Saobraćajno preduzeće zapošljava više od 2.000 radnika

Lasta skinuta sa spiska za privatizaciju, u toku aktivnosti oko UPPR

BerzaIzdvajamoPoslovanjeSrbijaStečaj

13.1.2025 13:29 Autor: Milica Rilak 16

Lasta skinuta sa spiska za privatizaciju, u toku aktivnosti oko UPPR Lasta skinuta sa spiska za privatizaciju, u toku aktivnosti oko UPPR
Ministarstvo privrede objavilo je ažurirane podatke za 2025. godinu kada je reč o kompanijama koje su u postupku analize i pripreme za objavljivanje javnog... Lasta skinuta sa spiska za privatizaciju, u toku aktivnosti oko UPPR

Ministarstvo privrede objavilo je ažurirane podatke za 2025. godinu kada je reč o kompanijama koje su u postupku analize i pripreme za objavljivanje javnog poziva za privatizaciju.

Na toj listi više nije Saobraćajno preduzeće Lasta – objavljivanje javnog poziva, kako je navedeno, nije moguće pošto su u Lasti „u toku aktivnosti vezane za Unapred pripremljeni plan reorganizacije“ (UPPR).

Saobraćajno preduzeće Lasta ponovo se našlo u centru pažnje javnosti krajem prošlog meseca, kada je Grad Beograd na dnevni red Skupštine koja je održana 25. decembra stavio predlog Odluke da prestonica jednostrano raskine ugovor sa prevoznicima ASP Strela Obrenovac i Strela Ub, Lasta i Lastra, vredan oko 598 miliona evra.

Zaposleni u Lasti su dan uoči te sednice obustavili rad, da bi potom, kako je saopštila ta kompanija, na sastanku u Ministarstvu privrede „zajedničkim delovanjem Kabineta predsednika Vlade i Ministarstva privrede, uz bezrezervnu podršku predsednika Srbije i predsednika Vlade“ bilo dogovoreno sa nadležnim organima Grada Beograda da se ne sprovodi jednostrani raskid Ugovora o javno-privatnom partnerstvu.

To je rešilo „gorući problem“ prevoza u opštinama Sopot, Grocka, Barajevo, Lazarevac, Mladenovac i Obrenovac, ali zvanično nije bilo poznato šta je dogovoreno kada je reč o budućnosti Laste, koja je 2023. godinu završila sa neto gubitkom od 566 miliona dinara.

Indikativan je, međutim, deo saopštenja u kome stoji da je na sastanku u Ministarstvu privrede „dato obećanje od strane Kabineta predsednika Vlade i Ministarstva privrede da će i ostali zahtevi radnika, reprezentativnih sindikata i rukovodstva Laste biti ispunjeni u najkraćem i razumnom roku“.

Radi se o upravo o zahtevima koji se tiču budućeg poslovanja, uključujući smenu Nadzornog odbora i izbor generalnog direktora, obezbeđivanje kredita za nabavku novih autobusa i omogućavanje zaključenja ugovora o usluzi javnog prevoza u Smederevu, Smederevskoj Palanci, Staroj Pazovi, Inđiji i Aranđelovcu.

SP LASTA AD BEOGRAD

Autoput Beograd-Niš 4, 11050, BEOGRAD (ZVEZDARA), Srbija

Poslovni prihodi (EUR):
64.348.458,74 (2023)
Broj zaposlenih:
2018 (2023)

Sudeći prema objavi Ministarstva privrede, može se zaključiti da je država trenutno sklonija da pitanje Laste reši kroz UPPR nego privatizaciju. Lasta je skinuta sa spiska kompanija za koje bi država potencijalno mogla da potraži kupca ove godine i stavljena je napomena da su „u toku aktivnosti u vezi sa UPPR-om“.

To se uklapa sa nezvaničnim saznanjem Blica, objavljenim u oktobru prošle godine, da je rok za aktivnosti vezane za izradu UPPR-a u Lasti pomeren sa 26. decembra na kraj januara ove godine, kada bi trebalo da se nađe u proceduri, kao i da bi „posle Božića“ trebalo da se održi i Skupština akcionara Laste.

UPPR je, inače, regulisan Zakonom o stečaju, gde se definiše u okviru postupka reorganizacije, koji se sprovodi ako se time obezbeđuje povoljnije namirenje poverilaca u odnosu na bankrotstvo.

Izvor: CRHoV, screenshot

„Reorganizacija se sprovodi prema planu reorganizacije koji se sačinjava u pisanoj formi. Plan reorganizacije može se podneti istovremeno sa predlogom za pokretanje stečajnog postupka ili nakon otvaranja stečajnog postupka u skladu sa ovim zakonom. Ako se plan reorganizacije podnosi istovremeno sa predlogom za pokretanje stečajnog postupka njegov naziv se menja u Unapred pripremljen plan reorganizacije (UPPR), a sadržina i postupak koji se na njega primenjuje određuju se u skladu sa odredbama ovog zakona kojima se to pitanje uređuje“, ističe se u Zakonu o stečaju.

Lasta, međutim, trenutno nije u blokadi, što je jedan od uobičajenih, ali ne i sigurnih „znakova“ da bi neka kompanija mogla da se nađe u predstečajnom ili stečajnom postupku.

Podsetimo da su Grad Beograd i Lasta početkom prošle godine bili akteri uzbudljivih dešavanja na domaćoj berzi, kada je prestonica izašla iz vlasništva ovog saobraćajnog preduzeća, i to za 560 dinara po akciji, odnosno za ukupno 145,26 miliona dinara, koliko je kupac koji stoji iza zbirnog računa u Erste banci platio za ukupno 264.116 akcija. Akcijom Laste danas se trguje po skoro upola nižoj ceni – za samo 290 dinara.

Lasta, inače, nema većinskog vlasnika – najveći paket od 29 odsto kapitala je kod Akcionarskog fonda, 16,77 odsto akcija ima Zbirni račun u Erste banci, država Srbija poseduje 13,77 procenata, a Republički PIO fond 7,88 odsto kapitala.

Još 5,92 odsto akcija ima PIO Fond RS, a svi ostali akcionari nemaju pakete veće od 2,7 odsto, koliko poseduje Nacionalna služba za zapošljavanje.

  • SABRINA

    13.1.2025 #1 Author

    Šta li se ovde dešava?!

    Odgovori

    • Daeko

      13.1.2025 #2 Author

      Ne brinite – zeznuli su Stup Vrsac da bi proradila Lasta

      Ali opet ne brinite AVAV ce I to da sredi ako ne ode.

      Odgovori

  • Iksi

    13.1.2025 #3 Author

    Ko zna sta ce biti od toga

    Odgovori

  • meli77

    13.1.2025 #4 Author

    Samo bez štrajka i gužve u saobraćaju

    Odgovori

  • Jj992

    13.1.2025 #5 Author

    Nadam se da je nece privatizovati.

    Odgovori

  • Vesna Veselinov

    13.1.2025 #6 Author

    Šta se dešava s Lastom koja vozi do Sakula i Farkaždina?!

    Odgovori

  • Steva

    13.1.2025 #7 Author

    Šta se dešava sa Lastom u Nišu.Radnicima se nudi raskid Ugovora o radu a autobusi se vraćaju za Beograd iumesto Laste prevoz nastavlja Strela Mladenovac .

    Odgovori

    • Nišlija

      14.1.2025 #8 Author

      Nije Strela Mladenovac nego Obrenovac. Dešava se da je Lasta u Nišu pukla nemaju delove,duguju za prevoz 11 meseci radnicima,radni staž nije uplaćen a autobusi se raspadaju a stari su 5 god .. zato se povukli iz Niša da ne bi plaćali penale a umesto njih došla sposobna firma sa sposobnim rukovodstvom dovezli 22 autobusa stari 2 god i radiča kako treba

      Odgovori

  • Realan stav

    13.1.2025 #9 Author

    Pacijent je stabilan (nije u blokadi), ali je i dalje na aparatima (državnim kreditima). Ipak, sudeći po trenutnoj vrednosti akcija (290 dinara), Lasta je bliža stečaju nego privatizaciji (što potvrđuje izlazak Grada Beograda iz vlasničkog udela).
    Za krajnju sudbinu Laste, dovoljno govori njena požutela „bukvica“, tj. podatak da je osnovana 1947. godine (2 godine posle FKCZ i PFK).

    Odgovori

  • ELLA

    13.1.2025 #10 Author

    Nedodjija u kojoj jedan čovek ima apsolutnu vlast

    Odgovori

  • SUNCE

    14.1.2025 #11 Author

    Drago mi je sto se sve tako završilo jer mi je vise muka od burazerskih privatizacija.

    Odgovori

  • SUNCE

    14.1.2025 #12 Author

    Zbog toga ova deca i demonstriraju,godinama slusaju od svojih roditelja i okoline o kradji i korupciji i sve im je potpuno jasno.

    Odgovori

  • DOBRILA

    14.1.2025 #13 Author

    U poslednje vreme jedan od gorih prevoznika.

    Odgovori

  • шумадинац

    14.1.2025 #14 Author

    Nije problem kad bi se lasta pošteno prodala, radni bi bili namireni kroz socijalni program , al ovi lopovi hoće da je otmu za džabe bez dinara, veruj te mi ovo je još jedna krađa velikih razmera u fazonu uništi pa preuzmi

    Odgovori

  • BIJUTI27

    18.1.2025 #15 Author

    Hoće da je kipe za euro..

    Odgovori

  • LEBRON

    18.1.2025 #16 Author

    Opet ce u strajk…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.