Istraživanje portala Biznis.rs: povratak biznis putovanja (1)

Poslovni ljudi sve češće putuju sa turističkim agencijama

IzdvajamoManifestacijeSrbijaTurizam

18.5.2023 17:11 Autor: Julijana Vincan 9

Poslovni ljudi sve češće putuju sa turističkim agencijama Poslovni ljudi sve češće putuju sa turističkim agencijama
Pandemija korona virusa svima je pokazala da je prilagodljivost jedna od važnih vrednosti za uspeh u poslovnom svetu. Svi koji su mogli radili su... Poslovni ljudi sve češće putuju sa turističkim agencijama

Pandemija korona virusa svima je pokazala da je prilagodljivost jedna od važnih vrednosti za uspeh u poslovnom svetu. Svi koji su mogli radili su online jer je najveći broj putovanja bio zabranjen. Iako postoji više različitih stavova o tome da li su se biznis putovanja, sajmovi i konferencije vratili u punom sjaju, jedno je sigurno – nešto se promenilo.

Mnogi koji su ranije insistirali isključivo na sastancima uživo nastavili su da koriste online platforme kako bi komunicirali sa svojim kolegama, saradnicima i klijentima. Neki su uvideli da se poslovi mogu rešiti i uz manji broj putovanja, a tehnologije nam u svemu tome značajno pomažu.

Iz Nacionalne službe za zapošljavanje (NSZ) za Biznis.rs navode da, iako u ovom trenutku nema potpunih i relevantnih istraživanja koja obuhvataju biznis putovanja, kretanje avio-saobraćaja, sajamsku industriju ili hotelijerstvo, veruju da povratak na konvencionalne načine komuniciranja i neposredni kontakt u znatnoj meri doprinosi razvoju navedenih grana.

„Parcijalne informacije do kojih dolazimo govore o povećanju broja putnika u velikom broju avio-kompanija u svetu i kod nas, kao i o porastu broja noćenja u većini hotelskih destinacija, svakako i onih koje su ranije prednjačile u kongresnom turizmu. Tu ne treba zaboraviti i povećan broj sajamskih manifestacija koje su organizovane u Srbiji tokom prethodne i ove godine u odnosu na period izolacije zbog pandemije, kao ni na veliki broj sajamskih manifestacija u inostranstvu, na kojima gotovo svakog meseca učestvuje veliki broj predstavnika privrede iz regiona“, navode naši sagovornici iz NSZ.

Nemanja Dimić iz agencije BIT events smatra da su online sastanci i virtuelni kongresi tokom pandemije našli svoje mesto, i da je bilo potrebno vreme da se svi tome prilagodimo.

Izvor: Projekat „Velika mala privreda“

„Danas, tri godine kasnije, mogu da kažem da smo mnogo toga svi naučili i sada imamo priliku da organizujemo konferencije uz dodatnu opciju da ljudi koji nisu u prilici da prisustvuju prate uživo događaj iz bilo kog kraja sveta. Sada su događaji postali dostupni svima“, ocenio je Dimić u razgovoru za Biznis.rs.

On je ocenio da je “novo doba” donelo mogućnost virtuelnih događaja, ali da su se poslovna putovanja „koliko-toliko“ vratila na svoje noge. Dodaje da možda to još uvek nije u istoj meri kao pre korone, ali uz virtuelne solucije ljudi danas imaju priliku da izaberu šta im više odgovara.

Direktorka agencije Art Event Anna Pankova kaže za Biznis.rs da su se sastanci uživo vratili i da ih čak ima i više nego tokom 2019. i 2020. godine (do korone). To važi i za konferencije i za poslovna putovanja.

„Očito je da su ljudi odlagali ove događaje, a sada su sa jedne strane navikli na online rad, a sa druge nisu odavno imali priliku da sarađuju uživo. Sada se organizuje mnogo događaja i sjajna je kombinacija između online i offline posla, jer se često rade konferencije gde uživo uključujemo ljude iz različitih zemalja preko video poziva. Postepeno se krenulo i sa poslovnim putovanjima, mada je sve bilo usporeno i tokom prošle godine“, ocenila je Pankova.

Foto: Beta

Ove godine značajno povećanje poslovnih putovanja

Kada je reč o poslovnim putovanjima, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija YUTA Aleksandar Seničić ističe da ih i dalje ima nešto manje nego pre korona krize, jer je, kako kaže, pandemija donela novi hibridni način rada.

„Posle dve godine i prestanka najvećeg pika pandemije jasno je da se sve vraća u nekakvu normalu od ranije, te mi beležimo ove godine prvi put značajno povećanje poslovnih putovanja. Ali, nemamo novih navika po tom pitanju. Uglavnom ljudi koji putuju poslovno to čine sa razlogom, a jedna od novina je što se sada češće odlučuju na putovanje u organizaciji turističkih agencija. Glavni razlog je što su sve nepredviđene okolnosti pokazale da su ljudi koji su putovali individualno imali većih problema oko naplate svojih potraživanja koja su u tom trenutku ostala kod nekih dobavljača“, naglasio je Seničić u razgovoru za Biznis.rs.

Prema njegovim rečima, kada je reč o poslovnim putovanjima turističke agencije pre svega obezbeđuju pravno lice u zemlji u kojoj se boravi, radi i putuje, koje je registrovano po zakonu, i u slučaju bilo kakvih neprijatnosti – otkazivanja leta, izmenjenih uslova, nemogućnosti povratka u zemlju, kao što se dešavalo za vreme pandemije – putnici imaju kome da se obrate za pomoć.

„Kada putujete poslom individualno, onda zavisite od dobavljača u određenim stranim zemljama, dakle od avio-kompanija do hotela, i morate se povinovati zakonima koji važe u toj zemlji. Pod pretpostavkom da baš i ne znamo zakone zemajla u koje putujemo, a i nema razloga da ih znamo, onda vrlo često dođe do nekih nepredviđenih okolnosti. To je ta neka nesigurnost koju imate kada putujete samostalno“, istakao je Seničić.

Prema podacima kojima YUTA raspolaže, tokom godine ima oko 200.000 individualnih biznis putnika, ali je reč o nepouzdanom podatku koji je izvučen iz nekoliko statistika i nije precizan.

„Sigurno postoji jedan značajan broj ljudi koji putuju u sopstvenoj organizaciji, gde vi ne možete da utvrdite šta su oni bukirali, gde su bukirali i koliko ih ima. Iako nemamo statistiku koja pokazuje u koje zemlje naši ljudi najčešće putuju, znamo da se najviše putuje po Evropi, pošto se najviše sarađuje sa zemljama u Evropskoj uniji“, naveo je direktor YUTA-e.

Šta turističke agencije nude kako bi se izdvojile?

Kako kaže Aleksandar Seničić, jedna od stvari koje nude turističke agencije jeste mogućnost plaćanja na odloženo ili u ratama, prema ugovoru i dogovoru koji se napravi. Druga mogućnost je obezbeđivanje boljih, stabilnijih uslova, kao što su otkazivanje hotelskog smeštaja u određenom roku, pa čak i avio-karte.

„To su uslovi prema kojima se ljudi određuju u zavisnosti od prometa koji ostvaruju. Kada putujete individualno nemate mogućnost da pregovarate o uslovima, već su to oni koji važe za svakog putnika, pogotovo u avio-saobraćaju. Kada imate ugovor sa određenom agencijom i kada ste putnik koji često putuje, postoje načini na koje turistička agencija može da drži vašu rezervaciju ili da ne morate da potvrdite svoj put sve do sedam, pet ili tri dana do puta. To je stvar međusobnog dogovora“, naglasio je Seničić.

Dodao je da postoje lanci hotela za poslovne putnike, kao što su recimo Kempinski, Hilton, Crowne Plaza i drugi, koji imaju vrlo rigidne uslove kada „individualci“ rezervišu smeštaj pa ga otkažu. Sa agencijama su uslovi dosta povoljniji.

Ponovo prisutan trend skupova uživo

Urednik portala Tango Six Petar Vojnović kaže za Biznis.rs da avio-kompanija ne može da zna prirodu nečijeg putovanja, osim letnjeg čartera, jer bi to bila uzurpacija podataka o ličnosti. Taj set podataka nije moguće dati, jer niko prilikom bukiranja ne stavlja razlog putovanja.

„Ne može da se napravi veza između prirode putovanja i trendova u avio-saobraćaju, to je nemoguće. Moja lična percepcija, kao nekoga ko prati avio-industriju, je da su se konferencije i skupovi u oblasti koju pratim definitivno vratili i da je trend skupova uživo ponovo prisutan. Odnosno, ako pratimo taj fenomen – skupove uživo, konferencije ili sajmove – on nikako nije izašao iz trenda ili redovnosti, nego je samo bio nasilno prekinut zbog razumljivih okolnosti pandemije“, ocenio je Vojinović.

Direktor Poslovnog udruženja hotelijera i restoratera Srbije (HORES) Georgi Genov istakao je u razgovoru za Biznis.rs da se situacija sa poslovnim putovanjima, ali i sa održavanjem konferencija, sajmova, sastanaka i sličnih biznis događaja, vratila skoro na 90 odsto iz 2019. godine, sa tendencijom da pređe taj nivo u ovoj godini.

Sutra: Hoće li virtuelni događaji izbrisati potrebu za održavanjem sajmova?

  • SUNCOKRETI1969

    18.5.2023 #1 Author

    Fala bogu da mogu

    Odgovori

  • Dux011

    18.5.2023 #2 Author

    Pa dobro, lakse im je.

    Odgovori

  • MAJA

    19.5.2023 #3 Author

    Dobro da se opet putuje i da se prave takve vrste susreta a ne sve online

    Odgovori

  • SUNCE

    19.5.2023 #4 Author

    Svakako je tehnika omogućila virtuelne sastanke i kongrese ali je ipak sastanak uživo nešto sasvim drugo.

    Odgovori

  • SENSEI

    19.5.2023 #5 Author

    Tako je valjda brže i lakše. Nema mnogo razmišljanja

    Odgovori

  • jevtić

    19.5.2023 #6 Author

    Praktičnije svakakoo

    Odgovori

  • DUCA

    23.5.2023 #7 Author

    Dobro je da se opet organizuju sastanci, konferencije i poslovna putovanja, a sve to im je lakše da organizuju preko agencije.

    Odgovori

  • Grocka

    11.6.2023 #8 Author

    Lakse im

    Odgovori

  • DASHA

    23.7.2023 #9 Author

    Pa kada im je lakse tako

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.