Inicijativa za odlaganje roka primene podneta zbog "složenosti i obima obaveza"

Poslodavci tražili dodatno vreme: Produžen rok za usklađivanje sa novim pravilima o bezbednosti na radu

Bolji posaoIzdvajamoPoslovanjeSrbijaZdravlje

12.5.2025 13:54 Autor: Ljiljana Begović 5

Poslodavci tražili dodatno vreme: Produžen rok za usklađivanje sa novim pravilima o bezbednosti na radu Poslodavci tražili dodatno vreme: Produžen rok za usklađivanje sa novim pravilima o bezbednosti na radu
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja produžilo je, na inicijativu Privredne komore Srbije i Unije poslodavaca Srbije, rok u kojem su poslodavci... Poslodavci tražili dodatno vreme: Produžen rok za usklađivanje sa novim pravilima o bezbednosti na radu

Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja produžilo je, na inicijativu Privredne komore Srbije i Unije poslodavaca Srbije, rok u kojem su poslodavci obavezni da usklade svoje poslovanje sa Zakonom o bezbednosti i zdravlju na radu.

Iz PKS navode da je novi rok pomeren na 1. januar 2026. godine, čime se poslodavcima daje dodatno vreme za efikasnu primenu svih propisa iz ove oblasti.

Srđan Drobnjaković, direktor Unije poslodavaca Srbije u razgovoru za Biznis.rs kaže da je inicijativa za odlaganje roka primene podneta zbog složenosti i obima obaveza koje Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu i prateći podzakonski akti postavljaju pred poslodavce.

“Ove obaveze zahtevaju značajna organizaciona i finansijska prilagođavanja. Posebno izazovne odredbe odnose se na usklađivanje internih akata i procedura sa novim zakonskim rešenjima, sprovođenje novih ili revidiranih procena rizika prema preciznijim kriterijumima i širem obuhvatu, organizovanje dodatnih pregleda i ispitivanja opreme, instalacija i uslova radne sredine, uvođenje novih obrazaca i poštovanje rokova za čuvanje dokumentacije, kao i dodatnu edukaciju zaposlenih i odgovornih lica, naročito za poslove sa povećanim rizikom”, objašnjava naš sagovornik.

On ističe da mnoge kompanije, naročito mala i srednja preduzeća, nisu imale dovoljno vremena niti kapaciteta da blagovremeno ispune sve ove obaveze, što je dovelo do potrebe za produženjem roka kako bi se omogućila puna i kvalitetna primena propisa.

Na pitanje da li je ostavljeno dovoljno vremena da se poslovanje uskladi sa propisima do kraja godine, Drobnjaković kaže da to predstavlja konstruktivan okvir koji će poslodavcima omogućiti da kvalitetno sprovedu sve potrebne mere i usklade poslovanje sa propisima.

Srđan Drobnjaković / Foto: Unija poslodavaca Srbije

“Verujemo da će ovaj dodatni vremenski prostor doprineti boljoj pripremljenosti i doslednijoj primeni zakonskih obaveza, što je u interesu kako poslodavaca, tako i zaposlenih. Unija poslodavaca Srbije će nastaviti da pruža podršku privredi kroz informisanje i savetodavnu pomoć, kako bi se obezbedila puna usklađenost sa zakonom u ostavljenom roku”, ocenjuje direktor Unije poslodavaca Srbije Srđan Drobnjaković.

Odluka o odlaganju pune primene doneta je izmenama četiri pravilnika: Pravilnika o načinu vođenja i rokovima čuvanja evidencija u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, Pravilnika o načinu i postupku procene rizika na radnom mestu i u radnoj sredini, Pravilnika o postupku pregleda i provere opreme za rad i ispitivanja instalacija i uslova radne sredine i Pravilnika o preventivnim merama za bezbedan i zdrav rad na visini.

Ministarstvo je istaklo da je cilj ove odluke omogućavanje dosledne i efikasne primene propisa, kako bi se smanjile povrede na radu i profesionalne bolesti, ali i podigla svest o značaju ulaganja u bezbednost zaposlenih.

Podsetimo, Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu, iako donet 2023, trebalo je prvobitno da se u potpunosti primeni do 7. maja 2025. godine.

Prema propisima, poslodavci su dužni da usklade poslovanje sa novim pravilima ili rizikuju visoke novčane kazne. Od milion do milion i po dinara kazniće se za prekršaj poslodavac sa svojstvom pravnog lica ako zaposlene ne osigura za slučaj povreda na radu i profesionalnih bolesti, radi obezbeđivanja naknade štete. Kazna od 200.000 do 400.000 dinara za isti prekršaj sleduje poslodavcu koji je preduzetnik.

Iznosom od 30.000 do 150.000 dinara biće kažnjen direktor, odnosno drugo odgovorno lice kod poslodavca, a isto važi i za poslodavca fizičko lice.

Zakon donosi reforme koje povećavaju bezbednost radnika, regulišu rad na daljinu, uvode obavezne lekarske preglede i obuke, kao i stroža pravila za rad na visini. Takođe, uvodi se elektronsko prijavljivanje povreda i detaljna evidencija o rizicima. Novi pravilnici dodatno preciziraju obaveze poslodavaca, a nadzor nad sprovođenjem vrše inspektori rada.

Uz zakon donet je i niz podzakonskih akata koji preciznije definišu pojedinačne obaveze. Među njima su pravilnici koji se odnose na procenu rizika, ispitivanje opreme i instalacija, kao i pravilnici o stručnom ispitu i izgledu službene odeće inspektora rada.

  • Inquiete

    12.5.2025 #1 Author

    Pa bolje je da im produže, ali da se sve obavi kako treba.

    Odgovori

  • meli77

    12.5.2025 #2 Author

    Po meni bezbednost radnika je u prvom redu

    Odgovori

  • SENSEI

    12.5.2025 #3 Author

    Bezbednost na radu treba da bude prva stavka za koji god posao

    Odgovori

  • Aca1984

    12.5.2025 #4 Author

    Mislim da je zaista potrebno vreme da se tako nešto sprovede, ali takođe mislim da smo morali da to sprovodimo još pre 10 godina.

    Odgovori

  • Ivana

    13.5.2025 #5 Author

    Osim ako radnici nisu potpisali da nece goniti poslodavce ako se povrede

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.