Zasićenje tržišta

Proizvodnja bicikala u padu, cene vrtoglavo rastu

EUSrbija

4.6.2024 16:23 Autor: Milica Vojtek 4

Proizvodnja bicikala u padu, cene vrtoglavo rastu Proizvodnja bicikala u padu, cene vrtoglavo rastu
Prema podacima Eurostata, Evropska unija je 2023. izvezla bicikle u vrednosti od 1,03 milijarde evra (električnih i neelektričnih), što predstavlja pad od 10 odsto... Proizvodnja bicikala u padu, cene vrtoglavo rastu

Prema podacima Eurostata, Evropska unija je 2023. izvezla bicikle u vrednosti od 1,03 milijarde evra (električnih i neelektričnih), što predstavlja pad od 10 odsto u odnosu na 2022. godinu. Vrednost uvoza iznosila je 1,98 milijardi evra, što je pad od 21 odsto u poređenju sa 2022. godinom.

Kada je 2020. godine pandemija korona virusa obuhvatila celi svet, ljudi širom planete okrenuli su se zdravijem stilu života, sportu i rekreaciji. To je dovelo do toga da brojni proizvođači sportske opreme dožive svojevrsni bum, među kojima su se izdvojili proizvođači bicikala.

Tokom pandemijskih godina potražnja za biciklama je enormno skočila, da bi već u prvoj godini nakon smirivanja pandemije ta potražnja naglo pala i to u desetinama procenata. Prema rečima domaćih proizvođača bicikala, razlog tome je što je došlo do prezasićenja tržišta, kako kod nas, tako i u svetu.

„EU je u 2023. godini izvezla 293.000 električnih bicikala, što je za 21 odsto manje u poređenju sa 2022. i uvezla 867.000 električnih bicikala, što je za 27 odsto manje u odnosu na prethodnu godinu. Istovremeno, EU je izvezla 852.000 neelektričnih bicikala (manje 17 odsto u poređenju sa 2022. godinom) i uvezla 3,5 miliona (manje za 34 odsto u odnosu na godinu pre)“, navodi se na sajtu Eurostata.

Švajcarska i Velika Britanija vodeće izvozne destinacije

Švajcarska je 2023. godine bila glavna destinacija za izvoz neelektričnih bicikala iz EU (30 odsto ukupnog izvoza u zemlje van EU), zatim slede Ujedinjeno Kraljevstvo (20 odsto) i Sjedinjene Američke Države (šest odsto). Švajcarska i Velika Britanija su takođe bile glavne destinacije za izvoz električnih bicikala (46 odsto i 26 odsto ukupnog izvoza električnih bicikala van EU, respektivno), a zatim slede Sjedinjene Američke Države (10 odsto) i Norveška (devet odsto).

Sa druge strane, u 2023. uvoz neelektričnih bicikala u EU bio je uglavnom iz Tajvana, Kambodže, Kine i Bangladeša. Većina uvoza električnih bicikala u EU bila je iz Tajvana (59 odsto ukupnog uvoza van EU), zatim iz Vijetnama (16 odsto), Švajcarske (11 odsto) i Kine (šest odsto).

E prime
Foto: E-prime

Proizvodnja bicikala u Srbiji

Ukupan broj firmi koje se bave proizvodnjom bicikala i invalidskih kolica u našoj zemlji je, prema podacima bonnitetne kuće CompanyWall – 29. Ove kompanije su u toku 2022. godine ostvarile ukupan profit od 426.375.000 dinara, a samo godinu dana ranije on je iznosio 655.293.000 dinara.

Iako sajt Statista predviđa se da će Srbija ostvariti značajan porast prihoda na tržištu bicikala, sa projektovanim prihodom od 100,40 miliona dolara u 2024. što će biti vođeno godišnjom stopom rasta od 6,23 odsto, trenutni podaci na terenu ne ukazuju na to.

Dejan Olah, generalni menadžer kompanije Capriolo, jedne od najvećih kompanija za proizvodnju bicikala u Srbiji, objašnjava kako je došlo do poskupljenja bicikala i pada prodaje prethodnih godina.

Foto: Pixabay.com

„Velika potražnja dovela je do kašnjenja isporuka brodom, odnosno do enormnog poskupljenja brodskog transporta, što je uslovilo poskupljenje proizvoda na tržištu generalno. Sve to je dovelo do pada prodaje u 2022. i 2023. godini. Pored svega toga, javlja se i višak polovne robe po internet sajtovima za online prodaju, što dodatno otežava prodaju novih proizvoda“, kaže Olah.

Kada su modeli bicikala u pitanju, Marija Đukić, vlasnica firme Markoni sport, ranije je za Biznis.rs istakla da tržište skupih bicikala u Srbiji ne postoji. Prema njenim rečima, postoji crno tržište luksuznijih modela, ali zvanično – ne.

Sa druge strane, sve češće se od trgovaca može čuti da su kupci zainteresovani za električne bicikle.

Prema nekim istraživanjima objavljenim na sajtu Statista, očekuje se da će u 2024. prosečna cena na tržištu bicikala u Srbiji biti 0,84 hiljade dolara. Iz međunarodne perspektive, predviđa da će Kina ostvariti najveći prihod na tržištu bicikala, sa 12.370 miliona dolara u 2024.

  • DOBRILA

    5.6.2024 #1 Author

    Pa i ocekivalo se. Ne znam gde su cene do sada ostale iste.

    Odgovori

  • Tamara

    5.6.2024 #2 Author

    Da ima staza pa da voziš! Truli mi bicikl u stanu jer je sve parking, staze ne postoje a ne možeš da smetaš pešacima. Sada mi i trotinet stoji zbog novih pravila, najbolje da ću da vozim kolovoznom trakom i da ometam vozače a sebe dovodim u životnu opasnost, da nosim kacigu i prsluk na 40c. Taman posla da napravite staze da se rastereti saobraćaj, da oslobodite trotoare za pešake (gradite garaže montažne ili kakve god, parcela po gradu koliko hoćeš ili dozvolite da se grade privatne garaže!) nego samo represija, kazne i ograničenja.

    Odgovori

    • Jano

      7.6.2024 #3 Author

      Bravo. Nema biciklističkih staza, sve samo automobili a onda se svi žale da ima previše dima, smoga i buke i da ne vodimo zdrav život.

      Odgovori

  • GAGA

    9.6.2024 #4 Author

    Pa nista neocekivano

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.