Pandemija pozitivno uticala na proizvodnju čamaca za sport i razonodu u Srbiji
21.3.2024 08:01 Autor: Miljan Paunović 7
O čamcima za sport i razonodu ne priča se puno, posebno o njihovoj proizvodnji. Srbija je pogodna za korišćenje ovih plovila jer kroz našu zemlju prolazi Dunav, ali mogu se koristiti i na većim jezerima ili brzim rekama.
Izrada čamaca za sport i razonodu obuhvata izgradnju jedrilica, motornih čamaca za razonodu – od čvrstog materijala ili na naduvavanje, izgradnju ostalih čamaca za razonodu i sport: kajak, kanu, skif i druge.
Vodeće firme iz ove delatnosti poslednjih godina beleže pozitivne rezultate u poslovanju, a na čelu liste, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, nalazi se SZR Elko preduzetnika Vladimira Prišića iz Futoga, čiji su ukupni prihodi u 2022. godini iznosili 151.742.000 dinara. Njihova EBITDA je te godine iznosila 18,7 miliona (18.734.000 dinara), a dve godine ranije 8.705.000 dinara.
Iza njih po ovim parametrima je firma Advanceboat sa ukupnim prihodima od 73.458.000 dinara i EBITDA od 1.596.000 dinara u 2022. godini, dok je poslednji parametar u 2020. iznosio 154.000 dinara.
Neto dobit firmi koje se bave ovom delatnošću u 2022. godini kreće se od 14,1 miliona dinara prvog sa naše liste SZR Elko, zatim sledi firma DAM iz Zrenjanina sa 2,76 miliona dinara, a na trećem mestu po ovom parametru nalazi se Grand Marine iz Novog Sada sa 2,49 miliona dinara.
Nikola Prišić, direktor prodaje firme SZR Elko iz Futoga, za Biznis.rs kaže da su u ovom poslu od 2003. godine, odnosno da je njegov otac kao strastveni pecaroš odlučio da sebi napravi čamac i tako je nastao porodični biznis.
Danas proizvode čamce od klasičnog pecaroškog Big foot-a ili dunavskog čamca, odnosno šiklje kako ga zovu u narodu, pa sve do većih plovila, glisera od 5,5 do šest metara.
„Do pre tri godine oslanjali smo se samo na prodaju u Srbiji, i kada smo dostigli cifru od stotinak plovila shvatili smo da imamo višak kapaciteta i da možemo da pojačamo rad. U našoj zemlji je prodaja plovila na neki način ograničena jer nemamo more, a i turizam još nije razvijen na nekom višem nivou, zaostajemo za evropskim zemljama, nemamo puno pristaništa i marina, ali našim poslovnim rezultatima moramo da budemo zadovoljni“, objašnjava naš sagovornik.
Period visoke inflacije i turbulencija na tržištu uticao je i na rad ove firme. Ostalo je više plovila na lageru, ali se za vreme korona virusa dogodila ekspanzija narudžbine i prodaje.
„Pandemija je pogurala prodaju, jer su ljudi izašli na reke i bazirali se na domaću nautiku. Došlo je do ekspanzije, ne samo kod nas već i u celom svetu. Uprkos svim problemima, nautika u Srbiji je jaka i stabilna, a u poslednje četiri godine proizvodimo između 120 i 150 plovila godišnje. Verujem da ćemo nadmašiti tu brojku, jer smo otvorili neka nova tržišta – osim Bosne i Hercegovine poslovanje širimo u Rumuniji, Albaniji i Severnoj Makedoniji. U pregovorima smo i za izlazak na hrvatsko tržište“, kaže Prišić.
Ukoliko odlučite da kupite čamac, najjeftiniji Big foot košta 2.850 evra, a nadalje cene rastu sve do 50.000 evra sa uračunatim porezom. Uvozna plovila kreću se od 12.000 do 300.000 evra.
Iz firme Advanceboat za Biznis.rs kažu da su za uspeh u ovoj delatnosti potrebni, pre svega, trud i istrajnost.
„Takođe, veliku pažnju ulažemo u dizajn i razvoj čak i najsitnijih detalja, jer osnovu naše poslovne filozofije čini velika strast prema inovacijama. Uprkos tome što kao kompanija dolazimo iz Srbije koja kao zemlja nema izraženu nautičku privredu, težimo ka tome da naši čamci po kvalitetu i modernoj liniji budu u rangu sa svetski poznatim brendovima RIB čamaca“, dodaju iz ove firme.
Dodaju da je poslednjih godina popularnost, kao i potražnja Advance RIB čamaca koje proizvode, veoma porasla.
„Imajući u vidu da plasman proizvoda ostvarujemo u 33 zemlje, uspeli smo da izgradimo prepoznatljivost brenda i da ga kupci povezuju sa kvalitetom i izraženim estetskim karakteristikama. Proizvodnja RIB čamaca je jedan težak, ali interesantan proces. Neprocenjivo je lep osećaj kada razvijemo i proizvedemo neki novi model, a zatim ga testiramo na reci ili moru. Kompletan proces proizvodnje je pod jednim krovom, s obzirom na to da Advance poseduje Sektor za istraživanje i razvoj, Sektor za inženjering, Sektor za proizvodnju, kao i Sektor za kontrolu kvaliteta. Proces proizvodnje zavisi od modela, pa tako za manje čamce to može da bude i tri nedelje, a za veće šest do sedam nedelja. Za naš najnoviji kabinski model dužine 11,5 metara potrebno je između tri i četiri meseca rada. Važno je napomenuti da se najveći deo tehnološkog procesa proizvodnje odvija ručno“, kažu iz ove firme.
Svake godine najveći deo profita reinvestiraju u modernije mašine i proširenje proizvodnih kapaciteta, kao i u istraživanje i razvoj novih modela čamaca. I njihov biznis uzburkala je inflacija.
„Inflacija svakako da ima uticaja na naše poslovanje, kao i u svim drugim oblastima. Cene repromaterijala u prethodnim godinama su porasle i do 30 odsto, dok s druge strane mi nismo u mogućnosti da toliko podignemo cene naših čamaca kako bi ispratili inflatorna kretanja. Radimo naporno na tome da pronađemo pravi balans i da ublažimo posledice globalnih oscilacija.“
Pročitajte još:
Najčešće prepreke tokom proizvodnje javljaju se tokom nabavke repromaterijala, jer gotovo sve dolazi iz uvoza, pa može da se desi prolongiranje zbog organizacije transporta i procedure carinjenja.
„S druge strane, kao što smo naveli, veliki deo proizvodnog procesa se obavlja manuelno jer guma može da se spaja isključivo u procesu hladnog lepljenja, te postoje određena ograničenja u tehnološkom procesu koja utiču na vreme potrebno za kompletiranje jednog čamca“, objašnjavaju iz Advanceboat.
DOBRILA
21.3.2024 #1 AuthorAko je bas tako, eto bar za nesto dobro..
Inquiete
21.3.2024 #2 AuthorPa bas lepo..
PAVLE-2005
21.3.2024 #3 AuthorNešto dobro od korone
SHALIMAR
21.3.2024 #4 AuthorBarem je nekom u poslu korona donela dobit…
JANA
23.3.2024 #5 AuthorEto i nečeg dobrog u lošem
Dux011
21.3.2024 #6 AuthorSuper.
JEKSICA25
24.3.2024 #7 Authordivne vesti