Izbor lokacije i kupovina zemljišta najznačajnije stavke

Od garaže do profita – parking mesto postaje najtraženija nekretnina

InvesticijeIzdvajamoNekretninePoslovanjeSrbija

4.9.2025 11:21 Autor: Marija Jovanović 0

Od garaže do profita – parking mesto postaje najtraženija nekretnina Od garaže do profita – parking mesto postaje najtraženija nekretnina
U Beogradu je proteklih godina otvoreno više privatnih parkinga, a ovaj trend polako je zaživeo i u Novom Sadu i drugim većim gradovima u... Od garaže do profita – parking mesto postaje najtraženija nekretnina

U Beogradu je proteklih godina otvoreno više privatnih parkinga, a ovaj trend polako je zaživeo i u Novom Sadu i drugim većim gradovima u Srbiji. Nedostatak parking mesta i skupe garaže podstakli su mnoge da započnu ovaj biznis.

Iako je problem najizraženiji u centralnim gradskim opštinama, pokazalo se da u Beogradu najveći potencijal za dnevno izdavanje imaju parkinzi u blizini Aerodroma Nikola Tesla, dok je u ostalim delovima grada, kada su privatni parkinzi i garaže u pitanju, i dalje najzastupljeniji mesečni zakup, pokazuje istraživanje sajta 4zida.

Izbor lokacije za privatni parking svakako je najznačajnijia stavka, a ujedno je kupovina zemljišta i najveće ulaganje u ovom biznisu, mada ne treba zanemariti ni opremanje prostora, što podrazumeva rampe, video-nadzor i uređaje za naplatu parkiranja.

Vlasnik i direktor agencije za nekretnine Ataše Nikola Radić u razgovoru za Biznis.rs ističe da je reč o sve atraktivnijem biznisu zbog ogromnog nedostatka parking prostora u gotovo svim delovima grada. Kako navodi, prednosti ove investicije su znatno niži troškovi amortizacije i početnih ulaganja u poređenju sa klasičnom izgradnjom objekata.

“Kod izdavanja parking i garažnih mesta troškovi tokom i nakon ulaganja su znatno manji, dok je sam prinos od rente dobar. Za razliku od izdavanja stanova, troškovi su u ovom slučaju znatno manji jer se plaća samo porez na imovinu. Inače je nedostatak parking mesta prisutan u gotovo svim beogradskim opštinama – od Mirijeva, Miljakovca, pa do Rakovice, Naravno, najisplativije je ovaj posao raditi u centru grada, gde je najveći deficit parking prostora i i gde su parking mesta najskuplja”, ističe Radić.

Za početak ovog posla najvažnije je da postoji potražnja. Pored centralnih gradskih lokacija to mogu da budu i drugi centri dešavanja, poput sajma, trgovačkih centara ili aerodroma. Tačnije, gde god može da se pronađe zemljište pogodno za izgradnju parking mesta.

Foto: Freepik

U Beogradu ar zemljišta od 5.000 do 250.000 evra

Cene zemljišta variraju, a kako kaže Radić – one zavise od kapaciteta same parcele.

“Za svaku parcelu neophodna je informacija o lokaciji koja predstavlja ličnu kartu parcele i na osnovu toga se vidi šta na njoj može da se gradi. Ukoliko može da se gradi neki visokostojeći objekat niko neće graditi parking mesta, ali ako za to ne postoji mogućnost onda tu dolaze u obzir parking mesta ili neki manji objekat. Od toga zavisi i vrednost zemljišta koja u Beogradu ide od 5.000 evra po aru za parcele u prigradskim mestima, pa do 250.000 evra u centru grada, na Vračaru ili Starom gradu”, dodaje naš sagovornik.

Kada je reč o cenama zakupa garaža, Nikola Radić kaže da se one u prigradskim naseljima i širem krugu Beograda kreću do 70-80 evra, u centru grada idu i do 250 evra mesečno, dok su cene za spoljašnje parking mesto niže i do 50 odsto.

“Za kupovinu garažnog mesta neophodno je izdvojiti od 10.000 do 70.000 evra u centru grada. Otvorena parking mesta uglavnom se ne prodaju ili ih prodaju investitori van centra uz objekat koji su zidali, ali je i tu cena od nekih 5.000 do 10.000 evra po parking mestu”, zaključuje Radić.

Parking u blizini aerodroma najisplativiji

Iako vlasnici privatnih parkinga u blizini aerodroma kažu da posao ne ide kao pre desetak godina, kada su prvi među njima počeli da rade, sam broj ovih prostora za čuvanje automobila – a ima ih više od 15 u privatnom vlasništvu – svedoči da se posao ipak isplati.

Istraživanje sajta 4zida pokazuje da je konkurencija velika, a ponuda raznovrsna. Najčešći korisnici su ljudi koji odlaze na letovanje i druga putovanja, a lakše im je da automobil ostave u blizini aerodroma nego da dva puta, u odlasku i povratku, plaćaju taksi. Ovi servisi nude različite pakete usluga, od parkiranja na jedan dan, pa i na više od 40 dana.

Vlasnici privatnih parkinga kažu da je ovo posao koji se radi 24 časa dnevno i da je potrebno napraviti dobar plan da bi biznis opstao. Na primeru Beograda i Niša pokazalo se da je blizina aerodroma možda i najbolja lokacija za investiranje, jer ipak još ima i parcela na kojima se ovaj posao može realizovati uz sve neophodne dozvole, a s druge strane postoji i ogromna potražnja za parkingom. Stručnjaci smatraju da se veći broj potencijalnih klijenata može privući i u blizini bolnica, poslovnih centara ili turističkih atrakcija.

U Novom Sadu za parking mesto mesečno i do 150 evra

Izvršni direktor agencije za nekretnine Level Property iz Novog Sada Dragan Rabatić kaže da je parkiranje „gorući problem“ i u Novom Sadu, kako u centralnim, tako i u rubnim delovima grada. Dodaje da kapaciteti nisu dovoljni i da parking postaje najtraženija nekretnina.

Iz te perspektive, nameće se zaključak da je investicija u izgradnju privatnog parkinga sigurna i višestruko isplativa.

Privatni parkinzi još nisu toliko zastupljeni i nema ih onoliko koliko grad kao što je Novi Sad za to ima potrebe. U ovom trenutku broj takvih parkirališta nije veći od 20. Više su to pojedinačni parkinzi u vidu garaža ili garažnih i parking mesta. Iako su urbanisti predvideli na određenim lokacijama izgradnju takvih sadržaja, privatni investitori nisu se do sada upuštali u takve investicije. To je ranije bio monopol grada, a može se očekivati da će se to drastično menjati u budućnosti“, kaže Rabatić.

On napominje da je ovaj tip ulaganja ipak investicija sa dužim rokom povrata uloženih sredstava.

Cene izdavanja parking mesta u Beogradu na sajtu 4zida se kreću od 100 evra mesečno na Vračaru, Zvezdari i u Belvilu. Na Starom gradu, u Dunavskoj ulici, izdavanje parking mesta od 15 kvadrata košta 130 evra mesečno. U Novom Sadu je raspon širi – od 35, pa do 150 evra mesečno, u zavisnosti od lokacije i tipa garaže.

Kada je reč o prodaji parking mesta i garaža, na beogradskom tržištu cene se značajno razlikuju. U Zemunu garaže – takozvane „klackalice“ koštaju oko 12.000 evra, odnosno 1.000 evra po kvadratu, dok se u novogradnji na Voždovcu cena kvadrata podzemne garaže kreće od 1.100 evra.

U luksuznijim kompleksima cene rastu i višestruko – tako se u Beogradu na vodi garaže prodaju za više od 20.000 evra, odnosno i kvadrat ide i do 2.500 evra, dok je u West 65 cena kvadrata gotovo 5.000 evra, a u ponudi na portalu 4zida je garažno mesto od 12 kvadrata za 59.000 evra.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.