Polovnjaci vladaju drumovima Srbije: Da li će pad inflacije podstaći prodaju novih vozila?
14.6.2025 08:01 Autor: Miljan Paunović 19



Auto-industrija u Srbiji zahuktala se ove godine početkom proizvodnje električnog Fiata Pande u Kragujevcu, ali što se tiče kupovine novih automobila još uvek smo nekako uspavani, jer većina domaćih vozača i dalje vozi i pre kupuje korišćen, odnosno polovni automobil.
Prema podacima koje nam je dostavio sajt Polovni automobili, u prvih pet meseci ove godine (januar-maj) prodato je 57.513 polovnih vozila iz uvoza. Od tog broja je 34.547 dizelaša, 18.732 benzinaca, 1.146 hibrida – dizel-struja, 925 benzin-struja i 455 električnih automobila. Rast prodaje polovnih automobila u ovom periodu iznosio je oko osam odsto.
Prosečne cene polovnih automobila u Srbiji tokom prošle godine porasle su za 4,2 odsto u odnosu na 2023, dok je prodaja bila veća za 2,6 odsto, pokazala je godišnja analiza Polovnih automobila. Prosečne oglašene cene vozila do 20 godina starosti dosegle su maksimum u decembru sa 12.008 evra, što je bilo 5,8 odsto više nego u isto vreme 2023. godine kada su prosečne cene bile 11.347 evra.
U Srbiji se i dalje najviše prodaju vozila na dizel gorivo, i to u prva četiri meseca ove godine njih 27.184, dok su ona koja koriste benzin zabeležila cifru od 14.611 jedinica. Kupci u Srbiji i dalje preferiraju vozila nemačkih proizvođača, pa najtraženiji modeli uključuju Volkswagen Golf, Passat i Polo, Audi A4 i Opel Astru.
Iako se nekoliko godina unazad u Srbiji dodeljuju i subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila, koji su nulti odnosno manji zagađivači od vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, to za sada nije dalo značajnije rezultate da bi mogli da se kaže da se polako stvara navika za kupovinu novih „zelenih vozila“. S jedne strane je to potpuno razumljivo, s obzirom na platežnu moć građana koji pre mogu da izdvoje novac za polovan automobil nego za novo vozilo.
Generalno, prodaja EV je u problemu i u Evropi, jer ne ide prema očekivanjima, a razlog za to je i trgovinski rat EU i Kine na ovom tržištu. Pritom, proizvođači EV u Evropi imaju još veću brigu otkako je Kina poboljšala svoje modele, pre svih BYD koji je stigao i na naše tržište, a pritom su cene znatno povoljnije nego kod drugih proizvođača.

Dok se „zeleni trend“ ne uspostavi kao nešto što je normalno – za šta će biti potrebno možda i više godina od planirane 2035, kada bi trebalo da prestane proizvodnja vozila sa SUS motorima u EU – Srbija bi najpre trebalo da se pozabavi zabranom korišćenja vozila Euro 3 i Euro 4, kojih ima na našim putevima i još uvek se uvoze. Zbog toga i ne čudi što tržište polovnjaka ne posustaje.
Naime, prognoze za ovu godinu po pitanju ponude i tražnje, koje je uradio portal Polovni automobili, pokazale su da na tržištu polovnjaka vlada optimizam. Čak 57 odsto anketiranih navelo je da namerava da kupi polovno vozilo u ovoj godini, ali je i dalje primetna doza opreza kod mnogih, jer oko 25 odsto ispitanika odluku vezuje za ekonomske i političke prilike. Samo 18 procenata ispitanika ne planira kupovinu vozila.
S druge strane prodavci očekuju pad prodaje od oko deset odsto u odnosu na prošlu godinu.
Ne treba da čudi što je Srbija zemlja u kojoj su polovnjaci na ceni, jer je iznos jako važan faktor pri kupovini vozila – u mnogim slučajevima i presudan – 24 odsto ispitanika cenu smatra najvažnijim elementom. Sledeći važni kriterijumi su servisna istorija (16 odsto) i ulaganje nakon kupovine (17 odsto). Starost vozila i kilometraža su takođe važni za kupce, ali u manjoj meri.
Da su cene polovnih vozila nešto više najbolje znaju oni koji čekaju i po nekoliko meseci da prodaju svoje vozilo, a ima primera gde i vozila stara pet do sedam godina teže nalaze novog vlasnika. Prema anketi, vozači su spremni da izdvoje za automobil od 5.000 do 10.000 evra, a novo vozilo se može kupiti za 15.000 do 20.000 evra, što suštinski i nije prevelika razlika. Sve zavisi od brenda, marke i klase vozila.
Raduje vest da je ova godina stabilnija, što se tiče inflacije i kamatnih stopa, jer sve to utiče i na tržište automobila, kako polovnih tako i novih. Ukoliko se prošlih godina više štedelo ove godine se više troši, a to pokazuje i rezultat sa početka ovog teksta, odnosno rast prodaje već voženih autombila.
Ovaj trend bi trebalo da se nastavi do kraja godine, ukoliko ne bude većih turbulencija na tržištu polvonih vozila.

Istraživanje Evropske komisije
Podsetimo, detaljno istraživanje o tržištu polovnjaka u EU sproveo je nedavno i Zajednički istraživački centar Evropske komisije (JRC). Dobijeni podaci ukazuju na to da je većina polovnih vozila koja menjaju vlasnika u EU stara između osam i 15 godina.
Takođe, jedan od ključnih trendova u 2025. godini je podatak da se veliki broj automobila i dalje izvozi iz Zapadne Evrope, pre svega Nemačke, Francuske i Belgije, ka zemljama kao što su Rumunija, Poljska, Bugarska i Mađarska, ali i dalje ka tržištima Balkana. U tom lancu automobili koji više ne zadovoljavaju ekološke ili tehničke standarde u zemljama izvoznicama nalaze „drugi život“ na tržištima gde je kupovna moć stanovništva niža.
Svake godine u Srbiju se uveze više od 130.000 polovnih automobila.
Pročitajte još:
Pad prodaje novih automobila u prva tri meseca 2025.
Tržište novih putničkih automobila u Srbiji je stabilno, za razliku od tržišta novih lakih komercijalnih vozila koje beleži ozbiljan pad, pokazuju podaci o broju novoregistrovanih vozila u prvom kvartalu ove godine, kojima raspolaže Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.
Ukupan broj svih vrsta vozila koja su u periodu januar-mart registrovana u Srbiji, računajući putnička, laka komercijalna vozila, mopede, motocikle, teretna vozila i teške četvorocikle dostigao je cifru od 9.107 jedinica. To je za 99 jedinica manje nego u istom periodu 2024. kada je prodato (novoregistrovano) 9.206 vozila. Pad od 1,07 odsto nije veliki, tim pre što su poznati uzroci, odnosno usporavanje rasta celokupne privrede.
Na najveći razlog iskazanog minusa jasno ukazuje i podatak da je ukupni pad najviše prouzrokovan velikim padom prodaje lakih komercijalnih i teretnih vozila, navode iz Asocijacije.
Sutra: Rast prodaje polovnih automobila na pet najvećih tržišta Evrope alarm za prodavce novih i e-vozila
bajroslastičar
14.6.2025 #1 AuthorSvakako je svakom ljepše u novom automobilu
Bob
14.6.2025 #2 AuthorNajbolji auto je službeni auto, drugi najbolji je nov auto. Polovan auto je rupa bez dna, i mačka u džaku. A najveći apsurd da u celoj Evropi samo kod nas mogu da se uvoze vozila saEuro 3 I Euro 4 standardom.
JELENA1974
14.6.2025 #3 AuthorPotpuno se slažem.
JANA
14.6.2025 #4 AuthorOvde kod nas nisu polovnjaci nego neke tarabakule pitaj boga .Podrzavam svaku odluku za nov automobil
LEKI
14.6.2025 #5 AuthorTesko, ipak ce veci broj ljudi kupovati polovne automobile, kao
WanderingSpirit
14.6.2025 #6 AuthorNece. Sloj drustva koji moze sebi priustiti nova kola nije osetljiva na inflaciju a ostali jedva skrpe za polovna.
NELY
15.6.2025 #7 AuthorPokazatelj standarda i mogucnosti
PAVLE-2005
15.6.2025 #8 AuthorTo dovoljno govori koliko smo kupovno jaki
DUCA
15.6.2025 #9 AuthorBilo bi dobro da pad inflacije podstakne prodaju novih vozila.
Andrijana
15.6.2025 #10 AuthorI dalje ce se kupovati novi automobili
Vojislav
15.6.2025 #11 AuthorMozda je to razlog sto je Beograd jedan od najzagadjenijih gradova u Evropi
LAV
15.6.2025 #12 AuthorProsto kako smo u mogucnosti tako se i investira u vozni park.
ZVEZDA
15.6.2025 #13 AuthorSve se vise prodaju polovna vozila
Vanja
15.6.2025 #14 AuthorSve se izvozi iz Zapadne Evrope!
gagica
15.6.2025 #15 AuthorSvi bi zeleli nov auto.
ZELJKA
15.6.2025 #16 AuthorNema narod para. Jedva prezivljava od meseca do meseca sa ovakvim cenama
Srboljub
19.6.2025 #17 AuthorRealno gledano, nov auto ima smisla samo ako imate garažu, ovlašćeni servis u blizini i mogućnost da uzmete naredni čim mu istekne garancija, u svakoj drugoj varijanti solidan polovnjak je uvek bolji izbor.
Emilija
21.6.2025 #18 AuthorEkonomski tigrovi nemaju para za nova vozila
Žana
22.6.2025 #19 AuthorDanas je auto neophodan inarod kupuje šta može.