Prestonica trenutno poseduje 92 trolejbusa, od kojih saobraća oko 80

Odluka o ukidanju trolejbusa ozvaničena u Službenom listu Beograda – koliko će to koštati?

InfrastrukturaIzdvajamoPoslovanjeSrbija

23.1.2025 08:01 Autor: Milica Rilak 3

Odluka o ukidanju trolejbusa ozvaničena u Službenom listu Beograda – koliko će to koštati? Odluka o ukidanju trolejbusa ozvaničena u Službenom listu Beograda – koliko će to koštati?
Skupština grada Beograda izglasala je na sednici 25. decembra Odluku o zameni postojećih trolejbuskih linija linijama električnih autobusa, ali je taj akt tek sada,... Odluka o ukidanju trolejbusa ozvaničena u Službenom listu Beograda – koliko će to koštati?

Skupština grada Beograda izglasala je na sednici 25. decembra Odluku o zameni postojećih trolejbuskih linija linijama električnih autobusa, ali je taj akt tek sada, posle gotovo mesec dana, ozvaničen kroz objavljivanje u Službenom listu prestonice.

To znači da sada inicijativa kompanije Strela Obrenovac može da se sprovede u delo, a planirano je da na sedam trolejbuskih linija vozi 100 električnih autobusa, i to po ceni od 914,16 dinara po kilometru, koliko bi grad plaćao naknadu budućem privatnom partneru.

Samoinicijativni predlog projekta javno-privatnog partnerstva (JPP) za gradski prevoz putnika kompanije Strela Obrenovac, o kome zapravo govori ova odluka, stigao je 20. decembra do gradskih institucija, da bi se 24. decembra o njemu izjasnila i republička Komisija za JPP, a dan kasnije i gradski odbornici na skupštini.

Interesantno je da materijal koji je dostavljen gradskim odbornicima na odlučivanje, odnosno dokument nazvan „Samoinicijativni predlog projekta…“, nema zaglavlje niti je potpisan na kraju, pa se zapravo samo posredno, iz obaveštenja Sekretarijata za javni prevoz o njegovom prijemu, može zaključiti da se radi o predlogu upućenom od strane preduzeća Strela Obrenovac.

Sve to, međutim, ne znači nužno da će Strela Obrenovac kao idejni tvorac automatski i biti izabrana za privatnog partnera za ovaj projekat – ali joj ničim nije ograničeno niti zabranjeno da učestvuje u budućoj proceduri za koju je, kao autor samoinicijativnog predloga, sugerisala konkretna rešenja.

Tako je predloženo – a gradska Skupština prihvatila – da u obaveze privatnog partnera spada posedovanje odgovarajućih vozila i vozača, da obezbedi kvalitetnu uslugu i tako dalje, ali i da izgradi minimum jedan depo za parkiranje, kao i da „privede nameni“ deo trolejbuskog depoa na opštini Stari grad.

Trolejbuski depo, Stari grad, parcela 48/1 Izvor: Geosrbija, screenshot

Javni partner, kako stoji u dokumentu koji je objavljivanjem u Službenom listu dobio pravnu snagu, ima pravo da odredi trase, broj polazaka i režim rada, ali i da „ustupi deo trolejbuskog depoa“ .

„Javnim ugovorom će se detaljnije urediti međusobna prava i obaveze“, stoji u samoinicijativnom predlogu Strele Obrenovac.

Dalje piše i da je ukupan planirani iznos troškova naknade, na godišnjem nivou, u periodu 2025-2026. godine, u iznosu od 5,68 milijardi dinara bez PDV-a, utvrđen na bazi planiranog broja kilometara i planirane naknade po kilometru za datu vrstu električnih autobusa.

„Navedene analize izvršene su na osnovu pretpostavke da će ugovorno javno-privatno partnerstvo biti zaključeno na period od 20 godina“, piše u predlogu koji daje i procenu strukture cene usluge po pređenom kilometru od 914,6 dinara.

Izvor: Samoinicijativni predlog Strele Obrenovac, Skupština grada Beograda

Ta struktura podrazumeva ključne parametre za promenu cene – kretanje srednjeg kursa evra, troškova zarada, cene struje i inflacije, odnosno potrošačkih cena.

Najveći procentualni uticaj na cenu usluge po kilometru imalo bi kretanje troškova zarada – o čemu je Biznis.rs već pisao kada smo utvrdili da je Strela Obrenovac baš zbog rasta plata u Beogradu tražila aneksiranje ugovora o obavljanju javnog prevoza na 293 autobuske linije i promenu cene po kojom prevoznici obavljaju tu komunalnu delatnost.

I na kraju, budući partner grada u okviru ovog javno-privatnog partnerstva trebalo bi da bude izabran u postupku dodele javnog ugovora gde, kako se ističe u Samoinicijativnom predlogu, postoji mogućnost da se prevoznici koji sada obavljaju uslugu prevoza u prigradskom i lokalnom saobraćaju jave kao budući privatni partneri.

Podsetimo da je Skupština grada Beograda tog istog 25. decembra, kada je usvojila odluku o ukidanju trolejbuskih linija i njihovoj zameni električnim autobusima, zamalo glasala i o predlogu Grada da jednostrano raskine ugovor sa kompanijama Strela Obrenovac, Strela Ub, Lasta i Lastra, koji su u septembru prošle godine dobili posao prevoza putnika na prigradskim i lokalnim linijama.

Taj posao je vredan 69,1 milijardu dinara, odnosno 589 miliona evra, i zaključen je 2023. na deset godina, ali je Grad Beograd zaključio da je konzorcijum prevoznika prekršio ugovor. Ta odluka skinuta je sa dnevnog reda posle jednodnevne obustave rada u Lasti.

Strela Obrenovac je sredinom prošle godine, zajedno sa Strelom Ub, od Beograda dobila posao prevoza na linijama 100 i 700, vredan oko 460 miliona evra u narednih 10 godina.

  • DOBRILA

    23.1.2025 #1 Author

    Najbolje sve neka ukinu , pesaka da se ide…

    Odgovori

  • SABRINA

    23.1.2025 #2 Author

    Ne znam sto su ikome smetali trolejbusa.Jesu stari,ali je možda moglo da se poradi nesto po pitanju obnavljanja voznog parka tj novih.

    Odgovori

  • Inquiete

    23.1.2025 #3 Author

    Šapić više ne zna šta radi od dosade. :))

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.