Oko 2.000 pilota leti u Srbiji: Obuka skupa i zahtevna
4.10.2025 12:04 Autor: Aleksandra Kekić 25

Piloti nemačke avio-kompanije Lufthansa poslednjeg dana septembra najavili su štrajk zbog spora sa poslodavcem u vezi sa penzijama, zbog čega će biti otkazani brojni letovi. U periodu od aprila do septembra 1.400 letova otkazala je i njena podružnica Swiss – zbog manjka pilota.
Sredinom prošlog meseca i holandski avio-prevoznik KLM morao je da otkaže desetine polazaka, ali zbog štrajka osoblja na zemlji.
Acron Aviation Academy, jedna od vodećih svetskih letačkih akademija, navodi da se očekuje da će do 2029. godine postojati potražnja za više od 800.000 novih pilota. Globalno povećanje tražnje ukazuje na potrebu za obukom između 649.000 i 674.000 novih pilota do 2043. godine.
„Rastući vazdušni saobraćaj jedan je od glavnih uzroka nedostatka pilota, jer stvara potražnju za većim brojem pilota nego što je dostupno. Prosečna starost pilota se povećala, što znači da je mnogo starijih pilota u penziji ili blizu nje, što čini nedostatak još složenijim. Međutim, to je takođe i mogućnost za nove pilote da se pridruže radnoj snazi“, navode.
I u Srbiji, kao i na globalnom nivou, trenutno manjka pilota i posada, kaže za Biznis.rs pilot Vladimir Grubač. Ističe da je obuka veoma zahtevna, posebno praktična.
„Za početak je najbitnije proći medicinski pregled, koji pilot mora da radi jednom godišnje do 60. godine života, a nakon toga dva puta godišnje. Potom se kreće sa teorijskom nastavom, a uporedo i sa praktičnom na malim avionima, sa jednim motorom i na kraju nekoliko sati na dvomotorcu“, pojašnjava.

Grubač navodi da cena obuke zavisi od cene sata naleta, koji je u vezi sa cenom goriva. Kada je on bio na obuci, od 2017. do 2019. godine, za pilotsku školu bilo je potrebno oko 40.000 do 45.000 evra.
„Nakon toga dolazi osposobljavanje za određeni tip aviona. U mom slučaju to je bio Airbus 320, koji je tada koštao 30.000 evra“, navodi sagovornik.
Za ovaj posao prvenstveno se zainteresovao zbog novca, ali i zbog odgovornosti, koja je za njega takođe veoma uzbudljiva.
U Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije navode da se broj dozvola pilota povećava iz godine u godinu, izuzev perioda pandemije. Na dan 19. septembra bilo ih je 2.128, od čega je 89 dozvola pilota helikoptera, a 2.039 dozvola pilota aviona.
“Broj stečenih dozvola pilota aviona i helikoptera za period od prvog januara do 19. septembra bio je 129, od čega su četiri dozvole pilota helikoptera, a 125 dozvola pilota aviona”, dodaju.
Pročitajte još:
Prema poslednjim podacima Repubičkog zavoda za statistiku, u julu 2025. godine prosečna neto plata u vazdušnom saobraćaju bila je 238.840 dinara, dok sa porezima i doprinosima ona iznosi 323.779 dinara.
Portal Euronews objavio je podatke ERI – Economic Research Institute za jun 2025. godine, po kojima u Evropi prosečno na godišnjem nivou najviše zarađuju piloti u Švajcarskoj (113.672 evra), a najmanje u Rumuniji (32.299 evra). Na drugom mestu po visokoj zaradi je Belgija sa 110.424 evra, na trećem Irska (108.007), a potom slede Nemačka (106.187) i Austrija (101.618 evra).















REA
4.10.2025 #1 Authorvisoki troškovi i teška obuka čine profesiju dostupnom samo malom broju ljudi.
PAVLE-2005
4.10.2025 #2 AuthorSamo da su kvalitetno odabrani
MAJA
4.10.2025 #3 AuthorMislim da je posao tezak,obuka takodje,divim se ljudima koji se bave tim poslom
ŽIZI
4.10.2025 #4 AuthorDeficit kadra raste, avio-industrija pod pritiskom.
Emilija
4.10.2025 #5 AuthorDosta skupa profesija,ali i odgovorna
LARA
5.10.2025 #6 AuthorNedostatak pilota je globalni problem, koji sve više pogadja i Srbiju.
KIMCHI
5.10.2025 #7 AuthorOzbiljne procedure i manjak sredstava za usavrsavanja
Ivana
5.10.2025 #8 AuthorZa većinu, visina obuke predstavlja veliki problem
BILJKA
5.10.2025 #9 AuthorSmanjiti troškove obuke pilota i biće veći broj.
JELENA1974
5.10.2025 #10 AuthorNormalno mi je da je neophodna striktna zdravstvena kontrola ali je nenormalno kolko treba platiti za obuku koja pada na pojedinca.
VERDE17
5.10.2025 #11 AuthorObuka pilota je zahtevna i finansijski intenzivna profesija
WanderingSpirit
5.10.2025 #12 AuthorPomalo tuzno jer samo bogati a ne nuzno sposobni mogu biti piloti.
Šone
5.10.2025 #13 AuthorVeliki izazov za avijaciju, ali kvalitetna obuka je ključ sigurnosti.
Žarko
5.10.2025 #14 AuthorUskoro će i bespilotne leteloce, tako da su ovi poslednji trzaji profesije.
Vanja
5.10.2025 #15 AuthorPametno, treba da se izbore za svoja prava!
ZANJA
5.10.2025 #16 AuthorNedostatak pilota postaje globalni problem, ali istovremeno i velika šansa za mlade koji su spremni da ulože trud (i novac) u izazovnu, ali odlično plaćenu karijeru.
ZANJA
5.10.2025 #17 AuthorNedostatak pilota, zbog rasta vazdušnog saobraćaja i visokih troškova obuke, predstavlja veliki izazov za avio-industriju, ali i priliku za nove generacije da uđu u ovaj uzbudljiv i dobro plaćen posao.
Jelena
5.10.2025 #18 AuthorSkupa i zahtevna obuka čini pilotsku profesiju dostupnom samo retkima, iako je potražnja za pilotima sve veća širom sveta.
MinjaKristalŠminkanje
5.10.2025 #19 AuthorSa oko 2.000 aktivnih pilota, Srbija se suočava s izazovom visokih troškova i zahtevne obuke koji ograničavaju priliv novih kadrova. Potrebna su veća ulaganja u domaće obrazovne programe kako bi se održao kvalitet i zadovoljila rastuća potražnja u avio-industriji.
STEPA
5.10.2025 #20 AuthorPa sve se više koristi avio prevoz i za kraće relacije skupo jeste ali sigurno i isplativo
DUCA
5.10.2025 #21 AuthorIzuzetno zahtevan i odgovoran posao.
NIKI
5.10.2025 #22 AuthorKada piloti slete, letovi staju
JEKSICA25
5.10.2025 #23 AuthorSto se kaze samo izabrani mogu dalje
HANA
5.10.2025 #24 AuthorVrlo malo ljudi ima finandijsku mogućnost…
LAV
5.10.2025 #25 AuthorNedostatak radne snage je generalno problem.