EU uvodi „Entry-Exit sistem”

Rešenje za ograničen broj dana u Šengenu profesionalnim vozačima postoji – potrebna dobra volja

EUInfrastrukturaPoslovanjeSrbija

3.9.2025 15:05 Autor: Aleksandra Kekić 0

Rešenje za ograničen broj dana u Šengenu profesionalnim vozačima postoji – potrebna dobra volja Rešenje za ograničen broj dana u Šengenu profesionalnim vozačima postoji – potrebna dobra volja
Prevoznici i profesionalni vozači suočiće se od 12. oktobra sa problemom pooštrene kontrole broja dana provedenih u Šengen zoni. Naime, Evropska unija (EU) uvodi... Rešenje za ograničen broj dana u Šengenu profesionalnim vozačima postoji – potrebna dobra volja

Prevoznici i profesionalni vozači suočiće se od 12. oktobra sa problemom pooštrene kontrole broja dana provedenih u Šengen zoni. Naime, Evropska unija (EU) uvodi „Entry-Exit sistem” (EES), koji će digitalno beležiti ulaske i izlaske državljana zemalja koje nisu članice, odnosno automatski izračunavati vreme boravka.

Ideja je da se umesto pečata u pasošu koriste otisci prstiju i snimak lica, a kako je navela Evropska komisija – sistem će prepoznati one koji prekorače dozvoljeni broj dana boravka na teritoriji Unije, odnosno 90 u bilo kom periodu od 180 dana.

Kako stoji na sajtu Evropske unije, prvim danom boravka na teritoriji Šengena smatra se datum ulaska, a poslednjim datum izlaska. Odsustvo u neprekidnom periodu od 90 dana omogućava novi boravak do 90 dana.

U tom periodu može više puta da se uđe u šengenski prostor, ali potrebno je pažljivo izračunati dane boravka, jer ukupan period ne sme biti veći od 90 dana u bilo kom periodu od 180 dana, upozoravaju. Državljanin koji nije iz EU, a koji boravi unutar šengenskog prostora duže od 90 dana (bez boravišne dozvole ili vize za dugotrajan boravak) smatra se da ima neregularan boravak i biće podložan obavezi da ode. Takođe, rad bez dozvole ili prekoračenje unutar šengenskog prostora može dovesti do ozbiljnih posledica – zabrana ulaska, novčane kazne, pritvor – napominje se.

Kako za Biznis.rs kaže generalni sekretar Poslovnog udruženja Međunarodni transport Aleksandar Spasić, dešava se da se pet minuta posle ponoći tokom stajanja u koloni na teritoriji zemlje Šengena tretira kao dan proveden u Šengenu, što nije istina, jer se vozač tamo našao silom prilika. Navodi da rešenje za problem ograničenog broja dana vozačima u Šengenu postoji, ukoliko postoji dobra volja.

“Ukoliko bi sve zemlje članice Šengena bile zainteresovane da se to konačno reši, rešenje je u glasanju svih zemalja i izmeni njihovih direktiva. To je jako težak put. Drugi, lakši i brži put je da se napravi izuzeće za profesionale vozače, bez promene direktiva, ali Evropska komisija to ne želi tako da radi”, navodi naš sagovornik.

Kamioni na autoputu
Foto: Pixabay

Iz udruženja su kao privremeno rešenje, odnosno kao mogućnost da se „udahne vazduh”, tražili da se promeni način obračunavanja vremena boravka vozača u Šengenu, odnosno da se vozačima „ne kradu” dani – kao što je pomenuto u vezi sa stajanjem u koloni – nego da se računa detaljno, u minutima.

“Nama je u Briselu potvrđeno da je to moguće bez promene akata, kao i na sastanku u Ministarstvu spoljnih poslova od strane predstavnika EU u Srbiji. To je prvi korak, a ono što mi zaista želimo jeste potpuno izuzeće profesionalnih vozača, kada dolaze profesionalim vozilima na teretne prolaze, odnosno prolaze za autobuse”, navodi Spasić.

Poslovno udruženje Međunarodni transport 10. i 11. septembra u Hali 1 Beogradskog sajma organizuje Sajam teretnih vozila i Dan srpskih prevoznika. Prvog dana biće održan okrugli sto sa temom izazova za prevoznike Zapadnog Balkana i traženje rešenja. Pitanje pooštrene kontrole boravka biće tema zajedničkog sastanka koji se organizuje u saradnji sa Transportnom zajednicom.

“Transportna zajednica dovodi predstavnike Zapadnog Balkana – iz ministarstava, privednih komora, udruženja prevoznika. Biće prisutan i predstavnik EU u Srbiji, a nadamo se i predstavnici ambasada zemalja Šengena koji imaju predstavništvo u Srbiji. Biće prisutni i prevoznici, a pored srpskih tu su i bosanski, crnogorski, makedonski i albanski. Dolaze i kolege iz Turske, koje ovo takođe pogađa, iako nisu deo Zapadnog Balkana, a takođe i predstavnici Udruženja prevoznika crnomorskog regiona, kao i predstavnici vozača”, navodi Aleksandar Spasić.

Podsetimo, u ponedeljak su autoprevoznici iz Bosne i Hercegovine blokirali puteve sa zahtevom, između ostalih, da se ukine diskriminacija vozača u Evropskoj uniji. Ministar saobraćaja i komunikacija BiH Edin Forto izjavio je da se ključni problem – ograničenje boravka vozača u Evropskoj uniji – može otkloniti tek ulaskom ove zemlje u EU ili zajedničkim regionalnim nastupom prema Briselu.

Velibor Peulić, predstavnik Konzorcijuma Logistika BiH, naveo je da, pored ostalih problema, vozači iz BiH bivaju hapšeni, deportovani i zabranjen im je ulazak u EU zbog prekoračenja boravka od 90 dana, iako se vreme „tačno u sekundu“ meri digitalnim tahografima u kamionima.

„Danas, ako vozač iz Mostara (grad u BiH 40-ak kilometara od granice s Hrvatskom i EU) tri puta u toku dana ode u Ploče (70 kilometara udaljena transportna luka u Hrvatskoj), broji mu se kao da je tri dana boravio u EU“, kazao je za Radio Slobodna Evropa Peulić.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.