Finansijski direktori ističu neizvesnost kao glavnu odliku poslovne klime

Privreda zabrinuta zbog nemogućnosti planiranja: „Krizu će preživeti samo oni koji imaju daha za dugo trčanje“

BankeInvesticijeIzdvajamoPoreziPoslovanjeSrbija

19.5.2025 12:35 Autor: Marko Andrejić 0

Privreda zabrinuta zbog nemogućnosti planiranja: „Krizu će preživeti samo oni koji imaju daha za dugo trčanje“ Privreda zabrinuta zbog nemogućnosti planiranja: „Krizu će preživeti samo oni koji imaju daha za dugo trčanje“
Pet meseci u 2025. godini poslovno okruženje u Srbiji i regionu i dalje ostaje pod znakom neizvesnosti – globalne političke tenzije, visoka inflacija, oscilacije... Privreda zabrinuta zbog nemogućnosti planiranja: „Krizu će preživeti samo oni koji imaju daha za dugo trčanje“

Pet meseci u 2025. godini poslovno okruženje u Srbiji i regionu i dalje ostaje pod znakom neizvesnosti – globalne političke tenzije, visoka inflacija, oscilacije u cenama sirovina i pad tražnje u Evropi nameću ozbiljna pitanja o tome kako će privreda izgledati do kraja godine.

Finansijski direktori sa kojima je Biznis.rs razgovarao prošle nedelje, tokom godišnje konferencije Udruženja finansijskih direktora Srbije (UFDS) na Kopaoniku, saglasni su u stavu da domaću privredu u narednim mesecima očekuje više izazova nego stabilnosti.

Dejana Backović, finansijska direktorka Kappa Star Group, ističe da je ovo „godina velikih unutrašnjih i spoljnih poremećaja“ koji zahtevaju brzo prilagođavanje u okviru svake organizacije.

„Tako i mi u našoj kompaniji pokušavamo da ne idemo za trendovima, nego da se unapred pripremimo za ono što je izvesno da će se desiti uz, naravno, brzo prilagođavanje svim neočekivanim situacijama. S obzirom na to da smo već u petom mesecu 2025. godine, izvesno je jedino da će ovo biti jedna neizvesna godina. To je glavno obeležje i teško je predvideti trendove u narednom periodu„, ocenjuje Backović u razgovoru za Biznis.rs, uz napomenu da je odlika Kappa Star Grupe da „trči na duge staze“.

„Mislim da će ovu krizu i trenutno stanje preživeti samo oni koji imaju daha za dugo trčanje”, zaključuje naša sagovornica.

Kada je reč o globalnoj situaciji i najnovijim potezima predsednika SAD u vezi sa uvođenjem dodatnih carina, Dejana Backović navodi da takva trgovinska politika neminovno pogađa sve privrede, direktno ili indirektno.

Dejana Backović, CFO Kappa Star Group / Foto: Saša Knežević

„Ono što nas više pogađa u samom poslovanju, s obzirom na to da u sastavu grupe imamo i proizvodnju kartona i konditorsku industriju, jesu trendovi i kretanje cena. Pogađa nas recesija, pre svega u Zapadnoj Evropi, i pad tražnje, što direktno utiče na proizvodnju kartona i vidi se u rezultatima poslovanja svih proizvođača. Mi još uvek uspevamo da se prilagodimo takvim trendovima, ali nije nimalo jednostavno. S druge strane, imate pritisak ulaznih sirovina, pre svega otpadnog starog papira koji mi koristimo u proizvodnji, zatim pritisak zarada, uz prisutnu visoku stopu inflacije i, naravno, cena energije koje su pre nekoliko godina bile na nižem nivou, a sada su teško predvidiva. U poslednje vreme su u padu, ali svakako značajno utiču na naše poslovanje“, ističe finansijska direktorka Kappa Star Group.

I konditorski sektor trpi posledice, prvenstveno zbog skoka cena kakaoa, koje su i do deset puta veće nego pre dve godine.

„Tu je opet pitanje kupovne moći i inflacije koja utiče na smanjenje realne vrednosti zarada i na optimizaciju potrošačke korpe. Ono što je naša snaga u takvoj situaciji je snaga brenda. Jafa je poznat brend i mislim da je to naša ključna komparativna prednost, ali kao i svi konditori izloženi smo pre svega pritisku rasta cena sirovina, konkretno mislim na kakao – kakao buter, kakao prah… Mi smo tu izloženi u delu portfolija, pošto imamo čokoladne prelive, i to je jedan od najvećih izazova sa kojima se suočavamo”, navodi naša sagovornica.

Slično mišljenje deli i Sanja Keranović, finansijska direktorka kompanije Dr Oetker, koja u razgovoru za Biznis.rs ukazuje na pad kupovne moći potrošača i sve pažljivije formiranje potrošačke korpe. Ona naglašava da inflacija jeste u padu, ali je i dalje visoka, dok rast zarada nije uspeo da je isprati, što direktno pogađa FMCG industriju.

“U našem biznisu je kakao ključan. Mi smo prošle godine postali proizvođači čokolade za jelo i kuvanje, a trend rasta cene kakaoa postoji skoro dve godine unazad. Na domaćem tržištu, u prodavnicama i na rafovima, potrošači nisu imali prilike da u toj meri osete taj porast cena jer su se proizvođači trudili da ga delom kompenzuju, ali je činjenica da je nabavna cena kakaoa sa 3.000-4.000 dolara po toni u jednom momentu stigla i do 12.000 dolara – što zbog raznih špekulacija na tržištu, što zbog ozbiljnih razloga vezanih za proizvodnju samog kakaoa. To se sada neminovno prenosi i na samu cenu, ali se opet proizvođači prilično trude da taj udar na samog potrošača ne bude toliko veliki“, ističe Keranović.

Sanja Keranović, CFO Dr Oetker / Foto: Saša Knežević

Ona navodi da su trendovi Dr Oetkera inače dobri, iako se oseća pad potrošačke moći.

„Okruženje je generalno nestabilno, i globalno i lokalno. Vrlo je neizvesno šta će se desiti i sa carinskim ratom i u sukobu između Ukrajine i Rusije, a to su sve teme koje zanimaju veliki broj kompanija, što zbog nekih operativnih izazova sa kojima se susreću, što zbog sposobnosti da predvide trendove koji će uticati na njihovo buduće poslovanje. Takođe, i lokalno okruženje je od početka godine prilično nestabilno i neizvesno. Dobili smo novu vladu, čuli smo da je projekcija stope rasta za ovu godinu smanjena, a mi to u privredi takođe osećamo. Više osećamo neku vrstu neizvesnosti, nego što to kroz konkretne aktivnosti i trendove možemo da vidimo, ali je neminovno da se i kompanije drugačije ponašaju, zbijaju redove, jer nismo sigurni kakav nas kraj godine očekuje„, zaključuje naša sagovornica.

Malo prostora za poreske podsticaje u ovoj godini

Na godišnjoj konferenciji Udruženja finansijskih direktora Srbije bilo je reči o poreskoj politici i podsticajima, a Dejana Backović, finansijska direktorka Kappa Star Group, kaže da je želja bila da se kroz prvu panel diskusiju stavi akcenat na domaću privredu.

„Mislim da je značajno drugačija pozicija multinacionalki i domaćih privrednika, a naš fokus je bio da vidimo na koji način može da se kreira prostor za fiskalne, odnosno poreske podsticaje, za stimulisanje razvoja domaće privrede. Iako moja kompanija spada u velika pravna lica, svi znamo da su motor razvoja mala i srednja preduzeća. Mislim da su ona trenutno najviše izložena i da im je najteže da obezbede sredstva za dalji razvoj, ali su svakako tu i velika preduzeća koja pokušavaju da, kroz različite inicijative, stvore prostor za razgovor o kreiranju poreskih podsticaja“, navodi Backović, uz ocenu da ne vidi mogućnost za tako nešto u ovom trenutku.

„Posebno ne u ovoj godini, jer da bi se kreirao fiskalni prostor mora da se dođe do neke ravnoteže. Znači, s jedne strane mora da se kreira dodatni prihod, da bi postojao podsticaj za privredu, i onda je to više pitanje za relevantne institucije – na koji način kreirati taj prostor. Postoji tu nekoliko inicijativa, ali mislim da u trenutnoj situaciji – u zemlji, pre svega – nije realno očekivati značajne promene”, zaključuje sagovornica Biznis.rs.

Napominje i da su poreski krediti jedna od mera koja domaćim investitorima koji imaju značajna ulaganja u opremu predstavlja jedan od vrlo korisnih benefita.

„Poreski krediti ne postoje već više od deset godina i vraćanje te vrste podsticaja bi sigurno koristilo, pre svega nama kao velikim pravnim licima koji imamo intenzivne investicione cikluse, ali sigurna sam i ostalim subjektima na tržištu“, smatra finansijska direktorka Kappa Star Group.

Kako do većeg rasta?

Na pitanje kako se Dr Oetker bori za brži i intenzivniji rast poslovanja, finansijska direktorka Sanja Keranović ističe da se stalno bave inovacijama.

„Inovacije su naš ključni segment rasta i mi smo već ove godine lansirali novi proizvod, treći u toj liniji zdravog slanog doručka, i mogu da kažem da smo postali lideri u kategoriji brzog doručka, gde pored ovsenih kaša sada imamo i instant palentu – od ove godine i sa trećim ukusom. Stalno radimo na razvoju novih ukusa i nama su potrošači ključ našeg razvoja: osluškujemo njihove potrebe i trudimo se da im pružimo ono što je njima najvažnije. Zato se konstantno bavimo inovacijama i stalno izbacujemo nove proizvode“, navodi Keranović.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.