Rešenje za ograničen broj dana u Šengenu profesionalnim vozačima postoji – potrebna dobra volja
EUInfrastrukturaPoslovanjeSrbija
3.9.2025 15:05 Autor: Aleksandra Kekić 0



Prevoznici i profesionalni vozači suočiće se od 12. oktobra sa problemom pooštrene kontrole broja dana provedenih u Šengen zoni. Naime, Evropska unija (EU) uvodi „Entry-Exit sistem” (EES), koji će digitalno beležiti ulaske i izlaske državljana zemalja koje nisu članice, odnosno automatski izračunavati vreme boravka.
Ideja je da se umesto pečata u pasošu koriste otisci prstiju i snimak lica, a kako je navela Evropska komisija – sistem će prepoznati one koji prekorače dozvoljeni broj dana boravka na teritoriji Unije, odnosno 90 u bilo kom periodu od 180 dana.
Kako stoji na sajtu Evropske unije, prvim danom boravka na teritoriji Šengena smatra se datum ulaska, a poslednjim datum izlaska. Odsustvo u neprekidnom periodu od 90 dana omogućava novi boravak do 90 dana.
U tom periodu može više puta da se uđe u šengenski prostor, ali potrebno je pažljivo izračunati dane boravka, jer ukupan period ne sme biti veći od 90 dana u bilo kom periodu od 180 dana, upozoravaju. Državljanin koji nije iz EU, a koji boravi unutar šengenskog prostora duže od 90 dana (bez boravišne dozvole ili vize za dugotrajan boravak) smatra se da ima neregularan boravak i biće podložan obavezi da ode. Takođe, rad bez dozvole ili prekoračenje unutar šengenskog prostora može dovesti do ozbiljnih posledica – zabrana ulaska, novčane kazne, pritvor – napominje se.
Kako za Biznis.rs kaže generalni sekretar Poslovnog udruženja Međunarodni transport Aleksandar Spasić, dešava se da se pet minuta posle ponoći tokom stajanja u koloni na teritoriji zemlje Šengena tretira kao dan proveden u Šengenu, što nije istina, jer se vozač tamo našao silom prilika. Navodi da rešenje za problem ograničenog broja dana vozačima u Šengenu postoji, ukoliko postoji dobra volja.
“Ukoliko bi sve zemlje članice Šengena bile zainteresovane da se to konačno reši, rešenje je u glasanju svih zemalja i izmeni njihovih direktiva. To je jako težak put. Drugi, lakši i brži put je da se napravi izuzeće za profesionale vozače, bez promene direktiva, ali Evropska komisija to ne želi tako da radi”, navodi naš sagovornik.

Iz udruženja su kao privremeno rešenje, odnosno kao mogućnost da se „udahne vazduh”, tražili da se promeni način obračunavanja vremena boravka vozača u Šengenu, odnosno da se vozačima „ne kradu” dani – kao što je pomenuto u vezi sa stajanjem u koloni – nego da se računa detaljno, u minutima.
“Nama je u Briselu potvrđeno da je to moguće bez promene akata, kao i na sastanku u Ministarstvu spoljnih poslova od strane predstavnika EU u Srbiji. To je prvi korak, a ono što mi zaista želimo jeste potpuno izuzeće profesionalnih vozača, kada dolaze profesionalim vozilima na teretne prolaze, odnosno prolaze za autobuse”, navodi Spasić.
Poslovno udruženje Međunarodni transport 10. i 11. septembra u Hali 1 Beogradskog sajma organizuje Sajam teretnih vozila i Dan srpskih prevoznika. Prvog dana biće održan okrugli sto sa temom izazova za prevoznike Zapadnog Balkana i traženje rešenja. Pitanje pooštrene kontrole boravka biće tema zajedničkog sastanka koji se organizuje u saradnji sa Transportnom zajednicom.
“Transportna zajednica dovodi predstavnike Zapadnog Balkana – iz ministarstava, privednih komora, udruženja prevoznika. Biće prisutan i predstavnik EU u Srbiji, a nadamo se i predstavnici ambasada zemalja Šengena koji imaju predstavništvo u Srbiji. Biće prisutni i prevoznici, a pored srpskih tu su i bosanski, crnogorski, makedonski i albanski. Dolaze i kolege iz Turske, koje ovo takođe pogađa, iako nisu deo Zapadnog Balkana, a takođe i predstavnici Udruženja prevoznika crnomorskog regiona, kao i predstavnici vozača”, navodi Aleksandar Spasić.
Pročitajte još:
Podsetimo, u ponedeljak su autoprevoznici iz Bosne i Hercegovine blokirali puteve sa zahtevom, između ostalih, da se ukine diskriminacija vozača u Evropskoj uniji. Ministar saobraćaja i komunikacija BiH Edin Forto izjavio je da se ključni problem – ograničenje boravka vozača u Evropskoj uniji – može otkloniti tek ulaskom ove zemlje u EU ili zajedničkim regionalnim nastupom prema Briselu.
Velibor Peulić, predstavnik Konzorcijuma Logistika BiH, naveo je da, pored ostalih problema, vozači iz BiH bivaju hapšeni, deportovani i zabranjen im je ulazak u EU zbog prekoračenja boravka od 90 dana, iako se vreme „tačno u sekundu“ meri digitalnim tahografima u kamionima.
„Danas, ako vozač iz Mostara (grad u BiH 40-ak kilometara od granice s Hrvatskom i EU) tri puta u toku dana ode u Ploče (70 kilometara udaljena transportna luka u Hrvatskoj), broji mu se kao da je tri dana boravio u EU“, kazao je za Radio Slobodna Evropa Peulić.
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.