UPS predstavio Strategiju razvoja veština neophodnih u turizmu

Radna snaga ključ daljeg razvoja turističkog sektora u Srbiji

Bolji posaoPoslovanjeSrbijaTurizam

11.10.2024 15:29 Autor: Ljiljana Begović 2

Radna snaga ključ daljeg razvoja turističkog sektora u Srbiji Radna snaga ključ daljeg razvoja turističkog sektora u Srbiji
Unija poslodavaca Srbije i Međunarodna organizacija rada zajednički su organizovali konferenciju pod nazivom – „Potrebne veštine u sektoru hotelijerstva i turizma u Srbiji“. Ovaj... Radna snaga ključ daljeg razvoja turističkog sektora u Srbiji

Unija poslodavaca Srbije i Međunarodna organizacija rada zajednički su organizovali konferenciju pod nazivom – „Potrebne veštine u sektoru hotelijerstva i turizma u Srbiji“. Ovaj događaj okupio je stručnjake, predstavnike vladinih institucija i sektor turizma, sa ciljem predstavljanja Strategije razvoja veština radne snage, neophodnih za dugoročni rast i održivost turizma u Srbiji.

Učesnici konferencije su naglasili nekoliko ključnih izazova sa kojima se sektor turizma suočava. Pre svega, tu su poteškoće u predviđanju i ispunjavanju novih zahteva za veštinama u brzorastućim turističkim destinacijama.

Pored toga, sve veći pritisak dolazi od brzih tehnoloških inovacija koje zahtevaju prilagođavanje i usavršavanje kadrova. Da bi se ovi izazovi efikasno savladali, Strategija je razvijena kroz zajednički napor svih ključnih aktera – od predstavnika hotelske industrije, obrazovnih institucija, sindikata, do državnih tela.

Uvodnu prezentaciju održali su Blagica Novkovska i dr Dušan Borovčanin, dok je Alesandra Molc, specijalista za veštine Međunarodne organizacije rada, predstavila metodologiju koja je korišćena tokom kreiranja ovog strateškog dokumenta.

“Strategija ima jasan cilj – da pomogne sektoru turizma u Srbiji da identifikuje ključne nedostatke u ljudskim kapacitetima, predvidi buduće potrebe za veštinama i postavi prioritete za razvoj radne snage, čime bi se podstakao dalji rast sektora”, rekla je Molc.

Vlada Republike Srbije već je usvojila Strategiju razvoja turizma za period od 2016. do 2025. godine, koja obuhvata unapređenje kroz poljoprivredni, seoski, kulturni i urbani razvoj. Međutim, iako ova strategija postavlja čvrste temelje za razvoj turizma, nedovoljno pažnje je posvećeno ljudskom kapitalu, koji bi trebalo da podrži rast ovog sektora.

Foto: Unija poslodavaca Srbije

Poseban izazov predstavlja deficit kvalifikovane radne snage, naročito u ruralnim sredinama, koje postaju sve popularnije turističke destinacije.

Strategija razvoja veština za sektor turizma i hotelijerstva oslanja se na ideju stvaranja visoko standardizovanog sektora, sa naglaskom na pravni okvir koji bi omogućio pružanje visokokvalitetnih usluga. Integracija modernih tehnologija i adekvatan razvoj ljudskih resursa su prepoznati kao ključni faktori za zadovoljavanje potreba gostiju, ali i zaposlenih.

„Jedan od osnovnih preduslova za dalji razvoj turističkog sektora u Srbiji jeste jačanje saradnje između obrazovnog sistema i turističke industrije. Samo kroz ovu sinergiju mogu se obrazovati kadrovi sa specifičnim veštinama koje su potrebne tržištu. Takođe, važno je raditi na poboljšanju imidža ugostiteljstva kao profesije, kako bi se privuklo više mladih u ovu oblast, što je ključno za dugoročnu održivost sektora“, navela je Molc.

Nebojša Atanacković, počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije, istakao je značaj strateškog razvoja ljudskih resursa u turizmu.

„Turizam je grana privrede od koje se puno očekuje. Potrebno je razvijati kapacitete ljudi koji će se baviti turizmom. Naša zemlja ima velike potencijale i potrebno je da nastavimo putem njihovog iskorišćavanja“, rekao je Atanacković, naglašavajući važnost dalje saradnje između Unije poslodavaca i aktera u turizmu i ugostiteljstvu.

Pored toga, Zoran Martinović, pomoćnik ministra rada, zapošljavanja, boračkih i socijalnih pitanja, naglasio je da sektor turizma predstavlja jedan od ključnih sektora u ekonomskom razvoju Srbije. On je ukazao na problem nedostatka kvalifikovane radne snage, ne samo u smislu broja radnika koje sektor može da zaposli, već i u pogledu nedostatka potrebnih veština.

Miloš Blagojević, pomoćnik ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, istakao je značaj saradnje između obrazovnih institucija i poslodavaca u cilju razvoja praktične nastave.

„Moramo zajedno da analiziramo postojeće profile i identifikujemo one koji nedostaju, kako bi se popunio deficit radne snage,“ rekao je Blagojević, ukazujući na važnost strateškog pristupa u definisanju obrazovnih prioriteta.

Dr Danijela Vićentijević iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, naglasila je da je međusektorska saradnja ključna za budući razvoj sektora turizma i hotelijerstva.

Jedan od zaključaka konferencije je da je potrebno uložiti dodatne napore u reformu obrazovnih programa, prilagođavanje obrazovnih sadržaja potrebama tržišta i jačanje praktične nastave. Pored toga, predloženo je uvođenje nagrada, podsticaja i stipendija za studente koji se odluče za karijeru u ugostiteljstvu, kako bi se obezbedila dugoročna održivost sektora.

Ono što je očigledno iz svih diskusija jeste da turizam u Srbiji ima ogroman potencijal, ali da je ključ za njegov uspeh razvoj ljudskih resursa. Samo kroz kontinuiranu edukaciju, prilagođavanje tehnološkim promenama i blisku saradnju sa obrazovnim institucijama može se obezbediti stabilan i održiv rast sektora. Ova strategija predstavlja prvi korak ka tome, ali njena implementacija zahteva aktivno angažovanje svih zainteresovanih strana.

  • NATALY

    11.10.2024 #1 Author

    Preduslov za razvoj svih sektora je ulaganje u obrazovanje , to je osnovna stvar na kojoj treba da radi čitava zemlja . Odmah

    Odgovori

  • MARA

    11.10.2024 #2 Author

    Radna snaga je kljuc svakog setora u Sdbiji

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.