Profesionalizacija jedna od ključnih stvari za mala i srednja preduzeća
IntervjuIzdvajamoMesečnikPoslovanjeSrbija
30.11.2024 15:11 Autor: Marko Andrejić 0
Prva godina inicijative SME Hub je završena uspešno, a obeležili smo je završnom svečanošću koja je okupila učesnike i partnere. Devet preduzeća je ušlo u proces transformacije, što će doneti značajnu podršku i pomoć malim i srednjim firmama u različitim sektorima. Ova prva godina je poslužila kao čvrsta osnova za dalji razvoj i proširenje inicijative koja je, inače, vredna sedam miliona švajcarskih franaka, a naš fokus bio je na transformaciji domaćih preduzeća u smislu njihovih kapaciteta za rast i održivost. Ukupna vrednost transformacija za ove firme iznosila je 550.000 švajcarskih franaka.
Ovako Aleksandar Goračinov, direktor SME Hub, ocenjuje prvu godinu programa koji je započeo kao ambiciozna ideja za ulazak domaćih preduzeća u globalne lance snabdevanja, a postao je jedna od ključnih platformi za dodatno podsticanje i napredak lokalnih firmi, ali i cele srpske ekonomije. U razgovoru za Biznis.rs on govori o ciljevima i dosadašnjim rezultatima inicijative, planovima za drugu “sezonu”, najvećim benefitima koje program donosi malim i srednjim preduzećima, ali i izazovima u radu sa MSP sektorom.
Koje kompanije su učestvovale u prvom ciklusu SME Huba? Šta je bila ključna oblast rada u prvoj godini?
– Imali smo priliku da sarađujemo sa preduzećima kao što su Adore – koji započinje saradnju sa Bambijem, zatim Marking – koji počinje potpuno novi proizvod za švajcarsku kompaniju SIKA, MPK Trejd iz Valjeva i Zumtobel… Zanimljiv slučaj je saradnja sa velikim multinacionalnim kompanijama poput Zumtobela, koji je podržao čak sedam lokalnih dobavljača, poput Frezala iz Rume. Imali smo Inmold Solutions iz Priboja koji je podržan od strane nemačke kompanije Geese, proizvođača vrata i prozora. Firma Luna koja proizvodi palete ostvarila je saradnju sa britanskom kompanijom Mondi Lamex, a DD Metaling iz Leskovca sa Leonijem. Sve firme su iz različitih sektora.
U prvoj godini transformacije preduzeća su se fokusirala na oblasti profesionalizacije rukovođenja, digitalizacije i sertifikacije. To znači da se sa firmama radilo na poboljšanju njihovih upravljačkih struktura, finansijskog poslovanja i ljudskih resursa.
Pored finansijske podrške, kakva se još vrednost pruža kompanijama učesnicama u SME Hubu?
– Pružamo im stručnu podršku, odnosno prenos znanja, veština i alata, ali i pristup tržištima kroz saradnju sa velikim domaćim i multinacionalnim kompanijama. Takođe, oni koji ulaze u transformaciju, pored pomenute podrške i bespovratnih sredstava, imaju priliku da apliciraju za povoljne kredite kroz kreditno-garantnu šemu, što je ekskluzivno za firme koje su deo SME Huba. Naime, Švajcarska agencija za razvoj i saradnju i Srpska fondacija za preduzetništvo pokrenule su ovu šemu vrednu četiri miliona evra. Ona omogućava firmama da apliciraju za kredite u cilju likvidnosti i investicija do 250.000 evra, i to po fleksibilnijim uslovima kod ProCredit banke.
Kada je reč o velikim domaćim i multinacionalnim kompanijama, one imaju priliku da kroz saradnju sa SME Hubom podrže svoje lokalne dobavljače u njihovom internom razvoju, dok mala i srednja preduzeća izlaze iz procesa profesionalnija i sistemski organizovanija, i zapravo se uspostavlja jedna dugoročna saradnja sa kontinuitetom i kvalitetom u isporuci. I to nam je, u neku ruku, jedan od ciljeva.
S obzirom na uspeh prve godine, šta ste planirali za drugu godinu projekta? Koliko preduzeća će biti uključeno?
– U drugoj godini planiramo da 15 novih preduzeća započne proces transformacije, što je povećanje od 66 odsto u odnosu na prvu godinu, kada je njih devet postalo deo SME Huba. Naš cilj je da ukupno podržimo 80 malih i srednjih preduzeća, uz planiran rast broja učesnika svake godine. Za treću godinu predviđeno je oko 17 novih preduzeća, a interesovanje iz različitih sektora proizvodnje je u konstantnom porastu.
Naš pristup je proaktivan – ne čekamo da se firme same jave, već smo stalno na terenu i razgovaramo sa svim preduzećima koja smatraju da im naš projekat može doneti dodatu vrednost. Dovoljno je reći da mesečno pređemo i po 4.000 kilometara. U direktnom kontaktu sa privrednicima kontinuirano generišemo interesovanje za podršku SME Huba. Za nas je od izuzetnog značaja da preduzeća budu zadovoljna vrednošću koju dobijaju, jer njihova preporuka drugim kolegama, proizvođačima i privrednicima, igra ključnu ulogu u privlačenju novih učesnika.
Sredinom novembra održava se novi ciklus odobravanja transformacija od strane Švajcarske agencije za razvoj i saradnju za koji pripremamo sedam malih i srednjih preduzeća, dok je naredni ciklus odobrenja planiran za februar 2025. godine.
Kolika je razlika između prve i druge godine inicijative u pogledu vidljivosti?
– Vidljivost je značajno porasla, pa sada i više ljudi zna za SME Hub i prepoznaje vrednosti koje su deo ovog programa. Pored toga, radimo na jačanju naše prisutnosti u različitim industrijskim sektorima. Naš tim zadužen za eksterne komunikacije veoma dobro radi svoj posao, što je doprinelo da se dodatno povežemo sa potencijalnim učesnicima i partnerima.
Kako funkcioniše proces odobravanja podrške kompanijama u okviru SME Huba?
– Može se reći da je proceduralno gledano proces složen, ali je u praksi izuzetno brz i efikasan. Kompanije prolaze kroz pet koraka odobrenja. Prvo, malo i srednje preduzeće koje aplicira mora da bude podržano od strane velike domaće i multinacionalne kompanije koje je partner SME Huba. Nakon toga, Švajcarska agencija za razvoj i saradnju (SDC) daje odobrenje, a naš tim radi analizu performansi firme i zajednički definiše oblasti u kojima je potreban interni organizacioni razvoj. Zatim, u skladu sa internom procedurom, SME Hub bira konsultante sa liste pružalaca usluga i druge stručnjake koji će raditi sa preduzećima na njihovom unapređenju. Tek kada svi koraci budu ispunjeni i finalni akcioni plan bude odobren, započinje se rad na transformaciji preduzeća, u saradnji sa odobrenim konsultantima.
Kakva je saradnja sa švajcarskom ambasadom u Srbiji?
– Glavni stejkholder u ovoj inicijativi je Vlada Švajcarske, kroz Švajcarsku agenciju za razvoj i saradnju (SDC). SME Hub je, inače, nastao kao plod javno-privatnog partnerstva sa domaćom kompanijom ICT Hub. Moram da naglasim da smo obostrano zadovoljni saradnjom, a dolazak nove ambasadorke, gospođe Anne Lugon-Moulin, dodatno je osnažio naš rad. Njena pragmatičnost, praktičnost, ali i posvećenost i podrška ovoj inicijativi otvara nove mogućnosti za srpska mala i srednja preduzeća. Zahvaljujući švajcarskoj vladi, koja je među najvećim donatorima u našoj zemlji, domaći privrednici imaju ne samo finansijsku, već i stručnu pomoć, kao i svesrdnu podršku u povezivanju sa velikim kompanijama, kako bi im se omogućio izlaz na međunarodno tržište.
Kako su švajcarski partneri zadovoljni dosadašnjim rezultatima?
– Imamo rezultate i ostvarujemo zadate ciljeve, verujem da je to dovoljan razlog da budu zadovoljni. Za razliku od možda nekih drugih donatora, pomenuo bih da su saradnici iz SDC izuzetno fleksibilni i spremni da saslušaju predloge, tako da mi praktično konstantno unapređujemo i prilagođavamo projekat, u zavisnosti od stanja na terenu.
Kakva je bila saradnja sa državom, institucijama i lokalnim samoupravama?
– Imamo dobru saradnju sa svim institucijama, a moram da istaknem i veoma dobro partnerstvo sa Razvojnom agencijom Srbije (RAS). Fokusirali smo se na organizacije i institucije koje mogu da nam pomognu da dođemo do što većeg broja firmi i kojima mi možemo da pomognemo u istom zadatku. RAS je za mene sjajan primer rada na razvoju privrede. Sarađujemo i sa CEVES-om, Nemačko-srpskom privrednom komorom i Privrednom komorom Srbije, Nordic Business Alliance…
Dugoročna saradnja sa učesnicima u SME Hubu
Koliko je važno dugoročno praćenje rezultata preduzeća koja učestvuju u SME Hubu nakon završetka programa?
– Veoma je važno. Mi pratimo preduzeća i nakon završetka transformacije, jer želimo da vidimo kako implementiraju preneta znanja tokom godine zajedničkog rada. Naši glavni stejkholderi očekuju određene rezultate u smislu zapošljavanja, rasta prihoda i unapređenja ekološke svesti, tako da im pružamo podršku i nakon transformacije.
Koje industrije su trenutno zastupljene i planirate li proširenje na nove sektore?
– Trenutno su uključene kompanije iz hemijske industrije, industrije električnih i elektronskih sistema, industrije guma, plastike, obrade metala, drvoprerade i prehrambene industrije. Pratimo potrebe tržišta i otvoreni smo za proširenje na druge sektore u budućnosti, u zavisnosti od interesovanja i potrebe za podrškom u određenim granama industrije.
Da li postoje specifične oblasti koje želite da unapredite u drugoj godini?
– Naši glavni ciljevi su da nastavimo sa kreiranjem interesovanja za SME Hub, koliko god je to moguće, u skladu sa trenutnim resursima. Radimo na optimizaciji unutrašnjih procesa kako bismo mogli da povećamo obim aktivnosti i pružimo još veću podršku preduzećima. Na kraju, cilj je da mala i srednja preduzeća dobiju maksimalnu vrednost kroz naše usluge i da ih podržimo da postanu konkurentniji na globalnom tržištu.
U drugoj godini uvodimo nove partnere i dodatne programe, kao i prethodno pomenutu podršku kroz kreditno-garantnu šemu. Takođe, širimo bazu partnera, među kojima je već sada jedan od važnih OTP banka, kao i druge institucije koje mogu doneti dodatnu vrednost programu.
Pročitajte još:
Šta je najvažnije za firme koje se prijavljuju za podršku? Gde primećujete da im najviše treba pomoć?
– Većina malih i srednjih preduzeća ima potrebu za digitalizacijom i profesionalizacijom, sertifikacijom. Inače, zanimljivo je da se nama do sada javljalo više srednjih nego malih firmi. To su preduzeća sa više od 50 zaposlenih, sa godišnjim prometom od 7-8 miliona evra, mada je bilo i porodičnih firmi koje nemaju uspostavljen sistem rada, ali veoma uspešno finansijski posluju. Njima se problem obično pojavi kad dođe smena generacija ili kada žele da pripreme firmu za prodaju. I zato je profesionalizacija jedna od ključnih stvari za mala i srednja preduzeća.
Koji su bili najveći izazovi u radu sa malim i srednjim preduzećima?
– Definitivno je jedan od najvećih izazova izgraditi poverenje. Iako nije uslov u tolikoj meri, firme neretko ulažu svoja sredstva, često i do po 50 odsto vrednosti transformacije, tako da se prema ovoj inicijativi odnose vrlo ozbiljno. Takođe, potrebno je prepoznati firme koje su spremne na transformaciju i koje će maksimalno iskoristiti ono što SME Hub nudi.
Autor: Marko Andrejić
Tekst je objavljen u novembarskom broju štampanog izdanja Biznis.rs
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.