tako članarine za zaposlene 1.500 dinara, za nezaposlene 1.000, a za studente 800 dinara.

Kada je reč o Zoo vrtu u Beogradu, karte su poskupele još 2020. godine, i to za 50 dinara za individualne posete. Od tada ulaznice za odrasle posetioce koštaju 500 dinara, a za decu (od tri do 15 godina) 350 dinara.

Naravno, gotovo sve kulturne institucije (muzeji, pozorišta, Zoo vrt) imaju i povlašćene, ali i besplatne kategorije ulaznica. Pravo na popust obično imaju osnovci, srednjoškolci, studenti i penzioneri.

Vlasnik Bitef Art Caffe-a i Enso restorana, predstavnik nekoliko udruženja i organizator Musicology festivala Miša Relić rekao je za Biznis.rs da su strani izvođači povećali cene, dok su domaći muzičari uglavnom zadržali cene na istom nivou.

„Samim tim su i cene karata za inostrane izvođače veće, a domaći menjaju cene u zavisnosti od popularnosti. Usluga garderobe na ulazu i dalje košta između 200 i 300 dinara, međutim podigli smo cene tamo gde su izvođači poskupeli, a to je otprilike njih 20 od 30“, objasnio je Relić.

  • VOJKAN

    9.9.2022 #1 Author

    Sve ume da poskupi, ali kulturni sadržaji trebaju da budu dostupni svim građanima

    Odgovori

  • Jovana24

    9.9.2022 #3 Author

    Interesantno, kao da se ovde uopste ulaze u kulturu… A tek koliko ljudi ovde posveti istoj svoje vreme

    Odgovori

  • MAJA

    9.9.2022 #4 Author

    Od kulture živimo a od nekulture mremo

    Odgovori

  • Emilija

    9.9.2022 #5 Author

    Cini mi se da se vise ulaze u trzne centre nego u kulturu

    Odgovori

    • DEKSI

      10.9.2022 #6 Author

      U sve se vise ulaze nego u kulturu

      Odgovori

  • Dunja5

    9.9.2022 #7 Author

    Kultura trpi vec dugi niz godina, ovo je samo jos jedna potvrda toga…

    Odgovori

  • MARIJA

    9.9.2022 #8 Author

    Steta, to ce ljude jos vise odaljiti od kulturnih sadrzaja

    Odgovori

  • GOCA BG

    9.9.2022 #9 Author

    Kod nas kultura polako izumire…

    Odgovori

  • GAGA

    10.9.2022 #10 Author

    Cene rastu stihijski, a Sbi ionako malo daju za kulturu

    Odgovori

  • VERA

    10.9.2022 #11 Author

    Logično je i da ulaznice poskupe.

    Odgovori

  • Ceca

    11.9.2022 #12 Author

    Bolje pricati o tome sta ne poskupljuje

    Odgovori

  • Dragana

    11.9.2022 #13 Author

    Drzava bi prva trebala da ulaze mnooogoooo, mnooogoooo vise u kulturu

    Odgovori

  • TATJANA

    11.9.2022 #14 Author

    Uskoro ce svuda

    Odgovori

  • Tina

    13.9.2022 #15 Author

    Rekla bih da je ovde ponuda veca od traznje

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.