Potrošači imaju pravo na zamenu električnog proizvoda, opravka samo uz saglasnost
28.12.2022 15:51 Autor: Ljiljana Begović 7
Kupcima u Srbiji često se dešava problem sa neispravnim električnim aparatima. Posebnu glavobolju imaju kada za proizvod treba da izvrše reklamaciju, jer uglavnom ne znaju kome da se obrate – servisu ili prodavcu?
U Zakonu o zaštiti potrošača navodi se da potrošač može da izjavi reklamaciju prodavcu radi ostvarivanja svojih prava definisanih zakonom.
Prodavac je dužan da na prodajnom mestu vidno istakne obaveštenje o načinu i mestu prijema reklamacija, kao i da obezbedi prisustvo lica ovlašćenog za prijem reklamacija u toku radnog vremena.
“Prodavac je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od prijema reklamacije, pisanim ili elektronskim putem odgovori potrošaču na izjavljenu reklamaciju. Odgovor mora da sadrži odluku da li prihvata reklamaciju, izjašnjenje o zahtevu potrošača i konkretan predlog i rok za rešavanje reklamacije. Rok ne može da bude duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj, od dana podnošenja reklamacije. Prodavac je dužan da postupi u skladu sa odlukom, predlogom i rokom za rešavanje reklamacije, ukoliko je dobio prethodnu saglasnost potrošača”, stoji u zakonu.
Kupci u Srbiji često nisu dovoljno informisani o svojim pravima i od prodavca ne traže zamenu električnog proizvoda, iako na to imaju pravo.
Prodavac je dužan da isporuči robu koja je saobrazna ugovoru. Ako isporučena roba nije saobrazna ugovoru, potrošač koji je obavestio prodavca o nesaobraznosti ima pravo da zahteva od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade, opravkom ili zamenom, odnosno da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor u pogledu te robe.
Prema rečima predstavnika udruženja za zaštitu potrošača “Efektiva”, saobraznost znači da je trgovac dužan da potrošaču isporuči robu koja ima svojstva potrebna za redovnu upotrebu robe iste vrste, kao i da odgovara opisu koji je dao trgovac i da ima svojstva robe koju je trgovac pokazao potrošaču kao uzorak ili model.
Saobraznost znači i da po kvalitetu i funkcionisanju odgovara onome što je uobičajeno kod robe iste vrste i što potrošač može osnovano da očekuje s obzirom na prirodu robe i javna obećanja o posebnim svojstvima robe.
“Potrošač ima pravo da zahteva zamenu, odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor zbog istog ili drugog nedostatka saobraznosti koji se posle prve opravke pojavi, a ponovna opravka je moguća samo uz izričitu saglasnost potrošača. Uzimajući u obzir prirodu robe i svrhu zbog koje je potrošač nabavio, opravka ili zamena mora se izvršiti u primerenom roku bez značajnih neugodnosti za potrošača i uz njegovu saglasnost”, navode iz nadležnog ministarstva.
U slučaju da prodavac odbija da kupcu servisira ili zameni električni proizvod u zavisnosti od predmeta reklamacije ili prigovora, opravke, servisiranja ili zamene, potrošač može da se obrati Udruženjima za zaštitu prava potrošača. Takođe, postoje mogućnosti prijave tržišnoj inspekciji, vansudskog rešavanja sporova, kao i sudsko rešavanje spora.
Kada je reč o popravci električnih aparata u Srbiji je registrovano 521 preduzeće koje se bavi ovom delatnošću. Najveću dobit u prošloj godini ostvarila je firma Travel Electronics iz Beograda,
Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, Travel Electronics je najbolji poslovni rezultat u poslednje tri godine ostvarila 2021. kada je imala rezultat poslovanja od 4.765.000 dinara, nakon “pandemijske” godine u kojoj je dobit iznosila samo 163.000 dinara. Ovo mikro preduzeće koje zapošljava četiri radnika popravkom aparata se bavi od 2005. godine.
Na drugom mestu liste po dobiti u delatnosti popravke elektronskih aparata nalazi se firma iz Obrenovca pod nazivom Samostalna zanatsko-trgovinska radnja market servis Zlatko Zarić.
Ovo mikro preduzeće je u stoprocentnom vlasništvu Zlatka Zarića. Rezultat poslovanja ovog preduzeća rastao je iz godine u godinu prema podacima iz finansijskih izveštaja. Dobit je 2019. bila najniža za poslednje tri godine (2.455.000 dinara), da bi u 2020. i u 2021. premašila četiri miliona dinara, tačnije 4.217.000 dinara i 4.403.000 dinara. Ova firma kao i prvoplasirani Travel Electronics ima četiri zaposlena radnika.
Još jedno mikro preduzeće je zabeležilo značajnu dobit u prethodnoj godini, ali duplo manju u odnosu na drugoplasiranog dobitaša. Samostalna zanatsko-trgovinska radnja Eurocommunications Service Miroslav Grujić iz Beograda nalazi se na trećem mestu po ostvarenom rezultatu poslovanja u 2021. godini sa zarađenih 2.183.000 dinara. Ovaj rezultat je i blagi pad u odnosu na 2020. godinu kada je firma ostvarila dobit od 3.128.000 dinara.
Pročitajte još:
Četvrto mesto liste zauzima preduzeće Conex iz Beograda koje se bavi popravkom aparata za kafu. Vlasnik firme Nenad Kuburović kaže da je preduzeće osnovao 2019. godine i da aparate za kafu popravlja kao servis određenih uvoznika, ali i kada kupci sami dođu.
“Svaki distributer, odnosno zastupnik aparata, je u obavezi da ima svog ovlašćenog servisera. Generalno, svako ima svoj servis za popravku. Međutim, u Srbiji je tržište takvo da svako voli da ima svoj lični aparat, gde je šansa da moje preduzeće dobije deo kolača”, objašnjava Kuburović.
Njegova firma Conex bavi se i rentiranjem aparata za kafu, što je prema rečima vlasnika takođe profitabilno jer se uz to vrši i održavanje.
Dobro poslovanje dovelo je firmu Conex do četvrtog mesta liste prema dobiti. U prvoj godini poslovanja rezultat je bio 1.303.000 dinara, dok je u narednoj 2021. godini dobit skoro udvostručena na 2.145.000 dinara.
Ukupni prihodi preduzeća za popravku elektronskih aparata
U Srbiji je registrovano više od 500 firmi koje se bave delatnošću popravke elektronskih aparata za široku upotrebu. Na dobro poslovanje sektora nije značajno uticala kriza jer je u 2020. dobit iznosila 913.472.000 dinara, dok su u prošloj 2021. zaradili 952.895.000 dinara.
Anna
28.12.2022 #1 AuthorMnogi kupci ne znaju za svoja prava, a prodavci vrlo često i računaju na to
BRANA19
29.12.2022 #2 AuthorE to je istina , slazem se.
NIKOLIJA
28.12.2022 #3 AuthorKupci ne znaju koji rok, a prodavci to koriste, pa cekaju da kupci nazovu da pitaju za svoj proizvod i dosta bude odbijena reklamacija
GOCA BG
28.12.2022 #4 AuthorKorisne informacije,vecinu neznamo a trebalo bi jer u prodavnici nam nikada nece reci…
Iva
29.12.2022 #5 AuthorSvaki proizvod podleže reklamaciji ,bitno za sve
Boba3
29.12.2022 #6 Authorkupci imaju mnogo prava, samo ne znamo, niti smo obavesteni
DASHA
9.10.2023 #7 AuthorBitno je znati, a da je cimanje jeste. Posebno sto ne kupci ne znaju kome da se obrate, a podrazumeva se da ce prodavci da se prave ludi i neupuceni dok maltene ne prodje rok za reklamaciju.